Philip Homburg wrote:

> Op zich ben ik het met je eens dat OSM veel te gefragmenteerd is.
>
> Maar wat ik zelf als een veel groter probleem zie is dat veel van de
> onderliggende infrastructuur nog in de kinderschoenen staat.

Dat is niet waar, de infrastructuur is best solide. Maar net zo
gefragmenteerd als de overige initiatieven. Met name onduidelijkheid
over "teams" die verantwoordelijkheid hebben over bepaalde bouwstenen
van de OSM infrastructuur is een probleem.

> Mijn ervaring is dat op OSM gebaseerde routeplanners gewoon speelgoed zijn.
> Heel leuk speelgoed, maar zeker niet betrouwbaar genoeg voor de gemiddelde
> consument.

Dat ligt niet aan de routeplanners maar aan de data. Werk aan de winkel dus!
> Hetzelfde geldt voor de database: het is een enorme brei met data waar je maar
> moeilijk wijs uit wordt. Hoe meer POI's er in een gebied te vinden zijn, hoe
> moeilijker het wordt om in JOSM (maar ook via de data layer van de website)
> te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.

Dan moeten we met zijn allen zorgen dat we er beter wijs uit worden ;-)
> Het lijkt me heel goed om na te denken hoe OSM zo toegankelijk mogelijk
> gemaakt kan worden. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om aan een groot
> publiek alleen die delen van OSM te laten zien die echt heel goed zijn.

De kreet OSM is hierin te algemeen. De OSM database is de kern. Die
verantwoordelijkheid ligt bij de OpenStreetMap Foundation.

De afgeleide producten zoals de xapi, de tileservers, de extracten en de
diverse applicaties liggen NIET bij de OSMF. Hiervoor moet je inderdaad
af en toe flink zoeken in het oerwoud.
Wij, de stichting OpenGeo, proberen maatschappelijk relevante
initiatieven te steunen in de weg naar volwassenheid, vertaling naar het
Nederlands en faciliteren middels hosting.
> Om een voorbeeld te noemen, ik ben blij met de ANDNAV2 navigatie software
> voor de Android. Het is, in ieder geval van wat ik gezien heb, de beste route
> software voor OSM.
>
> Maar in vergelijking TomTom is het gewoon helemaal niets.

Dat ligt er zomaar aan waar op de wereld je bent. Wij zijn in Nederland
gewoon tot op het bot verwend met het feit dat TeleAtlas ons land
economisch interessant genoeg vindt voor het inwinnen en beschikbaar
stellen van data. En TomTom heeft hier van geprofiteerd.
Met Garmin Mobile XT en de openstreetmap data van Aruba heb ik een
routerings applicatie op dat mooie eiland. En op Aruba heb je met TomTom
gewoon helemaal niks. Kwestie van perspectief zullen we maar zeggen.
Alles hangt of staat met de data.

> Ik denk dat dit in ieder geval een goed punt is. Zeker in Nederland is de
> kaart van OSM erg goed. Hoewel er waarschijnlijk eerst wel eens door een
> Nederlandse grafisch ontwerper naar het kleur gebruik gekeken moet worden.
>
> Zelf heb ik m'n eigen scripts (zie bijv.
> http://stereo.hq.phicoh.net/biking/maps/2009-06-20.shtml
> voor het resultaat), maar het zou beter zijn als iedereen gemakkelijk zo'n
> kaartje zou kunnen maken.

Deze kartograaf (Ja, ik mag die titel dragen met een ing. er bij ;-))
heeft even naar jou kaart gekeken maar denkt dat ook daar nog wel iets
over de labels kan worden gezegd.
Kaarten moeten worden toegespitst op het gebruik en zolang we één
generieke "kaart" renderen waar alle andere initiatieven op moeten
worden gedrapeerd is nog niet alles optimaal. Hiervan zijn we ons bewust
en er wordt dan ook gewerkt aan b.v.:
- Tile omgevingen zonder labels
- Tile omgevingen in grijstinten
- Tile omgevingen zonder POI's

Ik zou zeggen sluit je aan! Denk mee, doe mee. Wellicht kun je helpen om
uiteindelijk te zorgen dat zaken écht een succes worden want dat is de
kracht van de community.