Od: "roman kafel" <[EMAIL PROTECTED]>

> okreslas idee czy tez rzecz.
> Zwlaszcza kiedy syskutuje sie idee....

Dlatego zawsze prostuję jak tylko się zorientuję,
że Pan używa niewłaściwych określeń.

> Wlasnosc socjalna rozni sie od panstwowej zasadniczo tym ,ze jest
> oczywiscie forma wlasnosci publicznej....social, public,comunus-
> eteymologia slowa od Wspolny, ale ograniczony do wspolnoty posiadaczy....
> zatem spolka akcyjan a spoldzielnia ma zupelnie podobny ustroj wlasnoisci
> mimo odmiennosci regulaminowych.

Po polsku mówi się własność społeczna nie "socjalna".
W polskim prawie istnieją obecnie dwa podstawowe
typy własności: prywatna i publiczna. Publiczna dzieli
się na państwową i gminną (komunalną).

Spółdzielnie i spółki zaliczamy do własności prywatnej.
Nawet jak państwo czy gmina ma w takiej spółdzielni
lub spółce 100% udziałów to ta firma podlega identycznym
przepisom prawa jak spółdzielnia czy spółka należąca
w części czy w całości do osób prywatnych.

> Wlasnosc panstwowa to wlasnosc Suwerena politycznego o szczegolnym
statusie
> prawnym. jakim jest Panstwo. Ten podmiot moze i ma prawo ustanowic
wlasnosc
> i takze ja zniesc ja zniesc....widzi pan to czy nie...

Tak.

> Panstwo nei jest rowne w prawach z zadnym innym podmiotem rynku...z
prostej
> zasady ..nie moze..nie moze z racji funkcji.

Tak.

> Panstwo z prawem stanowienia i egzekucji prawa..nie ma nikogo za partnera
> za wyjatkiem innego panstwa innego suwerena.

Tak.

> Wlasnosc panstrwowa moze miec rozne formy organizacji panstwowej ekonomii
> tym do rozwiazan sopcjalistycznych.
> Estatyzm z gospodarka uspoleczniona panstwowa- czyli sowietyzm rozni sie
> dosc znacznei od

Ten przymiotnik "uspołeczniony" w realnym socjalizmie
był fałszywy. Marks rzeczywiście rzucał idealistyczne
hasła, że w socjalizmie gospodarka będzie kierowana
przez społeczeństwo i dla dobra społeczeństwa.
Tylko że zauważono że ludzie są na razie wsteczni,
za bardzo przywiązani do swojej wolności, do rodzin,
do wiary, do własności, więc na początku o te zasadnicze
sprawy się społeczeństwa nie pytano, tylko światli socjaliści
tych ludzi przemocą zniewolili, ograbili ze wszelkiej większej
własności, aby nie byli zbyt niezależni od rządu. Potem
oczywiście przystąpiono do wychowania "nowego
człowieka" - nieegoistycznego, uspołecznionego czyli
ślepo posłusznego i uwielbiejącego swoich przywódców.
Bo któż wiedział lepiej co naprawdę społeczeństwo
potrzebuje jak nie jego przywódcy. A potem przywódcy
dochodzili do wniosku że to bez sensu aby oni wytyczali
cele społeczeństwu, społeczeństwo żeby sobie te cele
przyswajało a potem "swobodnie sobie je wyrażało".
Zawsze jakiś głąb mógł się nie douczyć i potem wypaczyć
jedynie słuszną linię. Czyż nie lepiej od razu zadekretować
co społeczeństwo potrzebuje, ewentualnie po jakichś
tam lipnych wyborach żeby zachowac pozory?

> Faszyzmu..estatyzmu z forma gospodarki kapitalistycznej, socjalnej i
> prywatnej.

Faszyzm był ideą raczej kulturową, moralną niż ekonomiczną.
Wśród faszystów był bardzo duży rozrzut poglądów
ekonomicznych, od socjalistów przez korporacjonistów
do wolnorynkowców czyli gospodarczych liberałów.

> Sovietyzm czy maoizm nie tolerowal innych form organizacyjnych
> przedsiebiorczosci...faszyzm tak...

> Tzw. New Del za FDR..to nic innego jak czysty socjalizm z Agencjali
> rzadowymi do kierowania gospodarka... to samo w EPE w Anglii w tym samym
> czasie....i...niech sie pan nie przewroci, ale i NEP w Rosji
> Sowieckiej...trzy wielkie experymenty w tym samym czasie- koordynowane
> przez tych samych ludzi, przy pomocy pieniadza.....
> Na Rosji trenowano najbardziej bezwzgledny model..stad i horrendalne
> koszty....mimo niezaprzeczalnych wynikow.

New Deal był przedsięwzięciem socjalistycznym,
likwidującym wolny rynek na znacznych obszarch,
ale nie można twierdzić że likwidującym całkowicie
wolny rynek w USA.

Lenin był człowiekiem inteligentnym, żydowska głowa,
zorientował się był, że stuprocentowy socjalizm
jest bardzo niewydajny i marnotrawny. Wykonał
krok wstecz - przwrócił pewne elementy wolnego
rynku. Niestety zmarł przedwcześnie, a psychopata Stalin
lotny jak furmanka, był za bardzo zaslepiony ideologicznie
aby odchodzić od ideałów. Jak coś w gospodarce nie
działało to kazał winnych rozstrzelać. W końcu
przychodził meldunek że wszystko gra, bo jak rozstrzelanie
na niższym szczeblu nie pomagało to Stalin zarządzał
na wyższym więc przekazujący meldunek byli _żywotnie_
zainteresowani by ten meldunek był dobry.

Janusz Baczyński

Odpowiedź listem elektroniczym