Den 27 december 2011 10:41 skrev Niklas Johansson <sleeping.pil...@gmail.com>:

> [...]
> att hitta slarvfel
> än oöversatt text och tyvärr finns det en hel del slarvfel. Hellre en
> korrekt engelsk text än en
> missvisande/felaktig svensk text.

> Viktigast som jag ser det är att se till att själva programmet är översatt,
> i andra hand
> kommer hjälpfilerna. MEN det hela hänger ju ihop. Det jag tycker är
> viktigast i hjälpfilerna
> är att det som är översatt faktiskt är korrekt. Färger i formatkoder ska
> exempelvis vara
> på engelska vilket det inte är (ska försöka leta reda på och fixa).

Ja, det där är ju lite lustigt, för jag har för mig att det fixades
för några år sedan, och plötsligt var det inte fixat i alla fall… Men
det kan vara jag som blandar ihop saker.

> Om du
> inte har lust
> att installera en betaversion av LibreOffice 3.5 så kan det vara mest
> gynnande att du
> letar reda på felöversatta samt oöversatta delar i hjälpfilerna.

Okej, ska leta lite där.

> Framöver får du gärna skriva ett litet meddelande ifall du stöter på
> oöversatta eller
> felaktiga delar i program och hjälptext. Jag vet egentligen inte om
> epostlistan är det
> bästa stället att göra det på, men för tillfället är det, den plats vi har.
> Tycker någon
> att det blir för mycket trafik så får vi ta upp frågan om hur vi löser det
> istället.

Jag tog en liten snabbtitt i 3.3.4 och hittade följande tveksamheter
(därmed inte sagt att de är fel):
”Data → Form…”
Borde det inte vara ”Data → Formulär…”? Känns lite oöversatt.

Sedan ”Fönster → Upphäv kombination”. Mycket förvirrande tycker jag.
Heter ”Window → Split” i original. Vad sägs om ”Fönster → Dela”? Fast
det låter som att man delar fönstret med någon eller något.

Förslag på översättning enligt Google translate:
Klyva
Fläka
Tvådela
Spjälka
Spänta
Spalta
Rämna
Brista
Dela sig
Sticka

Här kan man ju utesluta de flesta. Kanske ”dela” är bra nog ändå. Kan
eventuellt tänka mig ”spalta”, men… Bara undrar lite var det där
”upphäv kombination” kommit ifrån.
”Tvådela” funkar ju inte heller, eftersom fönstret fyrdelas, men
kanske ”fyrdela”? En del säger ju säkert ”splitta” i och för sig, men
det tar emot att föreslå det…

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ