Detta är en lokal fråga för Sveriges kust, vi är ganska unika med våra
öar, även om man bara räknar större öar så har vi rätt många.

Openstreetmap utvecklas ständigt saker och ting ändras, alltså bara
för att något står på wiki:n behöver det inte vara sant. Natural=land
fungerar utmärkt rent praktiskt, uppdateras på sekunden i
Mapniklagret, men natural=coastline uppdaterades senast i februari.

Natural=land fungerar som en vanlig area, medans coastline gör det
knepigt att ändra i Stockhomls skärgård, och nu finns Bing bilder för
hela skärgården så är det absout intressant att kunna göra dessa
redigeringar utan att vänta i 5 månader. Alltså behöver jag använda
natural=land.

Så om ni har några praktiska problem med detta, så säg gärna till. Det
är så lätt att bara prata teori, allt ovan är empiriskt.

/emj