 > Nie kazdy wie pewnie co to znaczy skan ze starej ksiazki, w ktorej

> Na wszelki wypadek ten pomysl podsune: Wzglednie latwym sposobem korekty
> tego rodzaju tekstu jest skorzystanie z edytora, ktory posiada polski
> slownik wbudowany. Trzeba tekst przepuscic przez "spell checker" - to
> znakomicie ulatwia prace.

Ten pomysl akurat znam.  To o czym posalem widac w wierszu Slowackiego
"Ojczyzna" wyglada to tak:

       JULIU'SZ SL'OWACKI

       0 POL C 0!
                    AJPFX

       0 PO1SKO.' POLSKO! ~qivioya! Bogoboina!
       jeieli kiedv *   kojna
               jasna i spo
       obr~e6cisz ,liroje rozividitione oczy
       na groby nasze, gdzie nas robak toczy;
       gdzie urity proch6tv pod ivierzby aviosenne
       skryly si~ (itima~e6 jak labf--dzie senne;
       Polsko ly moja, gdy jul-' Ysieprzyloinni
       bedzip,rriy - irsporrinij ly o nas! 0, icsir.00"Illij!
       IT'szak rity.4my z tivego zrobili naziciska
       pacierz, co placze, i piorun, co blyska.
       A dosy(', ze sh; zastartoicisz chivilf,
       jaka tant. cisza na naszei mogile,
       jak sif, irydaje przez Boga przekleta;
       a nie zapommsz ty o nas, (o ;tci4;la!

       Kto palasz ko~erha i Oiczyzr#4; kocha,
       cho6by si~er, palil illa niej przez diva ivieki
       i gdzie; jak i6ratc, odlecial daleki,
       i gdzie; przez lat sto irif-Witiat od rozpaczy:
       to, jak sivq szablf! i stct;j kraj zobaczy;
       to, jak uslyszy, Zze krzyczq "DO BROM!"
       przed Partem Bogient siT tylko ukloni,
       a potem ludziont odpoivie na haslo,
       ie miecz nie ;cieynnial i serce nie zgasto!

  Jeden wyraz "spokojna" wyszedl poprawnie pod wzgledem literowym, ale jego
pierwsza czesc "spo" jest o cala linie nizej od od "kojna" bo tak rowno
wowczas drukowano. Na to zaden komputerowy slownik nie pomaga.  Ale jak
juz poprawie takie dziwolagi, to jest jeszcze pare pulapek:  BROM to broni, a
W to moze byc ni, vi, iv itd.  i6ratc to znaczy wiatr i trzeba to wiedziec.  Na
"ludziont" speller tez jest glupi i trzeba nt zamienic na m, a wtedy rozpozna.

AS
P.S.  Czy moge zadedykowac ten wiersz Patriotom?

> Pozdrawiam,
> zb.

Odpowiedź listem elektroniczym