Balázs és Péter! Köszönöm! Sikerült kiolvastatni mindegyik programmal. Ellenőrzésképpen egy "noname" Asus alaplapos gépnél meg írták, hogy nincs ilyen rekord a BIOS-ban.

Ok, így már tiszta! Gondolom ezt nem lehet BIOS-ból letiltani, csak utólag lehet a Windows-ból az aktiváló kulcsot módosítani a kms aktiváláshoz.

Ez a bios-ban lévő licensz infó elsősorban olyan laptopoknál szokásos, amit gyárilag windows-zal adnak el (ami az olcsóbb laptopok esetén szinte mindig home verzió). Régebben ha megfelelően állítottad secure boot és hasonló dolgokat, akkor el lehetett rejteni az oprendszer elől, újabban viszont már nem nagyon. Tehát ha van ilyen licensz infó a biosban ÉS a használt telepítőkészleten ott van az a windows verzió, amiről a licensz is szól, akkor nem fog kulcsot kérni, és nem is ajánl választási lehetőséget a telepítő.

A Hambuch Gábor által korábban már említett slmgr /dlv parancs pedig választ ad minden kérdésre. Már hogy mi alapján aktiválódott a Windows, pl.

Nem állítottam, hogy mindenre ez a válasz. Elsősorban az aktiválási csatornát lehet innen kideríteni. És itt megint egy kis kitérő magyarázat, amit már korábban is írtam egy régi szálban. Alapvetően három aktiválási forma van: OEM/RETAIL, DMAK és KMS. Az első a boltban megvett (vagy előre telepített) példányt aktiválja. Itt mindig közvetlenül az MS szerverei aktiválják a windowst, és példányonként egyedi az aktiváló kulcs. A DMAK és KMS megoldások mennyiségi licenszeléshez kapcsolódnak, tehát egy kulccsal több példány is aktiválható. A KMS kifejezetten nagyvállalati megoldás, úgy működik, hogy egy saját infrastruktúrába telepített szerver osztja ki a licenszeket a klienseknek. Ezt praktikusan csak a vállalati hálózatból teszik elérhetővé - a sulinet esetében ez a 195.199.225.195, ami csak a sulinet hálózatból elérhető. A DMAK pedig a KMS mellett létező megoldás arra az esetre, amikor a szervezet nem elég nagy egy saját KMS szerver üzemeltetéséhez, vagy olyan eszközöket kell aktiválni, ami nem éri el a KMS szervert. A fenti után pedig itt a lényeg: a home verzió csak OEM/RETAIL csatornán aktiválható, mennyiségi licensz ehhez nincs (tehát MAK kulcs és KMS nem játszik). A prof verzió megvehető egy példányban és mennyiségi licenszelésben is, ezért az mindegyik csatornán aktiválható. A megadott termékkulcs dönti el, hogy melyik csatornán aktiválódik. Az enterprise és az education verziók pedig eleve nagyvállalati (és oktatási) környezetbe lettek szánva, ezek nem vehetők meg boltban egy-egy példányban, következésképp ezeknél csak a KMS és DMAK csatornák jöhetnek szóba. (Ezért is fordulhat elő az, hogy az enterprise telepítő nem kér kulcsot, hanem intelligens módon a KMS aktiválásra készülve az ahhoz tartozó kulcsot készíti be magának.)

Kipróbáltam a következőt:
Az unattend.xml fájl a tisztaszoftveres relepítő pendrive-on a főkönyvtárban van. Ezt átmásoltam a szóban forgó, MS-tól letöltött 1709-es telepítőbe, ugyanoda.

A biosból jött infó a mérvadó. Ha a bios szerint home verziót kell telepíteni, és az elérhető a telepítőlemezen, akkor semmit nem fog számítani, hogy van-e unattend.xml és mi van benne.

Megint feltelepítettem vele a Win10-et, de megint Home lett belőle. Nem kérdezett semmit. Hogyan lehetne ezt átdrótozni? Mert még mindig az oem kulccsal aktivál automatikusan. (Megnéztem: slgmr /dlv)

Ha a biosban nincs állítási lehetőség erre vonatkozóan, akkor szerintem csak az játszik, ha olyan telepítőkészletet használsz, amin csak az a verzió van rajta, amit telepíteni akarsz. Legalábbis én nem találtam még más megoldást. Az ilyen laptopokra, amin gyárilag home van, és nem állítható biosból a licensz kikapcsolása, oda enterprise-t tettem olyan telepítőről, amin csak az a verzió van. Mivel az enterprise nem tud mit kezdeni a home-nak szóló licenszel, ezért működik a dolog. Ebből kiindulva szerintem az is működhet, ha csak prof vagy edu verziót tartalmazó telepítőről telepítesz, ha épp arra van szükséged (még nem volt alkalmam kipróbálni). A gyári telepítőből akár kézzel, házilag is ki lehet herélni a nem szükséges verziókat az MS saját tooljával (DISM a kulcsszó).

--
Hambuch Gábor
hamb...@w5.hu