// in Dutch as this concerns the local situation in Ghent

Hallo allemaal,

Op 3 april 2017 wordt in Gent het circulatieplan ingevoerd
(https://stad.gent/mobiliteitsplan/het-circulatieplan). Heel wat straten worden
"geknipt" (voor autoverkeer zonder vergunning), heel wat rijrichtingen
veranderen. Mijn vraag naar jullie is hoe we ons kunnen organiseren om de
nieuwe situatie tijdig en zo goed mogelijk te mappen.

Enkele opmerkingen, mogelijkheden:

*        Ik heb de situatie na 3 april al eens gemapt voor onze
"routesimulator", een tool die de huidige en toekomstige situatie met elkaar
vergelijkt (de software is van de hand van Ben Abelshausen, jullie natuurlijk
niet onbekend): http://stad.gent/vananaarb. Ik kan de OSM-bestanden die we
daarvoor gebruiken ter beschikking stellen, alleen dateert de "huidige
situatie" al van enkele maanden geleden en bevatten de bestanden enkel de zaken
die we nodig hadden voor routering. (Ik zou trouwens graag nog een
"dagboekbericht" schrijven over onze ervaringen tijdens dit project, maar
voorlopig heb ik daar de tijd nog niet voor gevonden).

*        Ik kan de mapping nog eens zelf doen, maar voor zo'n grote
aanpassingen lijkt het me goed dat er een quality check gebeurt door meer
ervaren mappers. Ik kan bijv. wel wat hulp gebruiken om relaties netjes te
behouden / aan te passen (voor de routesimulator hebben we hier geen rekening
mee gehouden) en om het  "toegangsbeleid" zo correct mogelijk te taggen
(uitzonderingen, venstertijden,...)

*        Mijn collega Pieter organiseert op dinsdag 7 maart een sessie voor
aanbieders van kaarten waarbij detailvragen over de wijzigingen kunnen gesteld
worden. Wees zeker welgekomen:

Locatie:               Mobiliteitsbedrijf, Sint-Michielsplein 9, Gent

Datum & tijd:     7 maart om 18u

Honger?              Wij zorgen voor koffie en broodjes

Uitgenodigd: TomTom, Here, Waze community, OpenStreetMap community.

Ik vrees alleen dat dit wat vroeg is om alles dan al te mappen in OSM (of
niet?). Is er interesse bij jullie om nog een aparte "mapping party" te houden
in de week van 27/03? Of is het gemakkelijker om via elektronische weg vragen
en tips uit te wisselen?

*        We hebben ook een pakketje GIS-materiaal ter beschikking dat alle
informatie over het circulatieplan zou moeten bevatten. Indien hier interesse
in is, dan gooi ik het op wetransfer.

Alvast bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groeten,

Seppe Santens
Mobiliteitsbedrijf Stad Gent
Bezoekadres: Ramen 21, 9000 Gent
Postadres: stadhuis, Botermarkt 1, 9000 Gent
TEL +32 (0)9 266 28 29 GSM +32 (0)474 32 68 89
Internet http://stad.gent/

Denk aan het milieu voor u mails print.
Aansprakelijkheidsbeperker
Deze e-mail en bijlagen kunnen informatie bevatten die vertrouwelijk is en/of
beschermd wordt door intellectuele eigendomsrechten. Lees meer ...
<http://www.gent.be/gent.htm?id=131587>