Hoi Jo,

goed om te zien dat je nog met een reactie komt. Wel jammer dat je vanuit de stichting helemaal niets zegt over het vertrek van 2 MMC leden.

Verder hoop ik dat jullie je realiseren dat op
deze lijst velen meelezen, en de bedoelingen daarbij bepaald niet altijd
zijn om MMBase voort te helpen.

bepaald niet altijd... Volgens mij spreek je hier meer een gevoel uit dan feitelijke informatie. Ik hoop dat jij je realiseert dat de consequentie van je opmerking is dat developers minder mondig kunnen zijn. Een beetje kritiek op deze lijst kan geen kwaad, zeker niet als de intentie is hiermee constructief om te gaan. Het signaal wat zo'n lijst dan afgeeft is dat er een open, hechte community is met mondige intellectuele mensen. En buiten het signaal wat het op de lijst afgeeft is het belangrijker dat er daadwerkelijk constructief omgegaan wordt met problemen die er zijn.

=> De Stichting zal opdracht geven tot het interviewen van een aantal
stakeholders uit alle geledingen om zo een beeld te krijgen van de
opvattingen die er leven over de voortgang van MMBase.

De opvattingen van een aantal belangrijke stakeholders (developers) heb je al gehoord. Persoonlijk geloof ik meer in een directe interactieve dialoog (wellicht op de communitylijst) dan in het interviewen van stakeholders.

=> In de afgelopen periode zijn veel dienstverleners en gebruikers er van
overtuigd geraakt dat het zinvol is om te bezien welke functionaliteit
generiek kan worden aangeboden. Wat we momenteel vooral zoeken is
duidelijkheid over de wijze waarop dat het beste kan (technisch/architectuur
en qua verantwoordelijkheid).

De intentie om samen zaken te ontwikkelen is er altijd geweest. Dit was ook grotendeels de reden waarom de VPRO MMBase opensource heeft gemaakt. Wat ik al eerder aangaf is dat het ontbreekt aan 'smeerolie', of noem het een helpende hand, die initiatieven helpt zodat eventueel code terug kan vloeien. De vraag is hoe dit zou moeten en wie dit zou moeten doen. Persoonlijk denk ik dat de afstand tussen developers kleiner moet zijn. Kijk bijvoorbeeld eens hoe zoiets bij Apache projecten gaat. Developers die apache produkten gebruiken richten zich sneller naar technische mensen.

=> De partners van de Stichting zijn best bereid zich actief inzetten bij
het generiek/standaard maken van belangrijke missende CMS-componenten, zoals
workflow, versioning en andere functionaliteiten. Daarover is al met veel
mensen gesproken en voorbereidingen zijn getroffen om een aantal zaken op
korte termijn in te vullen.

De eerste vraag die mij te binnenschiet: "Waarom weten developers hier niets van af ?" Persoonlijk wil ik ook geen onderscheid maken tussen partners van de stichting en bedrijven in het algemeen. Bedrijven die MMBase willen gebruiken en eventueel willen helpen aan de ontwikkeling van MMBase moeten dit op een makkelijke en transparante manier kunnen doen. Misschien moeten we eens beter gaan kijken hoe developers / bedrijven bijdragen doen aan Apache projecten.

Grootste probleem is niet de WIL, maar de
afstemming tussen een 'normaal' commercieel traject en een MMBase-project en
de eisen die daaraan gesteld worden. Zo kan er in een commercieel traject
bijvoorbeeld nooit een open einde zijn als het gaat om geld en doorlooptijd.

Beetje vaag voorbeeld. Wie zegt dat een MMBase project een open einde heeft als het gaat om geld en doorlooptijd? Dat het voor een extern bedrijf extra energie kost om een prudukt opensource te ontwikkelen dat snap ik. Maar hiervoor zijn legio aan oplossingen te bedenken. Denk b.v. eens aan hoe de editwizards als opensource produkt werden ontwikkeld. De aanpak van het traject was in een uurtje bepaald en een aantal partijen samen hebben toen voor weinig hun produkt gekregen.

Wellicht ten
overvloede: de gebruikers en dienstverleners zijn positief over de
activiteiten van de stichting.

Als bedrijven geld willen betalen aan een stichting is dat hun goed recht. Ik ga er dan ook vanuit dat zij dat doen om bepaalde eigen belangen te behartigen. Het MMC was overigens niet zo positief over de stichting. Zij zijn vooral veel tijd kwijt om de stichting te corrigeren wanneer belangen verstrengelt worden van MMBase als opensource project en de belangen van de stichting zelf.

Rob