2016.10.13. 16:13 keltezéssel, k...@mayten.sch.bme.hu írta:

szoval: drivert kell keresned az adott linuxhoz ami vagy eleve benne van a kernelben, vagy kulon letoltheto es hasznalhato (a jelek szerint nalad utobbira van szukseg). ettol ez meg nem lesz szoftveres / hibrid raid (ha valodi hardveresrol beszelunk), pusztan az oprendszerednek jelenleg fogalma sincs, hogy mit kezdjen azzal a fura izevel ami magat diszk kontrollernek hivja.
Feltételezem hogy nem ez a helyzet, mert az eredeti kérdésben az volt, hogy az ubuntu látja a 2 lemezt. Ha jól sejtem, akkor az idézett esetben amennyiben nem áll rendelkezésre driver, akkor a rá akasztott lemezeket se látná. Tehát valószínű hogy szoftveres, esetleg hibrid vezérlő amit valamilyen szinten a kernel ismer, mert látszanak a lemezek. Aztán lehet hogy valami user space szoftver elérhető rá ami segít abban, hogy a biosban beállított konfiguráció az operációs rendszer alatt is megjelenjen. De én is azon az állásponton vagyok, hogy a linux softraid megoldást kellene használni. Ilyenkor egy esetleges hiba bekövetkeztekor óriási előny, hogy nem vagyunk adott hardverhez kötve, gyakorlatilag bármilyen gépre rádugva el lehet kezdeni a javítást, vagy ha nem a lemezek/fájlrendszerek sérültek hanem a gép, akkor egy másik gépen azonnal indítható a rendszer, mégha esetleg csökentett teljesítménnyel is. Amúgy pedig lehet nekiállni keresni olyan hardvert amin egyáltalán van esély elindítani a raid tömböt.

GyL