Hej

On 2019-04-24 15:00, Mattias Dalkvist wrote:

kollade lite kring Vingåker och det ser ur att vara ganska stor variation på data kvalitén. det ser okej ut på håll men när man zoomar in så är det massa små saker som ingen karterare skulle göra. tex way 685231007.

Enig den var illa.

om Vingåker är representativt för importen så skulle jag rösta på att vänta tills skripten kan göras bättre.

Jag tror inte skriptarna kan göras så mycket bättre med tanke på hur låg kvalitet det är på grundmaterialet (10x10 cm) och en kass? AI på det.

Jag ogillar att det är skog med en massa vita hål i. Det bliver nog en ful och kantig karta om detta importeras i större skala.

Min gissning är att den här kartan bara används för statistiska ändamål hos NV tex för att rapportera om förskogning av åkermark, m.m. och inte för estetiska/praktiska ändamål som en karta att navigera efter.

Jag skulle hellre importera LMs vektorkartdata (om den nånsin släpps fri) som ligger till grund för hitta.se - den verkar mycket bättre och snyggare. Om så händer kan vi ju kanske massradera det här skräpet först.

Allra bäst skulle kanske vara högupplösta flygfoton över hela Sverige och låta det ta den tid det tar som dem fick i DK när Fugro släppte sina fria. :p

Mvh
Egil

On Fri, 19 Apr 2019, 01:02 Grigory Rechistov via Talk-se <talk-se@openstreetmap.org <mailto:talk-se@openstreetmap.org> wrote:

    Hej Joel!

     >Antagligen endast på grund av att skogstypen ändras.
     >Frågan är om algoritmen fungerar bättre om man behandlar all skog
    lika?
    Ja, det verkar vara den mest sannolika anledningen. Din bild bevisar
    det också. De filer som ligger nu uppladdade hade jag filtrerat för
    att slänga bort alla vägar kortare än 24 noder. Den processen hade
    säkert raderat mindre områden med skogstyp som skilde sig från
    intilliggande större skogsområden.

    Jag kan generera nya vektorfiler på nytt där alla skogstyper blir
    sammanslagna. Men då behöver jag starta från början, dvs från det
    ursprungliga rastern, och det kommer att ta en stund. Några nya
    resultat ska bli tillgängliga efter helgen, hoppas jag.

    Glad påsk!

        Среда, 17 апреля 2019, 22:58 +03:00 от j...@torsson.se