Hei, eli Ruotsi on siirtynyt puistelaskennan osalta kehitysmaaksi? ;)

Minulla on esim. Radio Polonialta yli 150 QSLää- eli 150 pistettä, hienoa....

Jokapaikan...   Alpo

----Alkuperäinen viesti----
Lähettäjä: j...@sdxl.org
Päivämäärä: 5.3.2014 0:44
Vastaanottaja: "Suomalaisten DX-lista"<dx@hard-core-dx.com>
Aihe: Re: [DX] Pistelaskenta ja kimpparaportointi

At 12:20 27.2.2014, Markku Niiranen wrote:
>Silmiini on sattunut netistä kai kaikki DX- valtamaat: Suomi, Ruotsi,
>Norja, Saksa, Tanska, Tsekki, Italia, USA, Kanada, Australia, Uusi
>Seelanti, Venäjä, Brasilia...
>Kaikissa noissa maissa on Perseus jos toinenkin, tai vastaava...
>Ja noissakin maissa kai DX- yhdistyksiä tai -liittoja joka lähtöön.
>Onko noiden yhdistysten tai liittojen piirissä käyty keskustelua
>kimpparaportoinnista, vai harrastavatko kuuntelijat perinteisesti
>raportointia "sinkkuna?"
>Eli onko tuo vain suomalainen ilmiö?

Tämä oli Hyvä Kysymys!

Se oli niin hyvä kysymys, että jokapaikan touhona omin lupineni uteliaana
kysäisin asiaa ruotsalaisilta, eli netissä usein tapaamaltani Alfilta.

Vastaus kuului, että DX-Aktuellissa (ex-Eter-Aktuellt) lopetettiin
rankkipalsta kaksi vuotta sitten kokonaan kiinnostuksen puutteen takia.

Lisäksi Ruotsissa koko pistelaskenta uudistettiin ja kaikki yli hilseen
menevät laskentasäännöt romutettiin. Nyt qsl = 1 piste. Siinä kaikki. 20
qsl:ää China Radio Internationalilta on samanarvoinen nippu kuin 20 qsl:ää
graveyard-jenkeiltä.

Koko kimpparaportointi-problematiikka oli heille aivan uutta ja
tuntematonta. Neuvoja Ruotsista ei haluttu antaa. Ainoa kommentti kuului,
että onneksi heidän ei tarvitse päättää tällaisista asioista. Alfin
mielestä tärkeintä olisi nauttia radioasemista ja kuunnella niitä ilokseen
niin kauan kuin niitä vielä on.

73's JLN