On Fri, 07 Dec 2007 11:34:56 +0200, Jani Monoses wrote:

> Eu as zice ca dl Cristian Secara ar fi cel mai potrivit, pentru ca
> din contributiile dansului vizibile public (problema diacriticelor,
> tastaturilor romanesti, implicarea in traduceri) se vede ca ii pasa
> de utilizatorul final si nu este platit pentru a avea o anumita
> opinie.

Mersi pentru aprecieri, dar mă-ndoi că am cum să dau curs unei asemenea
propuneri.

Sunt mai multe aspecte.
La ora actuală eu sunt de părere că acolo ar trebui să participe un
reprezentant ASRO, cu caracter de reprezentare naţională. Îmi pun şi eu
aceeaşi întrebare ca domnul Dan Matei: ce rost ar avea un companion ?
Înţeleg eventual să meargă doi „avocaţi”, câte unul al fiecărei
tendinţe, numai că este greu de găsit o pereche capabilă de dialog,
fără porniri extremiste.

În ceeace mă priveşte parcă aş prefera să nu amestec problemele de
standardizare specific româneşti (sau eventual latura tehnică a
aspectelor lingvistice româneşti), relativ identificabile şi
controlabile, cu ceva care nu mi se pare de loc a fi controlabil.

Nu în ultimul rând, bugetul meu de deplasări prefer să îl canalizez în
plan profesional către expoziţiile internaţionale de echipamente
broadcast, din care cele care contează pentru partea noastră de lume
sunt două pe an, unul la Las Vegas (NAB) şi unul la Amsterdam (IBC)
(mai este unul prin Singapore, pentru zona Asiei). Ori să-mi aloc buget
de deplasare pentru ceva mai degrabă hobbystic, hmm ...
(nici la alea de interes direct nu mă înghesui să îmi iau zborul în
fiecare sezon, la NAB drumul este scârbos şi mă costă de mă-ndoaie, iar
la IBC cazarea este o problemă şi de disponibilitate şi de preţ,
preţurile dublându-se pe perioada IBC în toată zona Amsterdam)

Mai bine ne-am concentra pe elaborarea unei poziţii clare, coerente,
*obiective*, care să fie purtată de cel care merge acolo, dacă va merge
cineva. După părerea mea problema principală a României pe tema
OOXML a fost şi este lipsa unui dialog real, purtat la una sau două
întâlniri care să dureze cât trebuie să dureze (adică nu să se
grăbească lumea că se înserează şi se ocupă locurile în parcarea de la
bloc), în care să aflăm şi să conşientizăm clar *şi* procedurile
tehnico-organizatorice ale unei standardizări internaţionale, *şi*
problemele reale pe care le are OOXML, *şi* implicaţiile pe care le
poate avea adoptarea acestei propuneri de standardizare în particular,
*şi* ce noimă are participarea a indiferent cine acolo la ISO.

Întâlnirea CT210 de atunci de la ASRO pe tema OOXML ar fi trebuit
spartă în două: o întâlnire la care să fim puşi în temă şi să se dea
teme de gândire şi abia a doua la care să tragem o concluzie (şi un
vot).
Aşa retrospectiv, mă întreb totuşi dacă am fi aflat coect tot ce ar fi
trebuit aflat, având în vedere în primul că rând ASRO nu ne-a informat
pe deplin în privinţa subtilităţilor pe partea cu „da, cu comentarii” a
votului.

Deocamdată eu mă aflu mai degrabă în situaţia de a comenta observaţiile
altora (IBM, Danemarca). Este corect asta ? Nu ştiu, dar parcă nu-mi
place postura în care noi doar spunem „da dom'le, aşa e, au dreptate
ăia, jos cu ... [a se completa în funcţie de simpatii]”, fără ca noi să
fi analizat la rece decât 5-10% din cele aclamate acolo şi fără să fi
ascultat până la capăt ce au de spus sau contraargumentat şi cei care au
inventat propunerea de standardizare ...

Cristi