On Fri, 2010-07-30 at 02:36 +0300, Mustafa ŞENGÜL wrote:
> GNU/Linux ile Türkiye'de nasıl para kazanılır. Hangi alanlarda
> (sistem,  yazılım vs.) nasıl bir iş olanağı ve bolluğu var.

Önce 2. sorunuza yanıt vereyim:

Yaklaşık 5 aydır bir Junior PostgreSQL DBA ve 10 kadar Python
geliştiricisi arıyoruz. 1-2 senior, kalanı junior. 15 Python'cu
arıyorduk. 5 kadarını bulduk. İş bol, insan bulamıyoruz...

Gelelim ilk sorunuza:

Ben bu konuda kendimi de örnek veririm genelde. Bir gece saat 2 civarı.
2005 Aralık ayının başları. Freenode'da PostgreSQL kanalında takılırken
"birisi" bana bir mesaj attı. CV'mi istedi. PostgreSQL RPM'lerine
sponsor olacaktı, anlaştık 2-3 saat içinde. 1 ay geçmeden jr sistem
yöneticileri, 3. ayın sonunda senior sistem yöneticisi, 2006 sonlarına
doğru PostgreSQL DBA şeklinde ilerleyen, sonra Kanada'ya kadar da uzanan
ve şimdi Türkiye'de devam ettiğim iş hayatımı başlatan bir sürece girdim
ondan sonra. Alın size bir para kazanma yolu.

Onun dışında, işini gerçekten çok iyi yapan Linux şirket(ler)i var
Türkiye'de. Onlar büyük projelerde büyük işleri sessizce yapıyorlar.
Güzel de para kazanıyorlar. Burada anahtar sözcük işlerini gerçekten iyi
yapıyor olmaları. CD tak, kur, geç şeklinde değil -- gerçekten sistemde
çalışan her kodu bilen ve ona göre iş yapan birilerinden bahsediyorum.

Belki de işin en önemli tarafı bir özgür yazılım projesinin bir
ayağından tutmaktır. O sayede kendinizi daha çok geliştirebilir ve
tanınırlığınızı arttırabilirsiniz.

--
Devrim GÜNDÜZ
PostgreSQL Danışmanı/Consultant, Red Hat Certified Engineer