Jag testade Lisp första gången för 6 månader sedan, så jag känner igen
mig när jag ser dina frågor.

1, Vilka utvecklingverktyg används av Er proffs

Den här frågan var inte riktag till mig då, men jag svarar ändå.

emacs + slime + sbcl

2, Hur har ni lärt er språket, verkar vara svårt att hitta saker för en
nybörjare (jag har dock 8 år inom andra språk)

Jag har en känsla för att det är lätt att fastna i böckerna. Jag
brukar alltid få slita mig och tvinga mig in i ett problem. t.ex. "Går
det att skriva rekursiva webbapplikationer med lisp och ucw". Så
försöker man bevisa att det går. Klart mål. Klar riktning och på vägen
hittar man väldigt mycket mer.

Kommer man från andra språk med många år bakom sig, så är Lisp en rätt
häftig resa.

/Mats Westin

Boklista:
Practical Common Lisp
Paradigms of Artificial Intelligence Programming
OnLisp