Hangt ervan af hoe je te werk gaat. Gewoon de ingebouwde GPS op mijn
smartphone met imagegeotag (
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.imageotag&hl=en). Valt
best mee. Als je met de fiets of de wagen voorbij rijdt zal het misschien
niet goed lukken. Ik heb al ondervonden dat camera toepassingen altijd een
paar seconden extra nodig hebben om de GPS data te capteren nadat de foto
genomen is. Dit programma heeft ook een seconde of 3.4 extra nodig, maar is
voor de rest super eenvoudig te bedienen. Just point and shoot. De
nauwkeurigheid van mijn GPS is op zijn best een meter of 4..5 maar om de
locatie van een foto te bepalen volstaat dat. Het programma zet de geotags
in de exif file en op het beeld. Het capteert ook de gegevens van het
kompas, wat handig kan zijn om de locatie van een verafgelegen toren of
mast te bepalen aan de hand van meerdere foto's die vanop verschillende
plaatsen genomen zijn. Hierbij is het 'crosshair' dat altijd als overlay in
het beeld zit erg handig om het object te centreren voor de juiste kompas
gegevens.
Foto's meesturen lukt niet met Talk, maar je kan het resultaat van een
testje hier downloaden:
https://docs.google.com/file/d/0B_mcNCW4oRVOdkE1bEhkcmtGMkk/edit?usp=sharing.
De GPS zit er een meter of 6 naast, maar voor heel wat zaken is dat goed
genoeg. Het is trouwens nog de vraag hou juist de locatie van mijn woning
op OSM is. Die is er ook maar via Bing op gezet en kan er dus ook een paar
meter naast zijn.

Gilbert