Zdar,

předně ty data fakt nejsou předmětem 106tky, ale zákona 123/1998, o právu na
informace o životním prostředí – tu 106tku jsem tam dal spíš pro jistotu, aby
se přes ní nepokusil ZÚ vyvlíknout, ve výsledku se do ní ale jejich právníci
zamotali (z toho posledního rozhodnutí je jasný, že pořádně neznaj ani ty
informační zákony, ani judikaturu).

Do toho zákona 123/98 v roce 2010 v rámci INSPIRE přidalo ustanovení o
poskytování geodat <http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1998-123#p2-1-e> , konkrétně
to pak upřesňuje prováděcí předpis <http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2010-103> .
Jsou tam stanovený určitý podmínky, včetně zpoplatnění těch dat, přičemž
požadovaná částka by měla bejt minimální, za kterou je možný ty data
zpřístupňovat (obdobně má zpoplatnění i 106tka, ale tady je to o něco
volnější). Vtip je v tom, že ZÚ má různý slevy, množstevní slevy, přirážky dle
účelu použití a podobně, což se rozhodně vymyká tomu ustanovení o minimální
částce – v důsledku z toho ZÚ místo veřejný služby dělá byznys, k čemuž ho
určitě žádnej zákon neopravňuje (a tak to, jako orgán státní správy, ani dělat
nesmí, neb by se jednalo o svévoli).

Má to pár zásadních důsledků. Volně pojatý zpoplatnění v podání ZÚ imho:

*         Blokuje přístup k datům. Třeba mě, já bych fakt rád udělal ve svym
volnym čase trochu DPZ a spočítal, jestli v mym rodnym městě náhodou neubejvá
zeleň a neklesá její kvalita. Bohužel nemám 20 táců na každej rok, během
kterýho bych to chtěl sledovat (teď mluvim o ortofotu, ne o DMR, ale princip je
stejnej). Těžko tak pak můžu kontrolovat svýho zastupitele, že tu zeleň fakt
hlídá (nebo naopak kácí, každýmu podle gusta). Podobně jsou na tom nejrůznější
aktivisti, neziskovky nebo jenom zvedavý občani. Mimochodem, proč ty data
platit, když už jsme je jednou zaplatili z daní? DMR se pořizuje výhradně
silama státu za státní peníze...

*         Deformuje trh. Různý subjekty maj různej přístup k datům, třeba na
základě množstevních slev. Velká firma se tak ke státním datům dostane levnějc
než malá (jelikož koupí celou ČR a mapovej list DMR jí vyjde na asi  200 místo
620 Kč v základní ceně).

*         Plejtvá veřejný prostředky. Na těch datech vydělaj na ZÚ ročně asi 6
milionů, přičemž na to maj právníka na licence, obchodní oddělení, lidi, co se
staraj o cenotvorbu, o přístupový práva k portálu, o výdej dat. Kdyby to
vyvěsili na WFS, tak velká část administrativy odpadá, navíc by se ty data
začaly víc používat, malý firmy by si na přidaný hodnotě mohly postavit byznys,
což by zase vedlo vyšším výběru na daních a strejda Sam (v Česku teda asi
strejda Andrej) by si taky přišel na svý. Už jenom ten administrativní kolotoč,
co musí student podstoupit, když chce data do seminárky (proto taky teď zavedli
poplatky za výdeje pro studenty, aby neprudili a radši si to rovnou koupili pro
osobní potřebu v e-shopu).

A nakonec asi to nejdůležitější: Přístup k informacím má zásadní význam pro
kontrolu veřejný správy, není na místě to omezovat zpoplatněním. Bez přesnejch
a podrobnejch dat nemůže občan kontrolovat, co jeho volený zástupci tropí nebo
netropí. A právo na kontrolu státu nesmí bejt omezený nějakejma poplatkama,
který stejně jdou do státní kasy a odtud na ZÚ do právního oddělení, kde za ně
platěj lidi, co vymejšlej důvody, proč ty data veřejnosti nedat ;)

Každopádně pokud máš (plus třeba někdo další) pocit, že by bylo vhodný tohle
téma rozepsat trochu serióznějc, prolinkovat na zákony a rozsudy a vůbec
podobně vymazlit, tak se k tomu dostanu nejdřív o víkendu ;)

HC