Hmmm... ma intreb cand ati frunzarit ultima oara manualul de utilizare al unui stilou...

----- Original Message ----- From: "Răzvan Sandu" <[EMAIL PROTECTED]>
To: <tic-lobby@agora.ro>
Sent: Friday, November 23, 2007 13:35
Subject: Articole despre Linux (was TIC-Lobby: Re: Scriere cu diacritice)

Bună ziua,

Îmi permit să răspund observaţiilor făcute pe această listă de d-nii Monoses şi Dan Iancu cu o observaţie personală:

Ca om de IT care lucrează zilnic pe sisteme GNU/Linux încă din 1998, sunt foarte pasionat de informaţiile ce apar în presă despre acest subiect. În plus, mă interesează popularizarea, răspândirea cât mai largă şi informarea publicului despre asta, mai ales în România. Pentru *libertate* - un concept care încă lipseşte a noi în ţară.

În unele reviste de pe la noi (mai ales cele de mâna a doua) şi pe multe forumuri destinate începătorilor în GNU/Linux, am observat tendinţa de a se explica, în articole foarte bogat „colorate”, cum se poate realiza în GNU/Linux cutare operaţie X, binecunoscută din Windows. Cu alte cuvinte, în loc să se explice filozofia şi modul general de funcţionare al unui sistem tip Unix, se încearcă stabilirea unui paralelism exact între cele două sisteme, „traducerea” comenzilor şi click-urilor de mouse dintr-un SO în altul. Mai întotdeauna, printr-o interfaţa grafică cât mai facilă şi printr-un utilitar specific nu-ştiu-cărei distribuţii, nu prin linie de comandă.

Astfel pusă problema, prima experienţă GNU/Linux este *întotdeauna* exagerat de frustrantă pentru „newcomer-ul” din Windows. Unu, fiindcă acest paralelism exact, cu conservarea unor automatisme/fixaţii, nu există. Doi, fiindcă un sistem tip Unix este o lume infinit mai complexă, mai „relaxată” mental şi mai bogată - un asemenea sistem este capabil de lucruri la care o maşină Windows nici nu visează...

Eu cred că articolele de prezentare de tipul „cum facem în GNU/Linux ce eram obişnuiţi în Windows” sunt o cale greşită, atât pentru reviste, cât şi pentru utilizatorii care doresc să înveţe ceva nou. Sunt o sursă de frustrări grave şi, în contextul de cvasi-monopol actual, nu fac decât servicii neremunerate pentru maşina de propagandă a Microsoft. ;-)

Am avut cazuri de oameni care au acceptat cu entuziasm ideea trecerii la un nou sistem de operare (după explicaţii de detaliu şi pregătire). Primul contact cu noua interfaţă grafică a fost, cu încântare, „Uaaaaau !”. După care a urmat, dezamăgitor, întrebarea: „Acum, unde-i Word-ul ?”. Întrebare firească pentru o victimă a unei monoculturi în care „editor de texte = Word”, „sistem de operare = Windows”, „calcule = Excel”, „upgrade = mai mult RAM + Windows-ul cel mai nou”, etc.

De asemenea, revistele şi forumurile nu spun, cu curaj, publicului larg, cine *nu* poate deveni utilizator GNU/Linux. Acela care refuză cu obstinaţie (sau îi e lene) să citească fie şi cea mai simplă piesă de documentaţie/manual de utilizare, care visează instalări cu „Next -Next -Next” fără a parcurge măcar mesajele afişate pe ecran, genul „nobrainer”, *trebuie* să stea departe de acest sistem de operare. Unix e prietenos cu utilizatorul şi logic construit, dar *nu te iartă* dacă singura lectură obişnuită ţi-e frunzărirea gazetei de sport. Credeţi-mă, am experimentat-o...

Numai bine,
Răzvan