Anders Persson skriver:
> Hej!
[ Bakgrund ]
> Min fråga är
> 1, Vilka utvecklingverktyg används av Er proffs

Nå, den mesta lisp-kod jag skrivit har varit antingen labbar eller för mitt
eget höga nöjes skull (ett systemövervakningsverktyg snickrades ihop "för
jobbets räkning" drygt 2000/2001, i en blandning av C, CL och sh; jag knackade
kod för att läsa netflow-filer "för jobbets räkning"; en del knacka-ihop,
köra, kasta-bort skrevs i lisp för att optimera disklagring för email).

Jag använder primärt Emacs, SLIME och SBCL. Jag har ibland använd Emacs, SLIME
och LispWorks Personal (jag testade att använda den emacsoid som finns
paketerad i LW, men den saknade en hel hög av mina hemhackade hjälpfunkioner,
så det blev snabbt hackande för att få SLIME att funka och sedan en win-emacs).

Jag skulle nog rekommendera CMU CL, SBCL eller (kanske) CLisp (SBCL/CMU CL är
rätt egalt, jag håller mig till SBCL eftersom jag faktiskt gräftat runt i
koden, även om inget avv det jag skrev finns kvar i kompilatorn).

> 2, Hur har ni lärt er språket, verkar vara svårt att hitta saker för en
> nybörjare (jag har dock 8 år inom andra språk)

Jag läste Winston Horns "Lisp" (har sedan dess kommit ut i nya upplagor). Den
funkar bra på egen hand men verkar vara skriven som kompanjon till deras
"Artifical Intelligence" och satte mig sedan ned med XLisp 1.x och började
knacka hobbyhack och modifiera kod jag hittade.

Jag har läst webbversionen av "Practical Common Lisp" och den verkar vara
ganska bra, men jag har svårt att avgöra hur vettig den är som nybörjarbok, då
jag redan hade 10+ års erfarenhet av Lisp i olika smaker. Folk säger i.a.f att
den är bra, så det är ett hett tips.

> 3. Vilka typiska projekt/program används

Eh, hur menar du? Vad det används till? Allt möjligt. Kärnan i min
sudoku-lösare (som funkar, men verkar göra lustiga fel, i bland) är skriven i
CL, med ett webbtryne skrivet i Python. Jag har skrivit två spel i CL (en
gauntlet-inspirerad sak och ett köra-stridsvagn-spel). Jag har skrivit kod för
att analysera nättrafik-dumpar (nå, läsa PCAP-filer, det är inte supermycket
analys just nu). Jag har en halvfärdig BESK-emulator som skramlar runt och jag
jobbar, sakta men säkert, på mer systemövervakningsgrunkor. Jag knackade ihop
lite kod för att hantera flerspråkiga "hitta svampnamn på annat språk",
eftersom jag fann det hart när omöjligt att lista ut vad en Karl-Johanssvamp
hette på engelska ("cep", verkar det som).

> 4, Vad är bra GUI/gränsnitt att lägga på sina program eller kan man köra
> CGI och WEBB enkelt ?

Jag har tills alldeles nyligen rullat mina egna GUI:n ovanpå CLX
(X11-bindningar för Common Lisp, ungefär samma nivå som xlib, fast trevligt)
och/eller manuellt genererad HTML.

Det finns en uppsjö av JTML-genererande paket och jag har nyligen börjat leka
med CLIM (som verkar rätt trevligt, åtminstone om man inte behöver ett UI som
morphar runt hela tiden).

Det finns även (för de som finner sig i W32) olika bindningar till
Windows-primitiver (och, tror jag, planer på en win32-backend för CLIM).

//Ingvar