From: jenspeterh...@hotmail.com
To: brygforum@lists.haandbryg.dk
Date: Tue, 6 Jan 2015 11:42:50 +0100
Subject: [Brygforum] En mælkesyrebakteries død?

Hejsa. Jeg er en nybegynder/let øvet brygger. Dvs. jeg har lige lavet bryg nr.
15 (all grain). Mit problem er, at jeg jeg nu har kasseret 4 ud af de sidste
7-8 bryg pga. mælkesyrebakterier (øllet skummer for meget, smager mere bedsk på
tungen og miste sin bløde og runde smag). Det er ALT for mange! Problem kommer
typisk først efter ca 3-4 mdr.s karbonisering, som gøres på flaske, og øllet
kan altså sagtens smage glimrende lige op til. (Nogle af de andre bryg holder
sig fint over 6-8 mdr uden problemer.) Min teori er, at øllet selvfølgelig må
være inficeret inden det komme på flaskerne, men i meget ringe grad, hvorfor
det først viser sig efter nogle mdr, da bakterien vokser langsom frem under
disse betingelser. Jeg har forsøgt at stramme godt op på hygiejnen, men måtte
alligevel igår konstatere, at endnu et bryg er gået i fordærv...igen...til
nogen frustration denne gang. Ellers en fin Red Abbey Ale op til. Mit set
up:Brewster 25 L med "modstrøms"-køling - laver cold break efter kogningen
direkte ned i rengjort spand. Køler kablet er skoldet først.Brygspandene står
altid med min 22-25 liter desinfektions middel (OxiChem pro) i min 30 min og
rystet jævnligt, for at sikre at der er kontakt med låget m.m x flere.Omstiker
efter ca 7 dg.Sifon, vandlås, taphane og andet udstyr ligger også i spanden til
desinfektion.Forsøge at undgå at sætte fingre på indensiden af spande og på
udstyr til omstikning eller lign. Men det kan være svært, at være helt
hysterisk renlig konstant. Ellers får udstyret et spray med StarSan, hvis jeg
er i tvivl.Bruger flasker, som også skylles to gange med desinfektionsmiddel.
Har i nogle forslag til typiske fejlkilder, som jeg kan justere på eller være
særligt opmærksomme på?Det ville være dejligt, hvis jeg fandt fejlkilden!
MvhJens Peter