2012/1/5 Morten Kjeldgaard <m...@bioxray.dk>

> Sonny skrev:
>

>  Jeg synes, det ville være rart, hvis vi kunne blive enige om at

I Norge bruger man highway=track til følgende ifølge
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features

Traktorvei - Logging road

og

Turvei - Roads in woods &c mainly Restrictions use. restricted access for
motor vehicles, except service.

Traktorvejen/skovvejen skal de tagge med highway=track og tracktype=grade3-5
Turvejen skal de tagge med highway=track tracktype=grade2 surface=gravel

Dette gør det jo let i Mapnik at se hvad slags sti det er. Nu har vi jo
ikke det store tur-net(?) i dk, så indtil videre syntes jeg den danske
udgave af highway=track fra fra Dk:Map_Features er ok. (Markveje/skovveje
o.lign hovedsageligt til arbejdskørsel).

> [...]
> svært fremkommelige, selv til fods, da de i reglen er kørt fuldstændigt i
> smat af de (beviseligt alt for store og tunge) skovmaskiner der benyttes i
> dag.
>
> Jeg er dog ikke klar over, om rutningsalgoritmerne tager hensyn til
> access=agriculture/forestry taggen.
>
> Men når jeg sådan har vadet afsted i mudder til anklerne, har jeg dog
> tænkt på, om man på en eller anden måde kunne beskrive fremkommeligheden af
> en sådan skov- eller markvej. Jeg synes ikke det er relevant at benytte
> SAC_scale i Danmark; alle stier vil formentlig alligevel være T1 (det

Det må vel kunne klares med tracktype? Det er nok derfor nordmændende
bruger grade3-5 på deres traktor-/skovveje.

Jeg bruger kortet fra
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Denmark/Garmin til min
Garmin GPSMap 60CSx, og på den kan jeg vælge "Undgå grusveje". Hvis det er
mkgmap der laver det, så skulle en surface=gravel få routeren til at holde
sig væk fra vejen. Det har jeg dog ikke fået til at virke, da den omkring
Vojens alligevel ville have mig ind på nogle grusstier, der ellers korrekt
i OSM var markeret med en surface=gravel.

Man kan også stille i mkgmap, at highway=track automatisk "bliver til en
grusvej". Der er vist bare at tilføje en ekstra regel svjv.

--
Daniel