On Tue, Aug 03, 2010, Omer Zak wrote about "Good Free Software projects for
people who want to start or rejoin programming?":
> הקריטריונים:1. הפרויקט מתקיים בישראל או רלבנטי לישראל.
> 2. לפחות חלק מהעבודה יכולה להתבצע על ידי מתחילים - בדיקות תוכנה ודיווח על
> בגים, תרגומים, כתיבת תיעוד עבור המשתמש, תיקון בגים פשוטים.

סתם מסקרנות - מדוע "הפרויקט מתקיים בישראל או רלוונטי לישראל" הוא בכלל
קריטריון? אם מישהו, סתם בתור דוגמה, רוצה ללמוד לכתוב בקרנל של לינוקס, או
ללמוד לכתוב קומפיילר, וכד', מה הקשר בין זה לבין ישראל?

ודבר שני - לדעתי צריך להפריד בין שני הצדדים של תכנה חופשית - ה"downstream"
וה"upstream". תכנה חופשית היא "downstream" מצוין: המתחיל יכול למצוא קוד מקור
שמעניין אותו, ולשחק אתו - ללמוד מה הקוד עושה, לעשות בו שינויים שבא לו לנסות,
וכן הלאה.  אבל מכאן ועד ה"upstream" - כלומר, שהמתחיל יפיץ את הקוד שהוא כתב
לאחרים, או ישלח אותו בחזרה לפרויקט, המרחק רב. ישנם סיכויים רבים שאף אחד לא
ירצה את התיקונים שכתב המתחיל - ובכל זאת היה ערך רב בתהליך יצירתם, ואל לו למתחיל
לחשוב שאם לא רוצים את הקוד שלו, הוא נכשל. אגב, ייתכן שדווקא דברים כמו שרשמת,
בדיקות ותרגומים, למרות שיואילו לפרויקט לא יועילו ללומד - כי הרצת התכנה ותרגום
טקסטים לא מלמד דבר וחצי דבר על תכנות - שהנחת היסוד שלך הייתה שזו המטרה.

אם אני נזכר איך אני למדתי תכנות לפני 25 שנה (הזמן רץ...), הרי שזה היה בדיוק
מה שתיארתי לעיל: לא הייתה אז "תכנה חופשית" במובן של היום, אבל הייתה תכנה עם
קוד מקור: ישבתי שעות על שעות להעתיק קוד מקור מספרים ולנסות להבין אותו, להריץ
אותו ולשנות אותו, וכן היה לי את קוד המקור של יוניקס, וגם עליו למדתי (למשל,
יום אחד החלטתי ש cpio לא מתגבר על שגיאות טוב מספיק, וניסיתי לשפרו). באותם
ימים, תהליך זה היה חד-כיווני לחלוטין: יכולתי לקבל קוד-מקור מאחרים, אבל לא
יכולתי להחזיר אותו לשום מקום. היום כשאני חושב על זה, אפילו טוב שכל הקוד שכתבתי
בשנים הראשונות לא הלך לשום מקום - היום הייתי מתבייש ברובו. אפילו האנגלית שלי
אז הייתה, כמו שאומרים "on the face", ולכן טוב שגם תיעוד שכתבתי לא הלך לשום
מקום.

לכן אני ממליץ להדגיש יותר את קיום קוד המקור, ולמידה ממנו, ופחות את קיום
ה"קהילה" ועזרה לה. זאת, כמובן, אם מטרתך לימוד תכנות ולא לימוד עבודה בקהילה
(שגם זו מטרה טובה, אבל שונה).

--
Nadav Har'El                        |       Wednesday, Aug  4 2010, 24 Av 5770