From: anna.h.ba...@gmail.com
Date: Sat, 3 Nov 2012 18:10:24 +0100
To: wikimediase-l@lists.wikimedia.org
Subject: Re: [WikimediaSE-L]    Föreläsningar och?==?iso-8859-1?Q? kommersialism

Hej,
Jag är ju partisk i den här frågan eftersom det har hänt att jag har hållit
enstaka workshops om Wikipedia riktade till företag mot betalning. Föreningen
vill uppnå målet att få folk att förstå hur Wikipedia fungerar så att dom kan
bidra på ett konstruktivt sätt. Föreningen har begränsade resurser och kan inte
åta sig alla förfrågningar. Ska föreningen då koncentrera sig på den målgrupp
som vill lära sig och är beredda att betala för saken eller den målgrupp som
vill lära sig men inte är beredda eller kan betala för sig? Min åsikt är att
föreningen ska fokusera på

dom som inte är beredda eller kan betala för sig eftersom den andra gruppen som
kan betala för sig ändå kommer att få sitt behov tillgodosett genom sådana som
tar betalt för att hålla föreläsningar i ämnet. Jag förutsätter här att dessa
föreläsningar/workshops håller minst samma kvalitet som de som föreningen kan
hålla.

Om föreningen ändå tänker hålla föreläsningar i sammanhang där arrangören tar
betalt kan jag tycka att det kan vara rimligt att även föreningen tar betalt av
arrangören. Men som sagt, låter man bli att åta sig föreläsningar i dessa
sammanhang så finns det ändå personer som kommer att kunna presentera vad
Wikipedia och systerprojekten handlar om på ett fullgott sätt mot betalning men
utanför föreningen.

/Anna