Tässä tapauksessa pitäisi ehkä myös miettiä, mitä lisäarvoa esim. vuoden tai
parin vanhat lehdessä olevat lokaukset useimmille lukijoille tuovat. Ja
kenelle ne sitä lisäarvoa tuovat? Kun samat tiedot voisi jokainen tarkistaa
OLLista suoraan. Toki me kaikki tiedämme, miksi näin vanhoja tapahtumia
tulee ”uutena” esille. Minullakin on vielä muutamia vanhoja C-kasetteja
käymättä läpi 1980-luvun alusta … no, tämä oli toki tarkoitettu huumoriksi.

Aktiivisin osa harrastajista pitää yleensä suurinta ääntä ”itsestään”.
Mutta toisaalta he tekevät lehteä ”itselleen”, eivät ”muille”.  Tässä
pitäisi tasapainoilla siten, että koko jäsenkunta tuntisi lehden omakseen.
Jos ollaan realisteja, osa jäsenkadosta johtunee juuri tästä – tavallinen
kuuntelija kokee, että ei saa yhteisöstämme eikä lehdestämme mitään
lisäarvoa omaan kuunteluharrasteeseensa.

Paneutukaapa itse aloittelevan DX-kuuntelijan osaan. Mitä hän lehdestämme
nykyisin saa … kiinnostavatko esim. ”Lapinmatkailun” tulokset ja kymmenien
sivujen lokit asemista, joita todennäköisesti ei koskaan edes kuulla
Etelä-Suomessa?

Mutta ”vikahan” ei todellakaan ole näissä aktiivisissa kuuntelijoissa.
Yhteisö kun on juuri sellainen kun sen jäsenistö. Tämän suhteen olisi syytä
toivoa vähän enemmän aktiivisuutta myös nykyisiltä ei-aktiivisilta
jäseniltä. Yksi hyvä asia voisi olla joskus kysyä jäsenistöltä – myös sen
hiljaiselta enemmistöltä – mitä se lehteemme haluaisi.

Itseäni eivät nuo pitkät lokit haittaa – ”jokaiselle jotain ja ehkäpä myös
ansionsa mukaan”. Mutta jos todella mietitään näiden nykyistä osuutta lehden
sivumäärässä, muitakin nykyaikaisempia ratkaisuja voisi varmaan löytyä. Ja
en todellakaan näe kovin tärkeäksi tietoa, että nimimerkki ABC on kuullut
aseman X taajuudelta 1105 kHz vuoden 2012 syksyllä. Tieto voi toki olla
tärkeä kuuntelijan oman statuksen kannalta, mutta yleispätevää lisäarvoa
muille kuuntelijoille – ainakaan enemmistölle – tällä tiedolla tuskin enää
on.

Mutta olkaamme kuitenkin enemmän ns. suvaitsevaisia – meitä kun mahtuu
moneen junaan ja joku jopa jää junasta kokonaan. Itse kuitenkin luen
korkeatasoista Radiomaailma-lehteämme aina suurella mielenkiinnolla – ja
lokithan voi tarpeen vaatiessa vaikka jättää lukematta …

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.