Den ons 24 apr. 2019 kl 22:41 skrev egil <e...@riseup.net>:

> Hej

> Enig den var illa.

Nu har jag inte kollat upp 685231007 men, vad är problemet? Det är bara att
fixa.

> Jag tror inte skriptarna kan göras så mycket bättre med tanke på hur låg
> kvalitet det är på grundmaterialet (10x10 cm) och en kass? AI på det.
>
> Jag ogillar att det är skog med en massa vita hål i. Det bliver nog en
> ful och kantig karta om detta importeras i större skala.

Jämför med alternativet att det inte finns någon skog alls.

Vi kanske har olika inställning till det hela. Jag tänker inte att efter
import så är allt klart och ska inte röras. Själv har jag spenderat massor
med tid med att mappa in skog och åker i norra och västra delarna av
Linköping kommun. Jag har inte räknar hur många timmar jag lagt på det men
det är många och det är ett projekt som pågått över flera års tid. Det tar
helt enkelt för mycket tid. Att få NMD datat som grund kommer spara så
mycket tid.

> Min gissning är att den här kartan bara används för statistiska ändamål
> hos NV tex för att rapportera om förskogning av åkermark, m.m. och inte
> för estetiska/praktiska ändamål som en karta att navigera efter.
>
> Jag skulle hellre importera LMs vektorkartdata (om den nånsin släpps
> fri) som ligger till grund för hitta.se - den verkar mycket bättre och
> snyggare. Om så händer kan vi ju kanske massradera det här skräpet först.

Vilken eventuell data som släpps framöver kan man spekulera i, men det är
inget vi har tillgång till nu. För mig känns det meningslöst att sitta och
drömma om nya data.