> Av dina inlägg att döma får jag dock intrycket att du enbart använder
> presets i iD när du mappar? Det är inte helt optimalt, eftersom
> översättningar skiljer sig mellan editorer och de flesta användare som gör
> mer än lägger till enstaka objekt föredrar att skriva taggvärdena manuellt
> framför att använda presets. Jag rekommenderar att du laddar ner editorn
> Josm och försöker sätta dig in i den. Det kommer i längden att göra
> mappandet både lättare och mer lättbegripligt, även om inlärningskurvan är
> rätt hög.

Ta det lite lugnt. Om något är galet så är det snarare att ni som har
så bestämda åsikter som har misslyckats förmedla det på ett bra sätt.
Om det inte är helt uppenbart hur man taggar vägar i iD så är något
riktigt fel, det är inte fel på alla nya kartläggare. JOSM gör inte
saker lättare. Get with the program, som man säger.

Jag bryr mig inte om trafikverkets vägar, vilket gör att jag bara kan
vara med i diskussionen på något slags metaplan. Här är listan på
vägar om någon annan vill fundera mer på detta.

Tobias bild:
http://postimg.org/image/xhuu2yag9/full/

väg nummer 1:
http://www.openstreetmap.org/way/294235220/history