On Thu, 2007-04-12 at 12:37 +0200, Anders Persson wrote:
> Min fråga är
> 1, Vilka utvecklingverktyg används av Er proffs
1. Alla som använder fria lisp-kompilatorer använder slime.
Kombinationen slime och Emacs har inte animerade eller transparenta
fönster, men är en fantastiskt bra utvecklingsmiljö om man skrapar lite
på ytan. Slime fungerar tillsammans med alla förekommande
Lisp-kompilatorer, även ofria.

Det finns bara ett utvecklingsverktyg, men många kompilatorer. Bland de
fria är nog Clisp vanligt på windows och SBCL vanligast på unix. Sedan
finns Cmucl(unix), OpenMcl (linux,OsX), abcl(java vm), Movitz (direkt på
processorn utan OS), och ett par till. Samt de kommerisella.

Många så kallade nybörjare brukar inte vilja lära sig Emacs. Det är
naturligtvis fel, det går snabbare att lära sig Emacs än man tror och
Emacs konstiga tangenter för att flytta markören är väldigt praktiska.

Om man föredrar att släppa tangentbordet för att dra i fönster och
klicka i klickrutor finns det inte så många fria utvecklingsmiljöer.
Däremot finns det gratis versioner av Allegro och Lispworks
utvecklingsmiljöer som man kan börja med.

> 2, Hur har ni lärt er språket, verkar vara svårt att hitta saker för en
> nybörjare (jag har dock 8 år inom andra språk)
Jag kan också varmt rekommendera boken Practical Common Lisp, den är
skriven av en frälst Java-hacker, och är inte bara för nybörjare. En bok
som beskriver finessen med Lisps makron bra är On Lisp av Paul Graham,
den finns tyvärr bara att ladda ner.

> 3. Vilka typiska projekt/program används
> 4, Vad är bra GUI/gränsnitt att lägga på sina program eller kan man köra
> CGI och WEBB enkelt ?
Det finns många webservrar att välja mellan.
UnCommonWeb, bra och annorlunda men kanske lite knepigt för nybörjare.
Hunchentoot har jag faktistiskt inte provat, men eftersom det är gjort
av Edi Weitz är det nog mycket bra. Jag tror det är lite mer normalt än
Uncommonweb.

GUI programmering kan jag inte mycket om. Jag borde passa på frågan, men
McClim är nog det amibitiösa tunga projektet. Sedan finns det några som
kopplat Lisp till vxWindows och Gtk har jag för mig.

> Hoppas detta inte känns som tröstlöst dumma frågor men ställer man inte
> dem så....
Det är väl det mailing listan är till för. Jag känner mig fortfarande
som nybörjare trots att jag hållt på några år.

Fler tips:

Kolla på http://cl-user.net

En lisp "nybörjar" mailinglista:

Det dyker upp träffar med Lisp-intresserade i Stockholm och Göteborg då
och då, nästa är på fredag i Stockholm (se list arkivet).

/Henrik Hjelte