On Mon, Jul 02, 2007, Ori Idan wrote about "Re: GPL v3":
> לדעתי נושא ה TIVO קשור לחופש התוכנה בכך
> שנניח שקנית מכשיר TIVO ואתה רוצה
> לקחת את התוכנה שלו לשנות אותה ולהריץ אל
> המכשיר שלך אתה לא יכול לעשות כן.
> אז זה מן הסתם מגביל את החופש שלך.

אני מסכים עם זה, אבל לא מבין מדוע הייתה הבעיה נפתרת לו רק היו tivo מרשים לך
להעלות תכנה חדשה למכשיר שלך. הבעיה היא שגם אז, ה GPL מרשה להם להכריז שרק חלק
מהתכנה שלהם חופשית, וחלק לא. במקרה זה, היית יכול לשנות את glibc, למשל, אבל
אם היית רוצה לשנות משהו מהותי בתכנה שלהם (שהיא ה UI שהמשתמש רואה), לא היית
יכול. כך שלדעתי מה שמגביל את החופש שלך ב Tivo הוא לא (או לפחות, לא רק) הבעייה
של החתימות האלקטרוניות, אלא ההגדרה של "derivative work" - טיבו היו רוצים
לראות רק את השינויים הקטנים שלהם ל glibc ולקרנל של לינוקס כתכנה נגזרת, אבל
חופש תכנה אמתי היה מושג רק אם כל התכנה על הטיבו כולה הייתה נחשבת ל derivative
work של תכנה חופשית, ולכן גם חופשית.

איך שהסעיף הזה מוצג כעת, נראה לי פחות רלוונטי לחופש התכנה שבתוך ה tivo,
ויותר רלוונטי ל"חופש להפוך את ה tivo שקנית בכספך למחשב גנרי". זהו גם חופש
מעניין ואפילו חשוב - אבל לא ממש חופש תכנה...

ומעניין אותי לשמוע אם מישהו מבין את ההחרגה של המכשירים ל"עסק" בנושא זה.
מישהו כבר "הזכיר" לי בדיון זה את סיפור המדפסת המפורסם של סטולמן. האם יש
צורך להזכיר לסטולמן שבמקרה הנ"ל היה מדובר במדפסת במקום העבודה שלו (MIT) ולא
בבית שלו? למרות זאת, הוא לא רצה שהדריבר יהיה סודי. גם לא אם היו באם אליו
בתואנות שווא של "אבטחה" (למשל: אם הדרייבר יהיה פתוח, הסטודנטים יוכלו לגלות
איך להדפיס בחינם ולגנוב מהאוניברסיטה).

--
Nadav Har'El                        |      Monday, Jul  2 2007, 16 Tammuz 5767