Re: Ter info: FileZilla

2024-05-11 Thread Richard Lucassen
On Sat, 11 May 2024 11:49:12 +0200
Sjoerd  wrote:

> Wat je nu ziet gebeuren, is dat FileZilla eerst contact probeert te
> maken via het IPv6-adres. Na ruim 2 minuten geeft-ie het op, en dan
> wordt overgegaan naar het IPv4-adres, waarna de verbinding vlot tot
> stand komt. Maar als je dan iets wilt uploaden, wordt opnieuw eerst
> het IPv6-adres geprobeerd, en herhaalt deze toestand zich.

Zet voor de betreffende host alleen het ipv4 adres in de hosts file (die
bestaat onder windows ook, dan forceer je de boel naar ipv4.

HTH,

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Ethernet werkt niet

2024-03-20 Thread Richard Lucassen
On Tue, 19 Mar 2024 15:37:56 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Zoiets was dat bij mij ook. Ik vroeg me af of er ook een soort PING
> was op MAC niveau.

arping -I eth0 a.b.c.d

Dat zendt arp who-has naar a.b.c.d:

# arping -I wlan0 -c 1 192.168.66.1
ARPING 192.168.66.1 from 192.168.66.252 wlan0
Unicast reply from 192.168.66.1 [00:0D:B9:3F:F6:CE]  4.217ms
Sent 1 probes (1 broadcast(s))
Received 1 response(s)

# tcpdump -ni wlan0 arp
tcpdump: verbose output suppressed, use -v[v]... for full protocol
decode listening on wlan0, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length
262144 bytes 
23:44:22.257279 ARP, Request who-has 192.168.66.1 (ff:ff:ff:ff:ff:ff)
tell 192.168.66.252, length 28
23:44:22.261106 ARP, Reply 192.168.66.1 is-at 00:0d:b9:3f:f6:ce, length
46
^C
2 packets captured 2 packets received by filter
0 packets dropped by kernel


-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Ethernet werkt niet

2024-03-18 Thread Richard Lucassen
On Mon, 18 Mar 2024 14:13:11 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Naast networkmanager heb ik ook een verbinding via 
> /etc/network/interfaces geprobeerd, maar daar ook geen succes. Wat ik 
> zie is een boel DHCPDISCOVER maar geen lease. Het lijkt alsof hij
> geen antwoord krijg via DHCP.

En als je Network-Destroyer stopt en gewoon aan de cli kijkt wat er
gebeurt?

ip link set eth0 up

Daarna:

dhclient eth0

Of

ip a a a.b.c.d/nm dev eth0
ip r a default via a.b.c.1
En /etc/resolv.conf even editten

Ik heb trouwens een laptop (staat nu 1000km verderop) en die heeft een
issue met de hardware of driver (ik weet zo niet uit m'n hoofd welke
kaart dat is). Die geeft qua receive niet thuis soms en dan zie je wel
dhcp requests maar geen antwoord.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: sshd Match regel

2024-02-22 Thread Richard Lucassen
On Wed, 21 Feb 2024 16:21:35 +0100
Roland Clobus  wrote:

> On 21/02/2024 16:08, Paul van der Vlis wrote:
> >>>>> Wie heeft een tip
> 
> Ik heb nog een (zeer) oude Linksys WRT staan, die kan ik benaderen
> met:
> 
> ssh -oKexAlgorithms=+diffie-hellman-group1-sha1 
> -oHostKeyAlgorithms=+ssh-rsa username@mylocalip
> 
> Ik heb met ssh -v username@mylocalip de waarde voor -oKexAlgorithms 
> gevonden.

Even ter info: onder Debian heb je een package dat openssh-client-ssh1
heet. Enige nadeel is dat-ie de /etc/ssh/ssh_config uitleest en niet
bijvoorbeeld een /etc/ssh/ssh1_config. Even scripten dus met een eigen
config file. Er is ook een scp1 in dat package.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Booten vanaf USB steeds trager

2024-02-21 Thread Richard Lucassen
On Wed, 21 Feb 2024 15:42:36 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> > Ik heb ook zoiets gehad, tijdens het booten geeft-ie aan dat-ie de
> > root device niet kan vinden en dat duurt dan een tijdje. IIRC helpt
> > een
> > 
> > update-initramfs -u
> 
> Dit had ik al geprobeerd, maar hielp niet.

Ik bedacht me later dat dat met md devices is. Als de mdadm.conf niet
overeenkomt met wat er in de initramdisk zit dan gaat-ie md127, md126
etc aanmaken en dan krijg je dat. Nooit uitgezocht waarom. En dan helpt
de update-initramfs -u wel uiteraard.

> > console=serial0,115200 console=tty1 root=PARTUUID=3fc93f64-02
> > rootfstype=ext4 fsck.repair=yes rootwait
> 
> Dit is geen Pi, dus ook geen cmdline.txt

Het gaat niet zozeer om de RPi, maar om de kernel opties die de kernel
meekrijgt als-ie vanaf USB boot

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Booten vanaf USB steeds trager

2024-02-20 Thread Richard Lucassen
On Tue, 20 Feb 2024 09:31:02 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Ik heb een setup waarbij ik boot vanaf USB met grub. Het valt me op
> dat dit steeds trager wordt, op dezelfde machine:
> 
> Debian10:  18 seconden
> Debian11:  60 seconden
> Debian12:  ruim 120 seconden

Ik heb ook zoiets gehad, tijdens het booten geeft-ie aan dat-ie de root
device niet kan vinden en dat duurt dan een tijdje. IIRC helpt een

update-initramfs -u 

dan, maar zeker weet ik dat niet ('t is alweer een tijdje terug). Met
een monitor erop kun je die meldingen zien. Ik sloop trouwens altijd de
"quiet" optie uit /etc/default/grub (en daarna update-grub). Heb je wel
"rootwait" als kerneloptie meegegeven? Volgens mij moet dat ook. Dit
staat in de cmdline.txt file op mijn Raspberry Pi:

console=serial0,115200 console=tty1 root=PARTUUID=3fc93f64-02
rootfstype=ext4 fsck.repair=yes rootwait

Ben geen guru op dat gebied trouwens. 

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Problemen met rechten LetsEncrypt

2024-01-27 Thread Richard Lucassen
On Sat, 27 Jan 2024 14:16:52 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> > Ik neem aan dat de user wel lid is van de groep ssl-cert. Eerst
> > uitloggen en weer inloggen voordat de user echt tot de groep hoort.
> > Misschien is dat het?
> 
> Alles in /etc/letsencrypt was root:root.
> Dan helpt het niet als een user lid is van een groep.
> 
> Ik heb dit nu gewijzigd, maar met kans op fouten. En ook een kans dat 
> het weer fout gaat bij een nieuw certificaat of bij het verlengen van 
> een certificaat.

[addendum]

Ik heb, zoals Geert al opperde, de hele boel wel eens opnieuw opgezet.
En sinds de laatste keer gaat het eigenlijk best wel goed.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Problemen met rechten LetsEncrypt

2024-01-27 Thread Richard Lucassen
On Sat, 27 Jan 2024 14:16:52 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> > Ik neem aan dat de user wel lid is van de groep ssl-cert. Eerst
> > uitloggen en weer inloggen voordat de user echt tot de groep hoort.
> > Misschien is dat het?
> 
> Alles in /etc/letsencrypt was root:root.
> Dan helpt het niet als een user lid is van een groep.
> 
> Ik heb dit nu gewijzigd, maar met kans op fouten. En ook een kans dat 
> het weer fout gaat bij een nieuw certificaat of bij het verlengen van 
> een certificaat.

Ik gebruik ook certbot en ik heb gemerkt dat het af en toe misgaat en
dan maakt-ie directories aan met domain.tld-0001 of dirs van gelijke
strekking (iets met een nummer als 0001, 0002 etc). Ik heb destijds een
quick and dirty script in elkaar gejast:

###
#!/bin/dash

certbot \
  --manual \
  --preferred-challenges dns \
  certonly \
  -d domain.tld \
  -d www.domain.tld \
  --config-dir ~/share/letsencrypt/etc/ \
  --work-dir ~/share/letsencrypt/certs/ \
  --logs-dir ~/share/letsencrypt/log/

cd ~/share/letsencrypt/etc/live/domain.tld
cat fullchain.pem privkey.pem > domain.tld-bundle.pem
scp domain.tld-bundle.pem \
  root@:/etc/ssl/domain.tld/
ssh root@ service lighttpd restart
###

Op de server zet ik die bundel op chmod 400. De server start toch als
root op, leest de spullen uit en gaat dan verder met een unprivileged
user.

HTH,

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Problemen met rechten LetsEncrypt

2024-01-26 Thread Richard Lucassen
On Wed, 24 Jan 2024 15:15:37 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Op een vers geinstalleerde Debian12 heb ik een raar probleem met 
> LetsEncrypt certificaten. (Ik gebruik certbot, weet niet of dat van 
> belang is.)
> 
> Eerder was het zo dat gebruikers die lid waren van de groep ssl-cert
> bij de certicaten en keys mochten, maar nu niet meer. Alleen root mag
> erbij.
> 
> Weet iemand hier meer van?  Ik zag geen bug.

Ik neem aan dat de user wel lid is van de groep ssl-cert. Eerst
uitloggen en weer inloggen voordat de user echt tot de groep hoort.
Misschien is dat het?

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: wegvallen / uitvallen van IPv6

2023-12-30 Thread Richard Lucassen
On Fri, 29 Dec 2023 22:54:38 +0100
Geert Stappers  wrote:

> Verder is mijn inschatting dat het `ip6tables`, i.p.v. `iptables`,
> moet zijn.

Inderdaad, uit de losse pols neergeschreven, niet getest, maar
zoals je zegt: ip6tables :-)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: wegvallen / uitvallen van IPv6

2023-12-29 Thread Richard Lucassen
On Fri, 29 Dec 2023 10:57:54 +0100
Geert Stappers  wrote:

> > Misschien dat je router advertisements op 546/udp niet accepteert?
> > 
> > iptables -A INPUT -s fe80::/10 -p udp --dport 546 -j ACCEPT
> > 
> > Ik roep maar wat hoor.
> 
> Die aanvulling zou aanleiding moeten zijn
> om het bericht (met kletskoek) niet te versturen.

Lees het eens anders:

dat je router advertisements op 546/udp niet accepteert?

"je" is het onderwerp, "je router" is dat niet. 't  Is wat onduidelijk
inderdaad. Wellicht was diet beter geweest:

dat je router-advertisements op 546/udp niet accepteert?

Als je Linuxdoos achter een router die SLAAC doet die pakketten
weggooit krijg je dit soort problemen.

> } dat je router advertisements op 546/udp niet accepteert?
> 
> Routers versturen router advertisements
> en als routers router advertisements accepteren
> dan is dat van andere routers.
> 
> Momenteel weten we niet hoeveel devices router advertisements
> doen op het netwerk waar IPv6 soms wegvalt.
>  
> } iptables -A INPUT -s fe80::/10 -p udp --dport 546 -j ACCEPT
> 
> [1]

> [1] Wat een dwaalspoor, lijkt wel sabotage

Nou nou Geert, gewoon niet handig opgeschreven mijnerzijds.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: is dit goed ? nameserver met netwerk device eraanvast?

2023-12-29 Thread Richard Lucassen
On Fri, 29 Dec 2023 09:09:04 +0100
Gijs Hillenius  wrote:

> Ik zal avahi uitzetten, en zien wat dat doet.
> 
> Echter, ik vermoed dat ik (hier) op een dood spoor rijd. Wat ik
> eigenlijk wil oplossen is het geregeld wegvallen / uitvallen van IPv6.
> Het eerste wat ik zag in logs is die avahi melding..

Misschien dat je router advertisements op 546/udp niet accepteert?

iptables -A INPUT -s fe80::/10 -p udp --dport 546 -j ACCEPT

Ik roep maar wat hoor.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: xinetd verwijderen

2023-10-14 Thread Richard Lucassen
On Fri, 13 Oct 2023 16:55:18 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> > Ja, dat lijkt me wel. Debian 12 heeft standaard geen xinetd
> > geïnstalleerd.
> 
> Ben begonnen met 8, of 9 denk ik. Toen zat het er waarschijnlijk wel
> in.

Volgens mij zat het al in Debian Hamm ;-)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Fout tijdens apt upgrade

2023-09-04 Thread Richard Lucassen
On Sat, 02 Sep 2023 17:53:51 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> > En wat is 'dit probleem' ook al weer?
> 
> Je zou natuurlijk even naar mijn oorspronkelijke bericht kunnen
> kijken, of mijn reactie op je andere reactie kunnen lezen.
> Maar dit is mijn probleem:
> Tijdens een apt upgrade krijg ik:
> libdvd-pkg: Checking orig.tar integrity...
> /usr/src/libdvd-pkg/libdvdcss_1.4.3.orig.tar.bz2: OK
> libdvd-pkg: `apt-get check` failed, you may have broken
> packages. Aborting...

En wat zegt "apt -f install" nou?

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Fout tijdens apt upgrade

2023-09-02 Thread Richard Lucassen
On Sat, 02 Sep 2023 15:17:23 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Firefox is on hold. Die wil ik standaard niet upgraden, daar als je
> die upgrade terwijl firefox nog draait firefox crasht.
> Al tientallen keren 'apt upgrade' gedraaid met firefox on hold zonder
> dit probleem te hebben.

Ik weet niet beter dat als je een package "on hold" zet dat-ie dan bij
een aanwezige update zegt dat-ie "kept back" is

Niets aan de hand dus in dit geval.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Fout tijdens apt upgrade

2023-09-01 Thread Richard Lucassen
On Fri, 01 Sep 2023 22:17:34 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> > Wellicht een nieuwe dependency dat-ie wil installeren? Wat doet 
> >
> > apt full-upgrade
> 
> apt full-upgrade
> Reading package lists... Done
> Building dependency tree... Done
> Reading state information... Done
> Calculating upgrade... Done
> The following packages have been kept back:
>   firefox-esr
> 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.

En een:

apt install -f

Of wat volgens mij ook wel werkt is:

apt install firefox-esr

Maar ik ben geen apt guru, anderen hebben wellicht een fraaiere
oplossing

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Fout tijdens apt upgrade

2023-09-01 Thread Richard Lucassen
On Fri, 01 Sep 2023 21:07:39 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Tijdens een apt upgrade krijg ik:
> libdvd-pkg: Checking orig.tar integrity...
> /usr/src/libdvd-pkg/libdvdcss_1.4.3.orig.tar.bz2: OK
> libdvd-pkg: `apt-get check` failed, you may have broken packages.
> Aborting...
> 
> Als ik dan doe:
> apt-get check
> 
> Dan krijg ik:
> Reading package lists... Done
> Building dependency tree... Done
> Reading state information... Done
> 
> En als ik doe:
> apt upgrade
> 
> Dan krijg ik:
> Reading package lists... Done
> Building dependency tree... Done
> Reading state information... Done
> Calculating upgrade... Done
> The following packages have been kept back:
>   firefox-esr
> 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
> 
> Wat kan hier aan de hand zijn?
> Is het iets om me zorgen over te maken?

Wellicht een nieuwe dependency dat-ie wil installeren? Wat doet 

apt full-upgrade

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Waarom aparte boot-partitie ?

2023-07-05 Thread Richard Lucassen
On Wed, 5 Jul 2023 15:08:24 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

> Ik snap best dat een aparte /boot soms zinvol kan zijn, bijvoorbeeld 
> omdat je systeem verder encrypted is. Of omdat bepaalde hardware het 
> misschien vraagt.
> 
> Maar wat is de verdere meerwaarde eigenlijk?

Ik heb nog lilo systemen en met een aparte /boot en dan zag ik altijd
dezelfde lilo.conf (/etc/lilo.conf is een symlink
naar /boot/lilo.conf). Wel zo handig dat de ene versie niet de ander
overschrijft als je eens een andere versie wilt draaien.

Er zullen vast nog wel meer redenen zijn. Voor grub geldt denk ik wel
hetzelfde, al ben ik geen grub guru

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Hoe een Android device beter te mounten

2023-04-04 Thread Richard Lucassen
On Tue, 04 Apr 2023 06:24:50 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> > Nextcloud is wel weer wat complexer, maar je hebt ook meteen een
> > agenda en contacts-server, ook wel weer iets waard ;-)
> 
> Dan moet ik daar dus naar kijken. :-)
> Neem aan dat dit niet 'lekt' zoals cloud en Google?

Ik heb een nextcloud server voor mezelf in een DMZ staan en die kan ik
alleen via wireguard bereiken, geen 443/tcp open dus. En de firewall
laat alleen NL-zone ip-adressen toe. Op die manier werkt het in NL
overal en met 4G overal ter wereld want waar je ook zit, je komt altijd
met een NL ip binnen. Wireguard werkt als een beer, ook op Android en
is simpel te configgen.

Je hebt allerlei NC clients voor allerlei apparaten en ik gebruik op de
Debian stations een cli sync tool:

apt install nextcloud-desktop-cmd

Vooral handig met meerdere pc's en meerdere telefoons. Altijd dezelfde
files, adressen en agenda. Agenda en adressen werkt onder Linux met
Thunderbird, je moet alleen oppassen met TB, die zet velden nog wel
eens op een andere plek dan je zou verwachten. Er zullen vast nog wel
andere clients zijn.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Hoe een Android device beter te mounten

2023-04-03 Thread Richard Lucassen
On Mon, 03 Apr 2023 19:07:00 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Ik gebruikte gewoon rsync op mijn Linux bak. Maar ik kan kijken naar
> nextcloud en rsync op de Android.

Als je op de linuxdoos rsyncd laat lopen kun je met het spartaanse
"syncopoli" op je telefoon de zaak rsyncen als was het een linux
client. Maar je hebt altijd weer permissiegezeur over welke dirs je mag
beschrijven.

Nextcloud is wel weer wat complexer, maar je hebt ook meteen een agenda
en contacts-server, ook wel weer iets waard ;-)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Hoe een Android device beter te mounten

2023-04-03 Thread Richard Lucassen
On Sat, 01 Apr 2023 07:34:47 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> > # apt install jmtpfs
> >
> > Dat werkte vroeger bij mij. Via USB aansluiten en dan:
> >
> > $ mkdir -p ~/phone
> > $ jmtpfs ~/phone/
> >
> > Alweer tijden niet meer gebruikt, geen idee of het nog actueel is.
> > Het ging destijds nog wel eens mis, dan zat je met een gemount fs
> > dat er niet meer was.
> 
> Dat geeft:
> Device 0 (VID=17ef and PID=7c35) is UNKNOWN in libmtp v1.1.17.
> Please report this VID/PID and the device model to the libmtp
> development team error returned by libusb_claim_interface() =
> -6LIBMTP PANIC: Unable to initialize device terminate called after
> throwing an instance of 'MtpErrorCantOpenDevice' what():  Can't open
> device Aborted  
> 
> Moet ik even contact opnemen.

Geen idee, moet je niet eerst dat device accepteren met adb o.i.d.?
Geen idee meer, is alweer zo'n tijd terug. Ik gebruik nu nextcloud voor
het delen van files en zo. De diverse rsync apps zijn nogal spartaans
en niet gebruiksvriendelijk, ook al werken ze wel.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Hoe een Android device beter te mounten

2023-03-31 Thread Richard Lucassen
On Fri, 31 Mar 2023 09:47:31 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Als ik een Android via USB koppel, dan is deze via de command line
> bereikbaar via:
> /run/user/1000/gvfs/mtp:host=LENOVO_Lenovo_TB-8705F_HA141AZC/Internal\
> shared\ storage
> 
> Als ik dan een mv probeer van mijn computer naar de Android, dan krijg
> ik:
> mv: preserving times for './file2move': Operation not supported
> mv: preserving permissions for ‘./file2move’: Operation not
> supported 
> 
> $? bevat 0 en het bestand staat er ook, maar met de verkeerde tijd en
> eventueel verkeerde permissies.
> 
> Is er een manier om een Android zo te mounten dat de reguliere bestand
> operaties wel zijn toegestaan?

# apt install jmtpfs

Dat werkte vroeger bij mij. Via USB aansluiten en dan:

$ mkdir -p ~/phone
$ jmtpfs ~/phone/

Alweer tijden niet meer gebruikt, geen idee of het nog actueel is. Het
ging destijds nog wel eens mis, dan zat je met een gemount fs dat er
niet meer was.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: tip voor locale apt-cache

2022-11-21 Thread Richard Lucassen
On Sat, 19 Nov 2022 23:08:39 +0100
Geert Stappers  wrote:

> Technical summary: _http._tcp.deb.debian.org has SRV record 0 0 3142
> lnx23.lan.

Bij mij staat het gewoon in apt.conf:

$ cat /etc/apt/apt.conf
Acquire::http::Proxy "http://ac.example.com:3142/;;

en https door een http apt-cacher-ng doe ik zo:

$ cat /etc/apt/sources.list.d/brave-browser.list 
deb [arch=amd64] http://HTTPS///brave-browser-apt-release.s3.brave.com/
stable main

Let op de http://HTTPS///

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Thunderbird 102

2022-10-02 Thread Richard Lucassen
On Sat, 1 Oct 2022 18:26:39 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

> > Ook cardav en caldav is nu beter geregeld :)
> 
> Wat ervaar je als verbeterd?  Voor mij werkte het ook goed in de
> vorige versie.

Toen ging dat met plugins, maar kennelijk draaide ik een heel oude
versie gezien je opmerking :)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Thunderbird 102

2022-09-29 Thread Richard Lucassen
On Thu, 29 Sep 2022 21:09:16 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

> Ik ben over op Thunderbird versie 102, die zit bij de security
> updates. Tot nu toe bevalt hij me wel.
> 
> Ik had wel wat problemen met de nieuwsgroepen support. Eerst was de 
> nieuwsserver verdwenen. Na afsluiten en opstarten van Thunderbird was 
> hij er weer, maar hij vroeg wel opnieuw naar username en wachtwoord.
> 
> Het adresboek is herschreven en staat nu eindelijk in een tab.
> 
> Ik ben niet ontevreden tot nu toe!

Ook cardav en caldav is nu beter geregeld :)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg

2022-09-09 Thread Richard Lucassen
On Wed, 7 Sep 2022 13:31:56 +
mailingli...@vanwingerde.net wrote:

> > > Symbolic links doen het niet via nfs.
> > 
> > Zoals ik al zei, ik gebruik dat al jaren.

> Dat probeer ik nog eens uit. Maar wat is er tegen bind?

Niks, ik gebruik het alleen bij /proc en /dev en dat soort dingen.
Dat is niet omdat ik het nou precies weet maar omdat ik ooit eens /proc
en /dev moest koppelen aan een chrooted omgeving en toen vond ik die
oplossing op het net. 

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg

2022-09-06 Thread Richard Lucassen
On Tue, 6 Sep 2022 20:00:03 +
mailingli...@vanwingerde.net wrote:

> > Dat zou ik ook met symlinks doen ja. Die --bind gebruik ik alleen
> > wel eens als een chrooted dir een /dev en een /proc nodig heeft. 
> Symbolic linksd doern het niet via nfs.

Zoals ik al zei, ik gebruik dat al jaren.

> > > Als ik het mij goed herinner dan is er standaard een
> > > bewakingsscript die dat doet.  De `cat /proc/mdstat` is wel goed
> > > startpunt om te onderzoeken wat er aan de hand.   ( hint, hint,
> > > hint ;-)
> > 
> > Dat script draait iedere ochtend om 6:25
> > 
> > Subject: DegradedArray event on /dev/md/3:iomega1
> > 
> > En die stuurt je ook nog de output van /proc/mdstat mee.
> Niks ontvangen.

Misschien doet je mail het niet naar root of admin van die machine? Of
het is ok en dan valt er niets te mailen uiteraard

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg

2022-09-06 Thread Richard Lucassen
On Tue, 6 Sep 2022 19:57:47 +
mailingli...@vanwingerde.net wrote:

> > Die `mount -t none -o bind,verdere,opties /media/data/var/repository
> > /var/repository` zou ik met een symbolic link doen,  voor wat het
> > waard is.
> Symbolic links doen het niet via nfs. Dat is onhandig.

Nou, bij mij werkt dat gewoon al jaren...

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Linux Raid1: directories plotseling leeg

2022-09-02 Thread Richard Lucassen
On Fri, 2 Sep 2022 19:43:23 +0200
Geert Stappers  wrote:

> Die `mount -t none -o
> bind,verdere,opties /media/data/var/repository /var/repository` zou
> ik met een symbolic link doen,  voor wat het waard is.

Dat zou ik ook met symlinks doen ja. Die --bind gebruik ik alleen wel
eens als een chrooted dir een /dev en een /proc nodig heeft. 

> > Heb je gekeken met mdadm of alles ook nu nog steeds goed is?
> > cat /proc/mdstat
> 
> Als ik het mij goed herinner dan is er standaard een bewakingsscript
> die dat doet.  De `cat /proc/mdstat` is wel goed startpunt
> om te onderzoeken wat er aan de hand.   ( hint, hint, hint ;-)

Dat script draait iedere ochtend om 6:25

Subject: DegradedArray event on /dev/md/3:iomega1

En die stuurt je ook nog de output van /proc/mdstat mee.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: verouderde instellingen exim en spamhaus?

2022-08-18 Thread Richard Lucassen
On Thu, 18 Aug 2022 12:20:23 +0200
Gijs Hillenius  wrote:

> Mijn exim4.conf.templat bevat
> 
> .ifndef CHECK_RCPT_IP_DNSBLS
> CHECK_RCPT_IP_DNSBLS = \
> cbl.abuseat.org : \
> virbl.dnsbl.bit.nl : \
> zen.spamhaus.org
> .endif

Volgens mij is virbl.dnsbl.bit.nl al jaren terug gestopt.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Hoe belangrijk is een nieuwe kernel

2022-08-16 Thread Richard Lucassen
On Tue, 16 Aug 2022 16:49:15 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Ik heb gisteren mijn systeem gereboot. Met een upgrade is er net een
> nieuwe kernel geïnstalleerd. Van 5.10.0-16-amd64 naar 5.10.0-17-amd64.
> 
> Ik ga er vanuit dat ik niet meteen mijn systeem hoef te rebooten. (Als
> het nu 5.11 was.) Of zie ik dat verkeerd?
> Zowel netjes afsluiten en weer opstarten neemt redelijk wat tijd.

Er zijn ongetwijfeld fouten uitgehaald (en ook weer nieuwe bijgekomen)
maar je zou de changelog bij moeten houden (haast niet te doen) om te
weten wat er veranderd is.

Ik zou me er niet zo druk over maken als je in je eentje op dat ding
werkt.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Thunderbird: cursor probleem

2022-05-03 Thread Richard Lucassen
On Tue, 3 May 2022 09:44:23 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

> Het is een vaag probleem, ik kan het nog niet reproduceren.

Ik roep maar wat hoor, heb er ook geen verstand van, maar heeft niet
een een of andere leukerd de cursor wit gemaakt?

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: zwart op wit, constrastrijk

2022-04-24 Thread Richard Lucassen
On Sun, 24 Apr 2022 15:40:49 +0200
Geert Stappers  wrote:

> Wat is er aan mogelijkheden om aan te geven wat de achtergrond kleur
> is?
> 
> In environmentvariable TERM heb ik 'xterm-256color' staan.
> Is er iets als "xterm-256color-lightbg" en "xterm-256color-darkbg"?

Ik start xterm altijd op met:

uxterm -bg black -fg white

Wellicht heb je ook andere mogelijkheden. Maar ik heb liever wit op een
zwarte achtergrond.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Agenda software

2021-12-13 Thread Richard Lucassen
On Sun, 12 Dec 2021 21:45:47 +0100
Richard Lucassen  wrote:

> Client: naast diverse telefoons op een comp Thunderbird, al gebruik ik
> TB niet vaak.

O ja: zoals iemand anders al opmerkte: op de telefoons DavX5, gewoon te
vinden in de Fdroid store


-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Agenda software

2021-12-12 Thread Richard Lucassen
On Sun, 12 Dec 2021 19:36:50 +0100
Geert Stappers  wrote:

> Wat gebruiken jullie zoal aan agenda software?

Server: "radicale", die praat carddav en caldav. Simpel en effectief

Client: naast diverse telefoons op een comp Thunderbird, al gebruik ik
TB niet vaak.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: netstat opvolger heet show_socket

2021-12-10 Thread Richard Lucassen
On Thu, 9 Dec 2021 19:23:24 +0100
Geert Stappers  wrote:

> > "netstat" zit er tegenwoordig niet meer standaard in
> 
> De opvolger is  `ss`, dump socket statistics.
> Mijn ezelsbrug is "show socket"

Ja, maar netstat zit hardcoded in mijn vingers :)
 
> > (net zoals ifconfig en dat soort deprecated tools)
> 
> En terecht,  dat deprecated tools afgevoerd worden.
> 
> 
> Doe jullie zelf een plezier en maak de omschakeling naar `ip`
> voor vervanging van onder andere `/sbin/ifconfig`.

Ik vind ifconfig best handig, in één oogopslag zie je ook de tellers
en de errors.

En verder gebruik ik overal ip voor. Ik gebruik eigenlijk alleen nog
ifconfig en netstat als "show" tool. En ja, het kan allemaal met ip
maar zolang dit nog werkt...

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Apache SSL draaien op andere poort

2021-12-09 Thread Richard Lucassen
On Thu, 9 Dec 2021 18:49:28 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Tot mijn schande bleek de module ssl niet enabled. Logisch dat het
> dan niet werkt...

Ik las uit de OP dat-ie wel op 443 draaide, maar goed, ook weer opgelost

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Apache SSL draaien op andere poort

2021-12-09 Thread Richard Lucassen
On Thu, 9 Dec 2021 18:25:16 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Ik probeer Apache's poort 443 naar een andere poort te veranderen
> (poort 580). De bedoeling zou zijn dat zoiets dan zou werken:
> https://www.domain.tld:580/
> Uiteraard heb ik overal in /etc/apache2 het poortnummer veranderd en 
> daarna "systemctl restart apache2" uitgevoerd. Maar hij blijft zeggen 
> dat de connectie refused wordt, ook op localhost:
> -
> # telnet 127.0.0.1 580
> Trying 127.0.0.1...
> telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
> -

Die poort kan dacht ik op meerdere plekken staan, ik draai zelf geen
apache maar is er niet ergens een 10-ssl.conf in de conf-enabled dir?

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Apache SSL draaien op andere poort

2021-12-09 Thread Richard Lucassen
On Thu, 9 Dec 2021 18:25:16 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Ik probeer Apache's poort 443 naar een andere poort te veranderen
> (poort 580). De bedoeling zou zijn dat zoiets dan zou werken:
> https://www.domain.tld:580/
> Uiteraard heb ik overal in /etc/apache2 het poortnummer veranderd en 
> daarna "systemctl restart apache2" uitgevoerd. Maar hij blijft zeggen 
> dat de connectie refused wordt, ook op localhost:
> -
> # telnet 127.0.0.1 580
> Trying 127.0.0.1...
> telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
> -

Kijk eens wat er allemaal luistert:

# netstat -lnt

Je kunt uitvinden welk proces er bijhoort:

# fuser 443/tcp
12345

O ja:

# apt install net-tools

"netstat" zit er tegenwoordig niet meer standaard in (net zoals
ifconfig en dat soor deprecated tools)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-06 Thread Richard Lucassen
On Mon, 06 Dec 2021 18:42:23 +
Floris Renaud  wrote:

> In grub gaat dat met de optie GRUB_DEFAULT=0 in /etc/default/grub
> 0 is de eerste optie in het grub menu, 1 de tweede, enzovoorts.
> Je kan (volgens de gebruiksaanwijzing) ook de naam gebruiken. Ik
> neem aan dat je dan aanhalingstekens moet gebruiken, maar dat
> weet ik niet zeker. Probeer eens als:
> 
> GRUB_DEFAULT='Debian GNU/Linux, with Linux 4.19.andere nummers-amd64'

Ik krijg dit:

Warning: Please don't use old title `Debian GNU/Linux, with Linux
5.15.0-1-amd64' for GRUB_DEFAULT, use `Advanced options for Debian
GNU/Linux>Debian GNU/Linux, with Linux 5.15.0-1-amd64' (for versions
before 2.00) or
`gnulinux-advanced-fb28fc98-070d-42df-9de3-634567a8f534>gnulinux-5.15.0-1-amd64-advanced-fb28fc98-070d-42df-9de3-634567a8f534'
 (for
2.00 or later)

Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?

In lilo geef je een eigen "label=5.15.5" mee aan een image en die kun
je default zetten met "default=5.15.5". En dat is het dan. Met
bijvoorbeeld GRUB_DEFAULT=2 lijkt het makkelijker maar wat als je
update-grub draait na een kernel update, je weet dan nooit wat voor
kernel er nu weer aan hangt.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-06 Thread richard lucassen
On Mon, 06 Dec 2021 12:32:15 +0100
Gijs Hillenius  wrote:

> Mijn laptop (Thinkpad X1 7th Gen) met Debian Sid heeft (of meer,
> *had*) problemen met wakker worden uit slaapstand. Nu het hierboven
> ineens gaat over schijf/swap ruimte...

Ja, uiteraard gaat het over swap:

echo disk > /sys/power/state

Het is "disk" (hibernate) en niet "mem" (suspend). Bij hibernate gaat
de memory image naar disk en gaat de laptop echt helemaal uit. Je kunt
zelfs de accu loshalen. Bij suspend blijft het werkgeheugen onder
spanning staan en loopt de accu leeg i.t.t. hibernate.

> Kan het zijn dat een te grote kernel slecht slaapt?

Nee, heeft niets met kernel grootte te maken. Als je 8GB werkgeheugen
hebt en 2GB swap dan past het er niet op ;-) Vroeger had je de
vuistregel dat de swap twee keer zo groot moest zijn als het
werkgeheugen. Maar ik denk dat dat tegenwoordig niet echt meer geldt.

> Ik had (op deze lijst meegedeeld) recent problemen met een te krappe
> boot partitie (op een verdere versleutelde schijf). Ik lostte dat op
> met "MODULES=dep" in /etc/initramfs-tools/conf.d/modules, gevolgd door
> "update-initramfs -k all u". Verhielp dat soms ook het suspend issue?
> 
> Of heeft dit niets met elkaar te maken?

Nee, maar er is wel een config voor de hibernate resume:

$ cat /etc/initramfs-tools/conf.d/resume 
RESUME=UUID=45281bd6-8cb3-4128-8085-453fab5ab904

Als je dat verandert moet je inderdaad een "update-initramfs -u"
draaien.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-06 Thread richard lucassen
On Mon, 06 Dec 2021 11:06:26 +0100
Frank Voncken  wrote:

> Ik moet daar helaas op terugkomen: het wordt na 
> 
>echo mem > /sys/power/state 
> 
> niet meer wakker... :-(

Tsja, voordat je uitvindt wat het is...
 
> > echo disk > /sys/power/state
> 
> Het vreemde is dat ongeveer 15 seconden na invoeren van echo disk >
> /sys/power/state de laptop spontaan weer wakker wordt met in de
> terminal de volgende foutmelding:
> 
>bash: echo: schrijffout: Geen ruimte meer over op apparaat
> 
> Vreemd...

Wellicht is je swapfile of swap partitie te klein. Bij hibernate maakt
de kernel een kopie van het werkgeheugen naar swap. Als-ie weer opstart
ziet-ie dat er een image op de swap staat en dan laadt-ie het weer in.
Misschien kun je opstarten in een niet-X omgeving (gewoon een tty) en
dan nog eens proberen om te testen. Dan heb je veel minder memory in
gebruik.

Geen idee of het ook met een swapfile werkt ipv een swappartitie. Ik
gebruik namelijk alleen een aparte partitie.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-05 Thread Richard Lucassen
On Sun, 5 Dec 2021 22:44:53 +0100
Willem Jager  wrote:

> > Die linux-image-5.15.0-2-amd64 wordt dan jouw 4.19 versie. Ik heb 'm
> > maar even als voorbeeld eruit gevist. Ik draai Debian 12 (Bookworm)
> > trouwens.
> >
> Ik heb dit gedaan en ga er nu vanuit dat deze blijft staan.
> Is het te controleren?

Ja, ongetwijfeld. Er zullen vast andere methodes zijn, maar bij een
'apt upgrade' zegt-ie dan iets van:

The following packages have been kept back:
  linux-image-4.19-blahblah

Als het goed is dan

> En is er een mogelijkheid om deze kernel automatisch op te laten
> starten?

Ja, dat gaat via grub, maar ik werk nog steeds veel met lilo (dat wordt
niet meer bijgehouden en gaat eruit) en hoe dat met grub gaat weet ik
niet, maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die je dat haarfijn kunnen
vertellen.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-05 Thread Richard Lucassen
On Sun, 5 Dec 2021 17:03:58 +0100
Willem Jager  wrote:

> > Suspend en hibernate geeft wel vaker problemen.

Ik zei het al ;-)

> Sinds vanmorgen heb ik hetzelfde probleem, maar bij een desktop.
> Vanmorgen heb ik de upgrade van 10 naar 11 gedaan en sindsdien komt
> hij er niet meer uit.
> Ook niet met bovenstaand commando.
> 
> Als ik Debian 11 opstart met de oude kernel: 4.19 werkt het trouwens
> wel normaal als vroeger, met 5.10 niet.
> Dit heb ik al eens eerder gehad, ik geloof van Debian 5 naar 6, die 
> werkte niet, daarna 7, werkte weer wel.
> Zou ook van 6 naar 7 naar 8 geweest kunnen zijn

Ja, het is ook geregeld gedonder. Vervelende is dat je niet kunt
kijken wat er gebeurt omdat-ie niet aan staat. Er zullen vast wegen
zijn maar die ken ik niet.

Je kunt overwegen voorlopig de oude 4.19 kernel te gebruiken, maar dan
moet je 'm wel op "hold" zetten anders wordt-ie verwijderd bij een
kernel-upgrade, eerst even kijken welke je hebt draaien:

dpkg --get-selections | grep ^linux

Daar zie je nog die 4.19 bij staan en dan:

echo "linux-image-5.15.0-2-amd64 hold" | dpkg --set-selections

Die linux-image-5.15.0-2-amd64 wordt dan jouw 4.19 versie. Ik heb 'm
maar even als voorbeeld eruit gevist. Ik draai Debian 12 (Bookworm)
trouwens.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-05 Thread Richard Lucassen
On Sun, 05 Dec 2021 16:33:43 +0100
Frank Voncken  wrote:

> > Misschien dat gebruiken als suspend/hibernate als workaround.
> 
> Dat kan, ja. Overigens gebruikt mijn niet-zo-technische vrouw de
> laptop ook. En uit gewoonte doet zij de deksel soms dicht (ik ook) om
> het korte tijd later weer te gebruiken. Maar door het dicht te doen,
> komt de laptop in suspend mode terecht en krijg ik het daarna niet
> meer gewekt. Uiteraard kan ik de suspend mode door het sluiten van de
> deksel uitschakelen met binnen in /etc/systemd/logind.conf:
> 
>[Login]
>HandleLidSwitch=ignore
>HandleLidSwitchDocked=ignore
> 
> Maar of dat goed voor de laptop is, weet ik niet...

Ik ken systemd niet, maar ik vermoed dat-ie met "ignore" gewoon aan
blijft staan. Is er een mogelijkheid om een script af te trappen
waarbij je dat echo command kan afschieten als je de klep sluit?

> > Overigens
> > is dit het hibernate commando:
> > 
> > echo disk > /sys/power/state
> > 
> > Maar dat wist je misschien al :)
> > 
> 
> Nee, dat wist ik niet. Mijn kennis reikt niet zo ver als die van velen
> van jullie (respect voor jullie!!)

Nou, ik weet meer niet dan wel ;-)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: WireGuard (was Re: Thunderbird en firefox-esr)

2021-12-05 Thread Richard Lucassen
On Sun, 5 Dec 2021 12:39:37 +0100
Richard Lucassen  wrote:

Wellicht ten overvloede, de route tabel op de server:

ip r
default via 10.241.32.1 dev wlan0 metric 200 
10.98.101.0/24 dev wg0 proto kernel scope link src 10.98.101.1 
10.241.32.0/24 dev wlan0 proto kernel scope link src 10.241.32.243 
172.24.0.0/24 dev dummy0 proto kernel scope link src 172.24.0.1 

En op de client:

ip r
default via 10.241.32.1 dev wlan0 metric 200 
10.98.101.0/24 dev wg0 proto kernel scope link src 10.98.101.2 
10.241.32.0/24 dev wlan0 proto kernel scope link src 10.241.32.240 
172.24.0.0/24 dev wg0 scope link

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-05 Thread richard lucassen
On Sun, 05 Dec 2021 14:55:24 +0100
Frank Voncken  wrote:

> > Ja, jij wel, maar de computer, komt die dan wel uit suspend? :-)
> 
> Ja, de computer ook :-)

Misschien dat gebruiken als suspend/hibernate als workaround. Overigens
is dit het hibernate commando:

echo disk > /sys/power/state

Maar dat wist je misschien al :)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-05 Thread richard lucassen
On Sun, 05 Dec 2021 14:21:54 +0100
Frank Voncken  wrote:

> > > Ik heb een vervelend probleem: laptop start niet meer op na
> > > suspend.
> > 
> > Suspend en hibernate geeft wel vaker problemen. Wat gebeurt er als
> > je:
> > 
> > echo mem > /sys/power/state
> > 
> > als root draait? Komt-ie er dan wel uit?
> 
> Ik kom er wel uit, ja. Dus echo mem > /sys/power/state werkt normaal.

Ja, jij wel, maar de computer, komt die dan wel uit suspend? :-)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: laptop start niet meer op na suspend

2021-12-05 Thread Richard Lucassen
On Sun, 05 Dec 2021 13:23:34 +0100
Frank Voncken  wrote:

> Ik heb een vervelend probleem: laptop start niet meer op na suspend.

Suspend en hibernate geeft wel vaker problemen. Wat gebeurt er als
je:

echo mem > /sys/power/state

als root draait? Komt-ie er dan wel uit?

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: WireGuard (was Re: Thunderbird en firefox-esr)

2021-12-05 Thread Richard Lucassen
On Sun, 5 Dec 2021 12:16:57 +0100
Winfried Tilanus  wrote:

> Geen soepele ervaring dus. Maar als iemand me kan redden, dan hoor ik 
> dat graag.

Twee linuxdozen op hetzelfde netwerk (dat 10.241.32 netwerk moet je
maar omzetten naar je eigen netwerk). De server is ip 243 en de client
is 240 hier. Op de server draaiut een achterliggend netwerk op
"dummy0", dat is een virtuele ethernet kaart, wel zo handig voor dit
soort dingen. Zorg ervoor dat de server poort 10100/udp accepteert
vanaf de client.

Even dus een eenvoudige config met een server met achterliggend netwerk
en een client. Zo hou ik het simpel want als je eenmaal het spelletje
doorhebt is dit maar 0,5% van de mogelijkheden. Je kunt een device als
server en client tegelijk gebruiken bijvoorbeeld. Maar goed, vergeet
dat voorlopig maar even. Eerst maar eens een eenvoudige opzet.

B = beide
S = server
C = client

S ip r
default via 10.241.32.1 dev wlan0 metric 200
10.241.32.0/24 dev wlan0 proto kernel scope link src 10.241.32.243

C ip r
default via 10.241.32.1 dev wlan0 metric 200
10.241.32.0/24 dev wlan0 proto kernel scope link src 10.241.32.240

B (Debian) apt install wireguard wireguard-tools
B modprobe -v wireguard
B ip link add dev wg0 type wireguard
B ip link set wg0 up

je hebt nu een wg0 device:
B ip link show wg0
6: wg0:  mtu 1420 qdisc noqueue state
UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 link/none

Op de server:
S sysctl -w net.ipv4.conf.all.forwarding=1
S modprobe -v dummy
S ip link set dummy0 up
S ip address add 172.24.0.1/24 dev dummy0
S ip address add 10.98.101.1/24 dev wg0

C ip address add 10.98.101.2/24 dev wg0
C ip route add 172.24.0.0/24 dev wg0

Stuur op beide machines de config naar het wg device, want net zoals
bij OpenVPN met "iroute", zul je de VPN moeten vertellen achter welke
client welk netwerk ligt: 

B wg setconf wg0 /tmp/wg0.conf



De server conf in /tmp/wg0.conf

###
[Interface]
ListenPort = 10100
PrivateKey = wMwLKZHIecfUdxsSk1X8jKGIGkCbniW6t6rEwM0KuEo=

[Peer]
PublicKey = 6sITJOjlzi4SdMKkBVdgO94KCphAK9uphOIBcX9XDEY=
AllowedIPs = 10.98.101.2/32
###


De client config in /tmp/wg0.conf:

###
[Interface]
PrivateKey = yG/6E0lj3efhG5+rVPLKqVPmBFVg308sCNJNUN/XZmY=

[Peer]
PublicKey = xmdyvPnB36fS0HBsNogBtlZDjRuWTgUWHdrBsO2nGF4=
AllowedIPs = 10.98.101.1/32, 172.24.0.0/24
Endpoint = 10.241.32.243:10100
###

Op de client:

C ping -c 1 172.24.0.1
PING 172.24.0.1 (172.24.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 172.24.0.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=1.64 ms

--- 172.24.0.1 ping statistics ---
1 packets transmitted, 1 received, 0% packet loss, time 0ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.638/1.638/1.638/0.000 ms



Voor een client op een telefoon, Apple of windows bak: neem de
clientname.conf en zip die naar clientname.zip. Die zip kun je
eenvoudig inladen in de wireguard client app.

De keys horen uiteraard bij elkaar.

Met "wg" kun je de status zien:

S wg
interface: wg0
  public key: xmdyvPnB36fS0HBsNogBtlZDjRuWTgUWHdrBsO2nGF4=
  private key: (hidden)
  listening port: 10100

peer: 6sITJOjlzi4SdMKkBVdgO94KCphAK9uphOIBcX9XDEY=
  endpoint: 10.241.32.240:44313
  allowed ips: 10.98.101.2/32
  latest handshake: 4 seconds ago
  transfer: 1000 B received, 824 B sent

Om keypairs en PreShared keys te genereren heb ik dit script "wgkeys.sh"
ooit gemaakt:

###
#!/bin/dash

test -x /usr/bin/wg || exit 1

KEY=$(wg genkey)
PUB=$(echo ${KEY} | wg pubkey)
PSK=$(wg genpsk)

echo "PrivateKey = ${KEY}\nPublicKey = ${PUB}\nPresharedKey = ${PSK}"
#######

HTH,

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: WireGuard (was Re: Thunderbird en firefox-esr)

2021-12-05 Thread Richard Lucassen
On Sun, 5 Dec 2021 12:16:57 +0100
Winfried Tilanus  wrote:

> Aangewakkerd door jouw enthousiasme en de behoefte aan een soepeler 
> alternatief voor OpenVPN, vooral op mijn mobiel (iets met mobiele 
> providers die ik niet vertrouw).
> 
> Dus ik heb gisteren maar een uur of 6 stukgeslagen op het opzetten 
> ervan. Ondanks dat het een eenvoudiger systeem zou moeten zijn dan 
> OpenVPN, heb ik het niet draaiend gekregen:

Even een ding: wireguard is niet een VPN maar een virtual device dat in
kernelspace leeft en waarmee je een virtueel encrypted draadje kunt
trekken naar een ander virtueel device. Een maal het device up and
running heb je een device zonder ip en routing. Vergelijk het met twee
ethernet devices en een stuk kabel. Daar kun je niets mee als je het
niet configt ;-)

Nu zijn er clients waarbij het device niet in kernelspace leeft maar
dat is op zich niet erg.

> Tussen mijn laptop en router doet WireGuard een succesvolle handshake
> en roepen het dat het veel dataverkeer heeft (meerdere GB in minuten
> tijd) maar dat komt nooit bij de ander aan en het is me geen moment
> gelukt het endpoint te pingen. Ik heb de firewall en routing settings
> van mijn werkende OpenVPN setup overgenomen.

Die heb je toch wel gestopt he?

Maar post je configs eens. En wireguard zit pas in kernel 5.6 dacht ik
en vanaf kernel 3.10 moet je zelf de modules bakken (en dat werkt goed
trouwens)

> Op mijn telefoon, Fairphone 2 met Fairphone Open OS (vergelijkbaar
> met Android 9) wil WireGuard de verbinding niet eens activeren: het
> is, in tegenstelling tot mijn OpenVPN app, niet zichtbaar in de bij
> het OS geregistreerde VPN verbindingen en in de app zelf beweert
> WireGuard dat de gebruiker (ik dus) geen toestemming heeft gegeven om
> het als VPN te gebruiken, maar mijn is nooit wat gevraagd en ik kan
> het ook nergens veranderen.

Ik draai LineageOS en dat draait ook op Fairphone2 en dat is Android 11
zo te zien.

> Geen soepele ervaring dus. Maar als iemand me kan redden, dan hoor ik 
> dat graag.

Ik zal zo even een voorbeeldje maken tussen twee laptops. Eerst even
wat anders doen. Voorbeeldjes werken beter dan 100 pagina's uitleg.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-12-04 Thread Richard Lucassen
On Fri, 3 Dec 2021 17:40:58 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Ik zie bijvoorbeeld dat alleen TLSv1 ondersteund wordt.
> Voorkomen is vaak beter dan genezen.

Ik weet niet of dat nog zo is, de docs zijn niet altijd up2date. Maar
mij zal dat sowieso niet boeien omdat ik van buiten altijd via een
wireguard verbinding binnenkom.

Overigens heb ik nog nooit zo'n soepele VPN verbinding gehad als met
wireguard. OpenVPN heb ik nu bijna overal uitgefaseerd, op een paar
oude kernelversies na. Als je niet het meegeleverde (beperkende) script
gebruikt kun je er echt van alles mee uitspoken :)

Als ik een ip change heb of ik ga van 4G naar WiFi, merk ik het niet
eens als ik via wireguard werk.

> > Het is
> > weliswaar een text-only ding maar converteert html naar tekst en
> > meegestuurde plaatjes laat-ie zien. Je kunt het ook openen in een
> > browser want de html laat-ie als attachment zien (want dat is het
> > ook).
> 
> Dat heeft voordelen qua veiligheid.
> Of het in de praktijk handig is weet ik niet zo goed.

Heel af en toe open ik de html met een browser. Maar vaak is dat niet.

> > Het is een spartaans programma maar voldoet ruimschoots. Een groot
> > voordeel vind ik dat je aan iedere directory een eigen identiteit
> > kunt geven,erg handig bij mailinglists. En het is retesnel en licht.
> > 
> > En het is een nntp- en mailclient, geen agendaclient. 
> 
> Dat hij nntp doet is fijn, dat hij geen agenda doet vind ik jammer.
> Ik ken eigenlijk geen bruikbare stand-alone agenda met carddav.
> Gnome-calendar uit stable vind ik niet bruikbaar.

Ja, een losse calendar en een tasks. Dat gaat wel met thunderbird, maar
dat is nogal log. 

> > Het praat tegen
> > LDAP voor adresboek maar niet tegen carddav. 
> 
> Je zou dus carddav-to-ldap kunnen doen.

Laat maar, met al die versies van vcard is dat een ramp. Iedere client
interpreteert het allemaal op eigen manier. Zo mis ik in thunderbird
sommige velden of is het formaat van de velden weer anders.

> > Om dat te omzeilen
> > genereer ik in een cronjob een vcard file uit de carddav die
> > Sylpheed weer uitleest.
> 
> Is dat inlezen handwerk, of kun je dat automatiseren

Een cronjob is per definitie geautomatiseerd ;-)

> > Volgens mij ben ik naar Sylpheed overgestapt toen Netscape nog een
> > mail client had en waar toen iets mee aan de hand was.
> 
> Die crashte vaak...

Dat is alweer zo lang geleden, het zal best wel :)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-12-03 Thread Richard Lucassen
On Thu, 2 Dec 2021 17:04:44 +0100
mj  wrote:

> > Misschien is Sylpheed een optie, dat is opensource en
> > cross-platform, maar ik heb er niet goed naar gekeken omdat het
> > geen caldav en carddav heeft.
> 
> Lijkt mij altijd dat dat een beetje stilstaat.

Het werkt al 20 jaar probleemloos, dus waarom veranderen? Het is
weliswaar een text-only ding maar converteert html naar tekst en
meegestuurde plaatjes laat-ie zien. Je kunt het ook openen in een
browser want de html laat-ie als attachment zien (want dat is het ook).
Het is een spartaans programma maar voldoet ruimschoots. Een groot
voordeel vind ik dat je aan iedere directory een eigen identiteit kunt
geven,erg handig bij mailinglists. En het is retesnel en licht.

En het is een nntp- en mailclient, geen agendaclient. Het praat tegen
LDAP voor adresboek maar niet tegen carddav. Om dat te omzeilen
genereer ik in een cronjob een vcard file uit de carddav die Sylpheed
weer uitleest.

Volgens mij ben ik naar Sylpheed overgestapt toen Netscape nog een mail
client had en waar toen iets mee aan de hand was.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-11-29 Thread Richard Lucassen
On Mon, 29 Nov 2021 22:05:32 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> >> De belangrijkste wijziging in Thunderbird is voor mij het
> >> herschreven adresboek. Het ondersteund nu carddav zonder plugin.
> > 
> > En caldav?
> 
> Caldav ondersteund Thunderbird al langer. Eerst met een plugin
> genaamd "Lightning", tegenwoordig zit deze ingebouwd in Thunderbird.

Ik heb hier 78.14.0, maar volgens mij zitten daar nog steeds plugins in
 
Welke versie heb jij daar dan? Ik gebruik TB nauwelijks, die gebruikte
ik alleen maar voor de agenda op de desktop.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-11-29 Thread Richard Lucassen
On Sun, 28 Nov 2021 12:50:10 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> De belangrijkste wijziging in Thunderbird is voor mij het herschreven 
> adresboek. Het ondersteund nu carddav zonder plugin.

En caldav?

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: (ssh-1 ongefixst maar probleem anders opgelost) Re: Debian 11, openssh server, ssh-1 toegang voor 1 client, hoe?

2021-11-20 Thread Richard Lucassen
On Thu, 18 Nov 2021 15:33:46 +0100
Gijs Hillenius  wrote:

> Wellicht wijst iemand me binnenkort terecht terecht dat ik niet moet
> peuteren aan de veiligheidsknoppen van SSH.
> 
> Ik heb mijn onderliggende probleem (met een legacy Android app)
> inmiddels op een andere manier opgelost.

Het blijft ook een eeuwig probleem. Net zoals browsers die niet meer
willen connecten met bijv een oudere versie ILO van een HP server. Oude
spullen gebruiken, al dan niet in een VM is dan de oplossing. Voor
Debian is er het pakket openssh-client-ssh1 (dat is dan voor jou wel in
de andere richting):

secure shell (SSH) client for legacy SSH1 protocol

Nadeeltje is wel dat-ie out of the box de "normale" ssh_config
gebruikt en daardoor gaat zeuren, je zult dus een ssh1_config moeten
aanmaken en die specifiek moeten gebruiken.

Maar kun je sshd in de configs niet zo maken dat-ie toch die oude
ciphers accepteert?

Er is zo te zien geen pakket openssh-server-ssh1 die je op een andere
poort kan laten draaien met een firewall ervoor.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: thunderbird of toch wel

2021-06-05 Thread Richard Lucassen
On Sat, 5 Jun 2021 09:35:41 +0200
Richard Lucassen  wrote:

> TB is er inmiddels vanaf BTW. Ik ga er geen tijd meer aan besteden.

Ik heb nog een comp met TB waarbij ik al een paar keer de
volledige .thunderbird dir heb moeten wegdonderen wegens raar gedrag

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: thunderbird of toch wel

2021-06-05 Thread Richard Lucassen
On Sat, 5 Jun 2021 08:29:02 +0200
Geert Stappers  wrote:

> Ik bedoel:
>   Verlaat het idee dat het probleem zit in het onderdeel
>   waar het geconstateerd wordt.

Kan wel zijn, maar als mijn client op mijn comp goed werkt op dat
account, Sylpheed, Claws en Evolution goed werken op de betreffende
computer, de webmail goed werkt en TB er meermalen een zootje van maakt
dan hoef ik niet verder te zoeken.

TB is er inmiddels vanaf BTW. Ik ga er geen tijd meer aan besteden.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: thunderbird

2021-06-04 Thread Richard Lucassen
On Mon, 31 May 2021 23:34:46 +0200
Paul van der Vlis  wrote:


> > Niet meer kunnen smtp-en was de laatste, maar er is ook een complete
> > folder vernield, die staat dan als leeg vermeld en is ook greyed
> > out. Via de webmail kun je zien dat de folder weg is. Daar word je
> > niet blij van. Verder nog van allerlei rare maffe dingen, typische
> > bugs, tot een jaar terug nooit last van gehad. 
> 
> Deze problemen ken ik niet, klinkt naar data-corruptie.

Vandaag weer bingo. SMTP versturen ging niet, password niet goed. Nou,
echt alles staat goed en sylpheed doet het wel met dezelfde user/pass.
Ook folders die ineens unsubscribed zijn.

TB is nu definitief weg daar.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: thunderbird

2021-05-31 Thread Richard Lucassen
On Mon, 31 May 2021 16:34:58 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

Ook @Sjoerd

> > Ik wil er dus vanaf. Ik gebruik zelf Sylpheed, dat werkt al ruim 20
> > jaar als een beer, maar het is nogal spartaans en daar kun je
> > normale users niet mee lastig vallen. Welke client kan ik het beste
> > als simpele imap client gebruiken die niet de zaak steeds vernielt?
> 
> Wat wordt er precies vernield?

Niet meer kunnen smtp-en was de laatste, maar er is ook een complete
folder vernield, die staat dan als leeg vermeld en is ook greyed out.
Via de webmail kun je zien dat de folder weg is. Daar word je niet blij
van. Verder nog van allerlei rare maffe dingen, typische bugs, tot een
jaar terug nooit last van gehad. Er is op een gegeven moment een nieuwe
versie gekomen waarbij allerlei plugins ook niet meer werkten, volgens
mij iets van versie 78. Dat komt aardig overeen met de problemen.

> Ik ervaar zelf ook problemen, af en toe reageert het even niet. Met
> iets als top zie je dan dat 1 thread overbelast is. Maar wat hij nu
> doet...

Ja dat gebeurt ook wel, maar dat kun je snel oplossen met "kill"

> Maar ik ondersteun veel klanten met Thunderbird, en van hen hoor ik 
> niets over dit probleem, dus wellicht zit het toch ergens bij mij.
> 
> Ik draai op het moment Thunderbird beta, maar ook hier dit probleem.
> 
> Je hebt verder nog o.a. Evolution, Claws-mail.

Dat Claws lijkt wel heel erg op Sylpheed, het gaat voornamlijk dat men
html mail als html ziet en attachments direct kan openen, of zijn dat
plugin functies?

Evolution zal ik eens proberen.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



thunderbird

2021-05-30 Thread Richard Lucassen
Ik heb al een flink aantal jaren op een paar plekken thunderbird als
imap client draaien, maar de laatste tijd is het ding instabiel en
worden er zaken vernield. Het enige wat dan nog te doen staat is de
config wegflikkeren en opnieuw opzetten.

Ik wil er dus vanaf. Ik gebruik zelf Sylpheed, dat werkt al ruim 20
jaar als een beer, maar het is nogal spartaans en daar kun je normale
users niet mee lastig vallen. Welke client kan ik het beste als simpele
imap client gebruiken die niet de zaak steeds vernielt?

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Geen IPv6 via PPP

2021-05-22 Thread Richard Lucassen
On Sat, 22 May 2021 16:02:58 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

> Sinds kort heb ik een GPON Freedom aansluiting, dat is nieuw en nog
> niet voor iedereen beschikbaar.
> 
> Nu had ik me voorgenomen om de internet verbinding te realiseren via 
> Debian, dat gaat op zich prima, alleen lukt IPv6 nog niet. Zijn er
> hier anderen die dit wel aan de praat hebben?

ip6rables -A INPUT -s fe80::/10 -p udp --dport 546 -j ACCEPT

misschien? Dat is bij xs4all wel nodig

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Kuren bij starten van Testing

2021-04-28 Thread richard lucassen
On Wed, 28 Apr 2021 17:33:42 +0200
Wouter Verhelst  wrote:

> > Nee, maar het zal wel weer een kopie zijn van. En volgens mij is er
> > geen birth flag onder Linux, tenminste, dat meen ik ooit eens
> > ergens gelezen te hebben.
> 
> Dat moet dan wel eventjes geleden zijn ;-)

Ja, en dan misschien nog een oud document ;-)

> Sinds ext4 heeft Linux een "file system creation time", de tijd waarop
> het bestand origineel aangemaakt was op dit bestandssysteem. "ctime",
> laatste wijziging van metadata *of* bestandsinhoud, kan expliciet
> gezet worden; "mtime", laatste wijziging van (enkel) bestandsinhoud,
> is altijd gelijk aan of recenter dan alle andere tijden en kan niet
> expliciet ingesteld worden.

[knip uitleg]

Ik had destijds ook begrepen dat "Birth" er altijd wel bij stond maar
dat dat weinig betekenis had. Maar inderdaad, wellicht ging dat over
ext2/ext3, ik zie inderdaad dat ext4 dat wel doet. Handig om te
weten :-)

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: vanilla kernel Debian package

2021-04-22 Thread Richard Lucassen
On Thu, 22 Apr 2021 11:59:12 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Richard Lucassen  writes:
> 
> > $ mv linux-5.10.32 linux-5.10.32-apu1-5.10.32
> 
> Waar komt die apu1 vandaan?

Uit Zwitserland:

https://pcengines.ch/apu.htm


-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: vanilla kernel Debian package

2021-04-22 Thread Richard Lucassen
On Thu, 22 Apr 2021 10:47:29 +0200
Richard Lucassen  wrote:

> Nou, ik ben inmiddels verder door wat trial and error: wat er
> ***NIET***  in de docs staat is dat je de vanilla source dir moet
> renamen naar de uiteindelijke versie die je gaat krijgen:
> 
> $ mv linux-5.10.32 linux-5.10.32-apu1-5.10.32

Na compilen krijg ik netjes dit:

linux-5.10.32-apu1-5.10.32/
linux-5.10.32-apu1_5.10.32.diff.gz
linux-5.10.32-apu1_5.10.32.dsc
linux-5.10.32-apu1_5.10.32_i386.buildinfo
linux-5.10.32-apu1_5.10.32_i386.changes
linux-5.10.32-apu1_5.10.32.orig.tar.gz
linux-headers-5.10.32-apu1_5.10.32_i386.deb
linux-image-5.10.32-apu1_5.10.32_i386.deb
linux-libc-dev_5.10.32_i386.deb

Het enige wat me opvalt is de apu1- en de apu1_ in de originele dir en
de files die eruit rollen.

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: vanilla kernel Debian package

2021-04-22 Thread Richard Lucassen
On Wed, 21 Apr 2021 23:19:16 +0200
Geert Stappers  wrote:

> Richard, jij schrijft "download", de documentatie zegt "install".

Nou, ik ben inmiddels verder door wat trial and error: wat er
***NIET***  in de docs staat is dat je de vanilla source dir moet
renamen naar de uiteindelijke versie die je gaat krijgen:

$ mv linux-5.10.32 linux-5.10.32-apu1-5.10.32

Als je daarna in die dir draait:

$ make deb-pkg LOCALVERSION=-apu1 KDEB_PKGVERSION=$(make kernelversion)

dan gaat het wel goed. Zo niet, dan vliegen de errors en warnings alle
kanten uit en maakt-ie een kopie ernaast waardoor alles dubbel komt.
En waarom dat versienummer 5.10.32 er nu twee keer in moet is me ook
een raadsel maar dat staat zo wel in de docs.

> > > Bakt hier iemand wel eens een vanilla kernel tot een .deb bestand?
> 
> Ik heb er al tijden geen reden meer voor gehad. Ik ben benieuwd
> wat ik mis.   :-)

Ik wil een hardened image zonder initrd gedonder hebben voor een
bepaald type hardware dat ik op veel plekken heb staan.

Typisch weer een geval van "je snapt de docs pas als je het allemaal al
weet". Men had beter een script met opties kunnen maken en die
"make-kpkg" moeten noemen.

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: vanilla kernel Debian package

2021-04-21 Thread Richard Lucassen
On Wed, 21 Apr 2021 23:11:03 +0200
henk van ballegooijen  wrote:

> Op die manier maak ik wel eens een custom kernel, uitgaande van de 
> source van kernel.org en dat gaat prima.
> Tarbal uitpakken in een willekeurige map. Dan naar 'willekeurige 
> map'/linux-5.10.32 gaan.
> Vervolgens make oldconfig, make menuconfig of make xconfig.
> En dan:
> make -j4 deb-pkg KDEB_PKGVERSION=$(make kernelversion)-"eigen
> toevoeging"
> 
> bv:
> make -j4 deb-pkg KDEB_PKGVERSION=$(make kernelversion)-21.04.21
> 
> -j4 staat geloof ik voor het aantal processor cores dat je wilt
> gebruiken.
> 
> In de betreffende directory worden dan (als alles goed gaat) keurig
> drie debian pakketten gebouwd:
> 
> linux-image-5.10.32-amd64_5.10.32-21.04.21_amd64.deb
> linux-headers-5.10.32-amd64_5.10.32-21.04.21_amd64.deb
> linux-libc-dev_5.10.32-21.04.21_amd64.deb
> 
> Die kun je dan handmatig installeren als je wilt.
> update-initramfs wordt dan automatisch uitgevoerd.

Dank, ga ik eens bestuderen. Had jij ook dat-ie in een uitgepakte
kernel dir weer de kernel ging zitten ophalen? Ik kreeg ook dit soort
meldingen:

dpkg-source: warning: unknown information field 'Rules-Requires-Root'
in input data in general section of control info file

dpkg-source: info: using source format '1.0' dpkg-source: warning:
source directory 'linux-5.10.31' is not
- 'linux-5.10.31-5.10.31'

dpkg-source: warning: .orig directory name linux-5.10.31.orig is not
- (wanted linux-5.10.31-5.10.31.orig)

dpkg-source: info: building linux-5.10.31 using existing
linux-5.10.31_5.10.31.orig.tar.gz dpkg-source: info: building
linux-5.10.31 in linux-5.10.31_5.10.31-1.diff.gz

Herken je dat?

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: vanilla kernel Debian package

2021-04-21 Thread Richard Lucassen
On Wed, 21 Apr 2021 21:53:06 +0200
Koen Wybo  wrote:

> Misschien heb je iets aan het "Debian Administrator's Handbook":
> https://debian-handbook.info/browse/stable/sect.kernel-compilation.html

Ik had wel zoiets voorbij zien komen maar dan met oudere kernel versies.
Wat men bij Debian wel kan verbeteren is de datum van het document
vermelden. Er zijn veel howto's uit het jaar kruik waar niets meer van
klopt.

Deze is zo te zien uit de Buster tijd, maar een verhaal voor de vanilla
kernel staat er niet. Maar ik ga het toch even doorkijken dus, thnx!

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



vanilla kernel Debian package

2021-04-21 Thread Richard Lucassen
Sinds een paar versies werkt "make-kpkg" niet meer, was een erg handige
tool. Maakt iemand wel eens packages vanaf een vanilla kernel? Volgens
deze site (bij 4.6):

https://kernel-team.pages.debian.net/kernel-handbook/ch-common-tasks.html#s-common-official

hoef ik alleen maar de kernel te downloaden, te extracten vervolgens:

cd /usr/src/linux-5.10.31/
make clean
make deb-pkg

te draaien. Die make clean" hoeft niet, dat doe "make deb-pkg" ook al.
Maar nu haalt-ie iedere keer weer de complete kernel op, pakt 'm uit en
zet 'm ernaast.

Voor mij een volkomen raadsel waarom dat gebeurt.

Bakt hier iemand op deze wijze wel eens een vanilla kernel tot een .deb
bestand?

Het vervelende ding draait ook iedere keer een "make clean" ook al wil
je een kleine verandering.

Kortom, weer een fijne verbetering van iets wat altijd goed werkte.

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: Installeer sqlitebrowser uit backport

2021-04-10 Thread Richard Lucassen
On Sat, 10 Apr 2021 13:30:10 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Dat gaat hij dus wel doen. Maar de dry run laat zien dat het meeste
> (niet alles) niet uit backports, maar uit testing komt. Inclusief
> sqlitebrowser:
> Inst sqlitebrowser [3.10.1-2] (3.12.1-2 Debian:testing [amd64])
> 
> Ik zie dat testing in mijn sources.list staat. Maar als ik backports
> zeg, dan moet het toch niet uit testing worden gehaald? Of zie ik weer
> iets over het hoofd?

Het lijkt me dat testing (is inmiddels Bullseye in freeze) niet te
combineren is met andere versies. Met testing heb je sowieso geen
backports. Hoogstens dat je een paar sources uit testing haalt bij
Buster, maar dat eindigt over het algemeen in een dependency hell.

Hoogstens vis je bij testing een prog uit sid of experimental,
maar never nooit uit backports.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Installeer sqlitebrowser uit backport

2021-04-10 Thread Richard Lucassen
On Sat, 10 Apr 2021 10:05:12 +0200
Cecil Westerhof  wrote:

> Wat wel lijkt te werken is:
> apt install -t buster-backports sqlitebrowser
> 
> Maar dat geeft:
> 262 upgraded, 71 newly installed, 69 to remove and 1823 not
> upgraded. Need to get 254 MB of archives.
> After this operation, 73.0 MB of additional disk space will be
> used. Do you want to continue? [Y/n]

Volgens mij zeurt ie dan wel over een berg upgrades die er staan, maar
hij zou alleen maar sqlitebrowser moeten installeren. Ik heb dit in
sources.list staan: 

$ cat /etc/apt/sources.list.d/backports.list 
deb http://deb.debian.org/debian buster-backports main

Met "-s" (simulate) doe je een dry-run btw. Hij hoort in ieder geval
niet alles uit de backports te installeren.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Kuren bij starten van Testing

2021-04-08 Thread Richard Lucassen
On Wed, 7 Apr 2021 20:19:32 +0200
Sjoerd  wrote:

> De boel liep vast nadat ik in Grub voor testing gekozen had. Via Grub
> kan ik ook naar andere distro's, er zijn een paar die ik eens wou
> uitproberen.
> Met Grub is dan ook niets mis.
> Maar voor het geval ik de boel ooit om zeep help, heb ik de Super
> Grub2 Disk.  www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/

Handig :-) Thnx!

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Kuren bij starten van Testing

2021-04-04 Thread Richard Lucassen
On Sun, 4 Apr 2021 18:16:44 +0200
Sjoerd  wrote:

> > Die Access time schrijft-ie dan niet naar disk. Omdat dat vaak niet
> > interessant is scheelt dat weer schrijfacties.
> 
> Interessant allemaal, 'stat' kende ik nog niet.
> Wel curieus dat een file al vóór zijn 'birth' gemodificeerd kan
> worden. Maar misschien heb je in het bovenstaande zitten editen?

Nee, maar het zal wel weer een kopie zijn van. En volgens mij is er geen
birth flag onder Linux, tenminste, dat meen ik ooit eens ergens gelezen
te hebben. Onder BSD werkt het wel, zoiets is het. Maar er zal vast wel
iemand zin die het wel weet.

Even teen test:

$ touch test
$ stat test
  File: test
  Size: 0   Blocks: 0  IO Block: 4096   regular
empty file Device: 803h/2051d  Inode: 2104831 Links: 1
Access: (0644/-rw-r--r--)  Uid: ( 1001/ richard)   Gid: ( 1001/ richard)
Access: 2021-04-04 20:55:52.261812469 +0200
Modify: 2021-04-04 20:55:52.261812469 +0200
Change: 2021-04-04 20:55:52.261812469 +0200
 Birth: 2021-04-04 20:55:52.261812469 +0200
$ touch test
$ stat test
  File: test
  Size: 0   Blocks: 0  IO Block: 4096   regular
empty file Device: 803h/2051d  Inode: 2104831 Links: 1
Access: (0644/-rw-r--r--)  Uid: ( 1001/ richard)   Gid: ( 1001/ richard)
Access: 2021-04-04 20:56:02.734804889 +0200
Modify: 2021-04-04 20:56:02.734804889 +0200
Change: 2021-04-04 20:56:02.734804889 +0200
 Birth: 2021-04-04 20:55:52.261812469 +0200

Beetje raar, maar als je het niet erg vindt ga ik dat nu niet
uitzoeken, misschien is het wel bedoeld zou met touch (kwestie
van luiigheid)

> Maar wat dat verhaal met dat UUID betreft, ik ben nog aan het
> experimenteren, en kom er nog op terug.

Ja, en maak een boot USB stick en probeer die eerst uit. Dat is erg
handig voor als je de boel om zeep helpt. Of een Debian live versie,
volgens Paul kun je daar de om zeep geholpen boot weer mee rechtzetten.

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: Kuren bij starten van Testing

2021-04-03 Thread Richard Lucassen
On Fri, 2 Apr 2021 13:14:58 +0200
Sjoerd  wrote:

> Zou het ook in /etc/fstab gewijzigd moeten worden? Er staat nu dit:
> 
> /dev/sda2  /   ext4   defaults,noatime,nodiratime   0 1

Ik zou, als je UUID gebruikt, dat ook toepassen in fstab. Want stel dat
de schijven verwisseld worden tijdens het booten, dan wordt via UUID
toch de juiste schijf gemount:

UUID=  /   ext4   defaults,noatime,nodiratime   0 1

> noatime en nodiratime staan er om de SSD te sparen, maar misschien
> heeft dat er iets mee te maken.

Nee, dat zijn alleen maar scrijfacties naar disk om aan te geven of je
een file of dir bekeken hebt:

# stat .bashrc
  File: .bashrc
  Size: 633 Blocks: 8  IO Block: 4096   regular file
Device: 803h/2051d  Inode: 929948  Links: 1
Access: (0644/-rw-r--r--)  Uid: (0/root)   Gid: (0/root)
Access: 2021-03-31 10:37:22.817269536 +0200
Modify: 2018-12-07 15:50:43.130872342 +0100
Change: 2019-08-05 11:25:01.763408345 +0200
 Birth: 2019-08-05 11:25:01.763408345 +0200

Die Access time schrijft-ie dan niet naar disk. Omdat dat vaak niet
interessant is scheelt dat weer schrijfacties.

> Ik heb een paar keer gereboot en tot nu toe ziet het er hoopvol uit!
> Over een paar dagen weet ik het zeker, dan laat ik nog eens van me
> horen.

Wat ook belangrijk is:

update-initramfs -u

anders werkt je initramfs nog steeds met /dev/sda2 ipv UUID=

Als je het wil controleren kun je je initramfs via een loop-device
bekijken. Dat staat uitgebreid op het internet beschreven.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Kuren bij starten van Testing

2021-04-02 Thread Richard Lucassen
On Thu, 1 Apr 2021 22:39:30 +0200
Sjoerd  wrote:

> Maar als dit toch een lastige kwestie blijkt te zijn, dan zou ik
> zeggen: laat maar zitten. Het is testing, dus mogelijk herstelt zich
> dit weer eens. En ik heb altijd nog stable om op terug te vallen.

Nou, Bullseye is in freeze, dus je hebt het nu over de Bullseye die uit
gaat komen (geen grote veranderingen meer dus)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: xsane

2021-03-24 Thread Richard Lucassen
On Wed, 24 Mar 2021 16:56:46 +0100
Sjoerd  wrote:

> > Inderdaad, ik zie het. Ik word naar een duitstalige Ubuntusite
> > gestuurd trouwens.
> 
> Bij nader inzien, dat 'temporarily offline' duurt nu al twee jaar.
> Dus dat zie ik een beetje somber in.

Ja, want op zich werkt xsane uitstekend. Maar ja, de wereld er omheen
verandert en dan werkt het ineens niet meer. Wat dat betreft kun
je beter glazenwasser zijn want dat is over 25 jaar nog steeds
hetzelfde.

Even wat verder gegraven en er is ook nog een package "sane" en daar
zit xscanimage in en simplescan heet simple-scan onder Debian. Op zich
werken ze goed. Dan heb ik in ieder geval een vervanger voor xsane.
Voordeel van xscanimage is dat je van tevoren een window kunt maken
terwijl dat bij simplescan achteraf moet en je dus al de complete A4
hebt ingescand.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: xsane

2021-03-24 Thread Richard Lucassen
On Wed, 24 Mar 2021 14:36:37 +0100
Sjoerd  wrote:

> > Zijn er vergelijkbare progs als xsane?
> 
> Nou, hier op de site van Sane:
> http://sane-project.org/sane-frontends.html zie je dat de site van
> XSane alleen maar 'temporarily' offline is.

Inderdaad, ik zie het. Ik word naar een duitstalige Ubuntusite gestuurd
trouwens.

> Bovendien zie je hier tal van andere frontends voor Sane, van Kooka
> tot SimpleScan.

Ik gebruik het zelf niet maar ik ken wel een paar users die het
gebruiken, vandaar de vraag. Ik scan wel bonnetjes maar dat doe ik met
een shell script.

Thnx!

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



xsane

2021-03-24 Thread Richard Lucassen
Ik zag dat xsane verdwijnt uit Bullseye:

xsane (0.999-7) unstable; urgency=medium

  Upstream stopped working on xsane some time ago. Now the homepage and
  the archive are offline, too.

  If the situation doesn't change, xsane will be removed before Bullseye
  is released.

 -- Jörg Frings-Fürst   Fri, 26 Jul 2019 13:13:58

Zijn er vergelijkbare progs als xsane?

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: su - kees en DISPLAY voor kees

2021-03-21 Thread Richard Lucassen
On Sun, 21 Mar 2021 10:45:55 +0100
Geert Stappers  wrote:

> > sudo -u kees XAUTHORITY=/home/kees/.Xauthority /path/to/executable
> 
> Daarmee aan de slag gegaan en na wat expirimenten:
> 
> 
>   sudo -u kees   xterm &
> 
> 
> En in die Xterm heb ik de gewenste "su - kees" en DISPLAY gevuld.

Dat hoeft niet:

sudo -u kees XAUTHORITY=/home/kees/.Xauthority /usr/bin/xterm

Die is dan al van user kees, je hoeft als het goed is dan niets meer te
doen in die xterm aan su en zo

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: su - kees en DISPLAY voor kees

2021-03-21 Thread Richard Lucassen
On Sat, 20 Mar 2021 21:42:28 +0100
Geert Stappers  wrote:

>   xhost +si:local:kees
>   echo $DISPLAY

xhost wordt om security redenen wel afgeraden. Je kunt daarentegen ook
de xauth-cookie gebruiken:

COOKIE=$(xauth list ${DISPLAY} | egrep -wo '[0-9a-f]{32,32}')
sudo -u kees xauth -f /home/kees/.Xauthority add ${DISPLAY} . ${COOKIE}

sudo -u kees XAUTHORITY=/home/kees/.Xauthority /path/to/executable

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Werken met testing i.p.v./naast stable

2021-02-13 Thread Richard Lucassen
On Sat, 13 Feb 2021 16:29:32 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> > Je kunt proberen het vanaf source te compileren maar meestal eindig
> > je dan in een dependency hell, waar "deb-helper" meestal vooraan
> > staat.
> 
> Daar had ik aan gedacht, maar toen schoot precies dat me te binnen.
> 
> Ik kan natuurlijk bullseye in een VM installeren.

Ik zou het gewoon doen, hup, over naar testing, volgens mij heb je daar
alleen maar voordeel van...

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Werken met testing i.p.v./naast stable

2021-02-13 Thread Richard Lucassen
On Sat, 13 Feb 2021 12:04:28 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> Ik werk al jaren met grote tevredenheid met stable. Nu heb ik in het
> verleden gehoord dat er niets mis is met testing.
> Soms loop ik er tegenaan dat een versie van een pakket wat ouder is en
> in testing wel een goede versie staat. En niet alles wat in testing
> staat wordt naar backports gemigreerd.
> Het systeem dat ik gebruik is zowel server als desktop. Dus is het
> verantwoord om dit te migreren naar testing, of zijn de risicos te
> groot?

Ik werk er al zeker 15 jaar mee denk ik. Op al m'n werkstations. In al
die jaren is er misschien een paar keer iets fout gegaan. En dan nog
minor issues. En meestal ben je al te laat om het te rapporteren want
dan is het al opgelost of iemand anders is er al over gaan zeuren. Je
moet er alleen geen productiespullen mee draaien maar dat lijkt me
logisch.

Ik zou wel iedere dag apt update en upgrade draaien. En op een gegeven
moment komt-ie in "freeze" en dan wordt die versie de volgende release.
De dag erna gaat testing, na een enorme berg upgrades over het algemeen,
weer verder als testing op naar de volgende release.

> En is het riskant om iets van testing te installeren op stable?
> Ik loop tegen een probleem aan met sqlitebrowser. Stable heeft echter
> versie 3.10.1-2 terwijl testing 3.12.1-2 heeft. Als mijn probleem daar
> niet in voorkomt, dan heeft het waarschijnlijk weinig zin om het bij
> 'DB Browser for SQLite' te melden lijkt me.

Je kunt proberen het vanaf source te compileren maar meestal eindig je
dan in een dependency hell, waar "deb-helper" meestal vooraan staat.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Random: CRNG init -->duurt lang

2021-02-11 Thread Richard Lucassen
On Thu, 11 Feb 2021 19:18:41 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Weet iemand een manier om het booten te versnellen?
> 
> "haveged" heb ik geïnstalleerd en draai ik als daemon. Dat wil echter 
> nog niet zo helpen, hoe kan ik testen of het randomness heeft
> aangemaakt?

Was het niet een kernelprobleem? Weet het niet meer, heb er nu in
Bullseye geen last meer van. Op een gegeven moment was het bingo. Maar
ik zou moeten kijken op welke machine dat nog draait, maar wat ik toen
gedaan heb is heel vroeg in het startproces dat haveged gestart
(vroeger dan gebruikelijk, voor sshd in ieder geval want daar hangt-ie
op dacht ik) en in rc.local weer uitgezet (want haveged was niet nodig
als het spul was opgestart)

Ik draai sysV, hoe dat met systemd moet weet ik niet. Maar ik zeg dit
even uit m'n hoofd, het is alweer een jaar terug of zo

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: foutgelopen update

2021-02-10 Thread Richard Lucassen
On Wed, 10 Feb 2021 11:24:15 +0100
Jean-Marie van den Steenhoven  wrote:

> > dpkg --get-selections | grep ^linux-image
> 
> Ziet er goed uit:
> 
> jean-marie@debian:~$ dpkg --get-selections | grep ^linux-image
> linux-image-4.19.0-10-amd64            deinstall
> linux-image-4.19.0-11-amd64            deinstall
> linux-image-4.19.0-12-amd64            deinstall
> linux-image-4.19.0-13-amd64            install
> linux-image-4.19.0-14-amd64            install
> linux-image-4.19.0-6-amd64            deinstall
> linux-image-4.19.0-8-amd64            deinstall
> linux-image-4.19.0-9-amd64            deinstall
> linux-image-amd64                install

# apt install deborphan

Daarna:

$ deborphan

In principe kun je die verwijderen:

# dpkg --purge $(deborphan)

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: foutgelopen update

2021-02-10 Thread Richard Lucassen
On Wed, 10 Feb 2021 08:16:55 +0100
Gijs Hillenius  wrote:

> > Versie 10 11 en 12 verwijderen  om ruimte op bootdisk te krijgen
> 
> dat ^^^ doe je middels
> 
> apt autoremove
> 
> > `apt install`  inderdaad zonder package naam, het idee is dat
> > apt dan alles naloopt en herstelt wat hersteld moet worden.

Ik heb laatst gemerkt dat als je een kernelversie overslaat dat soms het
bestand /etc/apt/apt.conf.d/01autoremove-kernels niet meer de juiste
gegevens bevat en dan laat-ie de oude zooi staan, die gaan dan ook niet
weg met een autoremove. Dan wordt het handwerk:

dpkg --get-selections | grep ^linux-image

En dan dpkg --purge linux-image-

Maar misschien is het inmiddels opgelost, want in de bullseye versie
slaat-ie zo te zien alleen de laatste versie op en in de Busterversie
staat een hele lithanie aan versies.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: 'apt upgrade' doet iets anders dan 'apt-get upgrade'

2021-01-05 Thread Richard Lucassen
On Mon, 04 Jan 2021 15:23:00 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> Richard Lucassen  writes:
> 
> > Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar als je ruimte hebt om een
> > handmatige update te draaien dan zou het geen belemmering moeten
> > zijn om cron-apt de packages te laten downloaden, dat is even groot
> > namelijk. En draai na een update weer "apt autoclean" en eventueel
> > "apt --purge autoremove"
> 
> Dat is het probleem niet, het probleem is dat het blijft staan. Laatst
> kon ik door autoremove (als ik het goed heb) meerdere GB's vrijmaken.

Nou, meerdere GB's, dan heb je dat een hele lange tijd niet opgeruimd.
Ik heb een script dat upgrade (niet dist-upgrade, daar ben ik liever
bij) en ook de boel opruimt. Volgens mij laat "apt autoclean" de
bestanden staan die "apt update" ophaalt en "apt clean" niet, maar dat
zou ik moeten checken.

Als je dan cron-apt draait en een dist-upgrade was toch nodig geweest
gaat-ie vanzelf weer zeuren de volgende dag :)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: 'apt upgrade' doet iets anders dan 'apt-get upgrade'

2021-01-04 Thread Richard Lucassen
On Mon, 04 Jan 2021 01:54:23 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> > Draai je wel eens "apt clean"?
> 
> Nope, daar liep ik dus laatst tegenaan.

En wellicht een idee om de deb-src uit de sources.list te halen als die
er nog in staan. Scheelt ook weer MB's. 

> > Maar ik gebruik het "niet downloaden" dus nooit, maar volgens mij
> > kun je dat gewoon uitzetten, je krijgt dan alleen de notificatie:
> >
> > $ cat /etc/cron-apt/action.d/3-download 
> > autoclean -y
> > dist-upgrade -d -y -o APT::Get::Show-Upgraded=true
> >
> > Volgens mij kun je het daarmee instellen. Met dat apt is alles
> > mogelijk, je moet alleen een universitaire studie ervoor volgen :)
> 
> Ik heb nooit een universitaire studie gevolgd. ;-)
> Voorlopig werkt het, maar ik zou binnenkort eens in het bovenstaande
> kunnen duiken.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar als je ruimte hebt om een
handmatige update te draaien dan zou het geen belemmering moeten zijn om
cron-apt de packages te laten downloaden, dat is even groot namelijk. En
draai na een update weer "apt autoclean" en eventueel "apt --purge
autoremove"

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: 'apt upgrade' doet iets anders dan 'apt-get upgrade'

2021-01-03 Thread Richard Lucassen
On Sun, 03 Jan 2021 17:22:26 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> > MAILTO=""
> > MAILON="upgrade"
> >
> > Dat doet precies wat je wilt. Niet upgraden maar de packages alvast
> > downloaden en je vertellen dat er moet worden ge-update.
> 
> Niet helemaal: door dat alvast downloaden loopt mijn partitie
> langzamerhand vol.

Draai je wel eens "apt clean"?

Maar ik gebruik het "niet downloaden" dus nooit, maar volgens mij kun je
dat gewoon uitzetten, je krijgt dan alleen de notificatie:

$ cat /etc/cron-apt/action.d/3-download 
autoclean -y
dist-upgrade -d -y -o APT::Get::Show-Upgraded=true

Volgens mij kun je het daarmee instellen. Met dat apt is alles
mogelijk, je moet alleen een universitaire studie ervoor volgen :)

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: 'apt upgrade' doet iets anders dan 'apt-get upgrade'

2021-01-02 Thread Richard Lucassen
On Sat, 02 Jan 2021 16:09:43 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> Ik heb dat opgelost door in het script nu apt te gebruiken en stderr
> naar /dev/null te sturen. (Daar geeft apt namenlijk een waarschuwing
> als het in een script wordt gebruikt.)

apt install cron-apt

$ cat /etc/cron-apt/config
# Configuration for cron-apt. For further information about the possible
# configuration settings see /usr/share/doc/cron-apt/README.gz.

MAILTO=""
MAILON="upgrade"

Dat doet precies wat je wilt. Niet upgraden maar de packages alvast
downloaden en je vertellen dat er moet worden ge-update.

En dat 01norecommend kun je er gewoon bijzetten, volgens mij staat de
default zo dat apt wel de recommends installeert en met dat bestand
doet-ie dat niet.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: 'apt upgrade' doet iets anders dan 'apt-get upgrade'

2021-01-02 Thread Richard Lucassen
On Sat, 02 Jan 2021 00:46:02 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij gebeurd dit pas sinds
> kort. Er staat me bij dat apt van de week is geupdated.
> 
> Wat is hier aan de hand en is er wat tegen te doen?

Het lijkt erop dat je de recommended packages ook installeert. Ik heb
het nog niet gezien maar ik heb dit
in /etc/apt/apt.conf.d/01norecommend staan:

APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggests "0";

Ik gok maar wat hoor

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



[bullseye] xterm CR paste niet meer

2020-12-16 Thread Richard Lucassen
Misschien dat een van jullie dat weet: sinds een paar weken is
copy/paste veranderd in een xterm. Eerst kon je een CR wel mee-pasten,
nu moet je een extra  geven. Er is vast iets veranderd bij een
update, en het zal vast wel in een van de 7320 regels van de manpage
staan, maar om dat te gaan zitten bestuderen is nou niet echt een van
m'n hobbies.

Ik roep het zo aan:

uxterm -bg black -fg white

Waarom ze dat nou na 25 jaar gaan zitten aanpassen is me een raadsel.
Iemand een hint?

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Netwerk device probleem

2020-11-30 Thread Richard Lucassen
On Sun, 29 Nov 2020 22:53:01 +0100
Koen Wybo  wrote:

> > Ik heb overigens WEL eenzelfde soort gedonder met een Raspberry Pi
> > Zero W. Die maakt het helemaal bont: alles werkt behalve ssh (soms)
> > dan lijkt het wel een MTU probleem, de sessie hangt, pingen werkt
> > wel. Het is geen MTU probleem. Gekke is dat diezelfde sshd op ipv6
> > als een zonnetje werkt. En dat op meerdere boardjes.
> >
> Gewoon om uit te proberen:
> 
> * een 'conflict' tussen ipv4 en ipv6? Schakel er eentje uit en zie of
> er verandering is.
> 
> * Kan ook zijn: duplex-mismatch
> 
> * schakel over naar vast ip-adres
> 
> * zijn deze machines enkele jaren terug geïnstalleerd en vervolgen 
> geüpgradet? Misschien geen aanpassing van eth0 naar de nieuwe 
> networknamen in Debian? Terug de 'oude' eth0: 
> https://www.itzgeek.com/how-tos/linux/debian/change-default-network-name-ens33-to-old-eth0-on-debian-9.html

Nou, ten eerste werkt alles, ook ssh op ipv4, maar soms stopt-ie
ineens. Al het andere blijft werken. Bovendien is het een recente
install zonder Poettering troep en het is ook wireless.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: Netwerk device probleem

2020-11-29 Thread Richard Lucassen
On Sun, 29 Nov 2020 20:49:58 +0100
Paul van der Vlis  wrote:

> Ik beheer een QNAP TS-219 NAS waarop backups terecht komen, dat is
> een ARM device.

Ik heb vorige week ook gesodemieter gehad met dat ding (er draait
Debian Buster op) maar dat was gerelateerd aan het feit dat ik teveel
geheugen gebruikte (backup met borgbackup op een encrypte USB disk,
dat is echt teveel gevraagd voor de 512MB). Sindsdien is het weer
rustig.

Ik heb wel continu

mv643xx_eth_port mv643xx_eth_port.0 eth0: failed to linearize skb with
tiny unaligned fragment

in dmesg, maar daar heb ik nog niet naar gekeken (geen last van). Je
kunt intern een 3V3 RS232-naar-USB converter aansluiten (op 115200
baud), dan kun je dat ding via een ander device in de gaten houden. Het
zijn 4 pennetjes op het modderbord.  

Ik heb overigens WEL eenzelfde soort gedonder met een Raspberry Pi
Zero W. Die maakt het helemaal bont: alles werkt behalve ssh (soms)
dan lijkt het wel een MTU probleem, de sessie hangt, pingen werkt wel.
Het is geen MTU probleem. Gekke is dat diezelfde sshd op ipv6 als een
zonnetje werkt. En dat op meerdere boardjes.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: /bin/sh naar bash i.p.v. dash linken

2020-11-25 Thread Richard Lucassen
On Wed, 25 Nov 2020 10:52:57 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar door een vraag van iemand
> anders kwam ik erachter dat sh een link is naar dash. Is er een
> mogelijk heid om bij installatie sh naar bash te laten verwijzen?

ln -sf /bin/bash /bin/sh

zou ik zeggen, Na installatie dan. Maar verwijs in je eigen scripts
gewoon naar /bin/bash als je bash wilt, dan ben je niet meer
afhankelijk van het feit van hoe de /bin/sh staat.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: /bin/sh naar bash i.p.v. dash linken

2020-11-25 Thread Richard Lucassen
On Wed, 25 Nov 2020 10:52:57 +0100
Cecil Westerhof  wrote:

> Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar door een vraag van iemand
> anders kwam ik erachter dat sh een link is naar dash. Is er een
> mogelijk heid om bij installatie sh naar bash te laten verwijzen?

Ik gebruik zelf al jaren de expliciete verwijzing, nooit /bin/sh. Ik
gebruik #!/bin/dash het meeste en af en toe #!/bin/bash. Overigens is
dash een POSIX shell en bash zal ook doen wat dash kan, maar omgekeerd
niet. Volgens mij gebruikt bash ook 10 keer zoveel memory. Door de
shell expliciet aan te wijzen heb je dat probleem nooit.

Dat /bin/sh naar dash wijst is volgens mij een jaar of tien, vijftien
terug gedaan. Er bestaat ook een pagina bij Ubuntu waarbij de
verschillen worden aangeduid, toen het spul overging van bash naar dash:

https://wiki.ubuntu.com/DashAsBinSh

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: cat instructions | wrapper foo

2020-07-12 Thread Richard Lucassen
On Sun, 12 Jul 2020 07:41:47 +0200
Geert Stappers  wrote:

> Ik ben nu opzoek naar een "wrapper" die  foo het idee geeft dat
> dat er wel standaard in is.  Dit zou dan werken:
> 
>cat instructions | wrapper foo
> 
> Wat is de echte naam van de wrapper?

expect?

$ apropos expect
Expect (1) - programmed dialogue with interactive programs, Version 5

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: Opener: systemd Sluiter: gezocht

2020-06-02 Thread Richard Lucassen
On Mon, 1 Jun 2020 09:13:55 +0200
Geert Stappers  wrote:

> Tijdens opstart reeds taken parallel doen,
> is een van de dingen die systemd mogelijk maakt.
> 
> In andere woorden:  systemd heeft bestaansrecht.

Ja, de gebruikelijke systemd klets. De hele boel om zeep helpen om een
paar seconden te winnen. Echter, herstarten gaat enkel op voor een
kernel change, want:

1) een laptop gaat in suspend
2) een workstation gaat in hibernate
3) een server herstart niet zomaar

Buiten dat: anno 2020 doet een server nog steeds 5 minuten over de
BIOS zodat die paar extra secondes wat mij betreft gestolen mogen
worden.

Voor dat alles wordt de aloude Unix filosofie bij het grofvuil gezet:

"Unix is so simple, but it takes a genius to understand its simplicity"

En erger nog, allerhande werkende programma's worden ineens afhankelijk
van systemd. Laatst nog nullmailer, notabene een smtp server die voor
embedded systemen is gemaakt. Hoe haal je het in je hoofd. Godzijdank
is de maker daarvoor flink teruggefloten, is-ie nou helemaal betoeterd?

Nota bene: ik ben NIET tegen systemd, eenieder draait maar wat-ie wil,
ik ben wel tegen het allesverzengende imperialisme van de heer
Poettering c.s.

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



Re: fileshare

2020-05-29 Thread Richard Lucassen
On Fri, 29 May 2020 10:51:35 +0200
mj  wrote:

> Wij gebruiken vooral apache met webdav, en daar hebben we weinig 
> problemen mee, maar dat vind jij te zwaar. Misschien zou je daarom
> ook eens moeten kijken naar nginx met webdav..?
> 
> Nginx wordt gezien als lichter en meer performant dan apache, en 
> misschien werkt webdav/nginx wel even goed...?

Ik ga eerst maar even sshfs gebruiken en kijken wat de voor- en nadelen
daarvan zijn. Nginx en webdav is een optie inderdaad.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: fileshare

2020-05-29 Thread Richard Lucassen
On Fri, 29 May 2020 11:37:29 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

> > Dit lijkt vooralsnog goed te gaan. Het zal nog even duren of ik
> > weet of het goed werkt.
> 
> Bedankt hiervoor, wellicht kan ik dingen verbeteren met die opties die
> je geeft. Ik doe gewoon dit, geen opties dus:
> sshfs u...@host.domain.tld:/remote/path /local/path

Ik heb het nu een paar keer geprobeerd: in suspend mode voor een halve
dag en dan een resume. Daarna een ls van de dir, dan wacht-ie even en
dan is de verbinding er weer. Nu nog proberen wat er gebeurt als de
server er *niet* is.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: fileshare

2020-05-28 Thread Richard Lucassen
On Thu, 28 May 2020 14:18:46 +0200
Richard Lucassen  wrote:

> > > Zelfde geldt voor sshfs.
> > 
> > Gebruik ik maar gaat niet helemaal goed. Ligt vast aan mij, vind ik
> > jammer. Zou het graag goed willen hebben werken.

Net even geprobeerd met Caja: daar een sshfs verbinding mee gemaakt,
met een Q workaround de paden goed gezet en de zaak op suspend gezet.
Na resume was de sshfs (sftp) weg en kon ik 'm opnieuw aanmaken. Dat
werkt goed, echter, alleen in Caja. In andere programma's is die dir
niet te vinden, dat is erg lastig omdat je dan bijvoorbeeld geen
attachments kunt saven in die sshfs dir.

Dus nu maar een script onder een icoon gehangen die de zaak
mount/umount en wat verfraaiing met gxmessage zodat de user weet wat er
gebeurt:

sshfs -o idmap=user -o reconnect -o sshfs_sync \
  u...@host.domain.tld:${REMOTEDIR}/ ${LOCALDIR}/

Dit lijkt vooralsnog goed te gaan. Het zal nog even duren of ik weet of
het goed werkt.

R.

-- 
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/



  1   2   >