Hej!
Först några uppdateringar i importfilerna. Nu använder jag fuzzy
namnjämförelsen för att
detektera liknande namn mellan gamla och nya noder, vilket skulle röja bort namn
med upp till en felstavelse per tio bokstäver. Detta är i och för sig ett
tveeggat svärd: nu
producerar konflationen färre dubbletter för befintliga noder vilket är bra, men
samtidigt går det inte längre att hitta felstavningar i gamla noders namn (om
man inte tittar i "raderade"-filerna).

Jag fortsätter bläddra genom enstaka små kartavsnitt för att hitta nya
anomalimönster som effektivt går att rätta till i skriptet.

> Gådeå i importen, Gådeå by i osm, troligtvis är Gådeå rätt
Tack för din analys. Att ha (motstridiga) namn "Ngt by" mot "Ngt" verkar vara
ett vanligt mönster vilket jag behöver studera vidare. Jag tror att det vore
rimligt att namnjämförelsealgoritmen tar mönstret i hänsyn och att den taggar
sådana noder med extra kommentar, så att det blir enklare att upptäcka dem.

> För min del är vi redo för nästa steg, import listan och sedan import.
> När det är så bra som jag sett här, då kan vi för min del skippa både
> WMS och MapWithAI och bara importera varje fil i JOSM manuellt.
Just nu behöver jag tyvärr ägna mig åt andra saker i livet, så att ytterligare
importdatabearbetning och diskussion ska troligen löpa långsammare under någon
tid.
Jag hoppas ändå att ha allt igång i full fart inför sommarsemestrande.

> När vi är klara med denna import skulle jag gärna se en import av
> vattendrag från Fjällkartan
Det skulle bli cool. Det skulle säkert bli ännu ett större antal noder samt
sträckor än denna ortnamnsimport. Konflation samt manuell validering
ska bli lite mer beräkningsintensiv/jobbigare eftersom man ska se till att gamla
och nya vattendrag kopplas på rätt sätt, bland andra saker som gäller geometri.
Det vore då bli bra om fler kunde bidra.

Med vänliga hälsningar,
Grigory Rechistov
With best regards,
Grigory Rechistov