Det innebär enligt min mening att vi i varje fall/förfrågan till föreningen bör bedöma om mottagarna, åhörarna, är en lämplig målgrupp för vårt budskap Om den är så bör vi delta oberoende hur deltagarna kommit till platsen. Om vi är oroliga bli förknippade med en ev kommersiell aktör, så kan vi tydliggöra (går att göra på olika sätt) att vi aldrig tar betalt för att sprida vårt budskap (förutom omkostnader)

(vi har inte NC i vår licens heller...)
Anders

Harald Andersson skrev 2012-11-03 20:55:
Håller med Anna,

Om de som vill ha våra föredrag tar betalt av de som lyssnar skall vi få del av kakan, annars inte... Wikimedia skall inte sponsra andras förtjänster... Annars bör vi, som anna påpekade satsa på de som inte har råd att betala för sig, men har mycket att ge (ideella organisationer mm)

Eftersom du skrev om pedagoger, Jan, så postade jag det inlägget i gruppen "lärarnätverket" på facebook...

/
Harald

From: anna.h.ba...@gmail.com
Date: Sat, 3 Nov 2012 18:10:24 +0100
To: wikimediase-l@lists.wikimedia.org
Subject: Re: [WikimediaSE-L] Föreläsningar och?==?iso-8859-1?Q? kommersialism

Hej,

Jag är ju partisk i den här frågan eftersom det har hänt att jag har hållit enstaka workshops om Wikipedia riktade till företag mot betalning. Föreningen vill uppnå målet att få folk att förstå hur Wikipedia fungerar så att dom kan bidra på ett konstruktivt sätt. Föreningen har begränsade resurser och kan inte åta sig alla förfrågningar. Ska föreningen då koncentrera sig på den målgrupp som vill lära sig och är beredda att betala för saken eller den målgrupp som vill lära sig men inte är beredda eller kan betala för sig? Min åsikt är att föreningen ska fokusera på dom som inte är beredda eller kan betala för sig eftersom den andra gruppen som kan betala för sig ändå kommer att få sitt behov tillgodosett genom sådana som tar betalt för att hålla föreläsningar i ämnet. Jag förutsätter här att dessa föreläsningar/workshops håller minst samma kvalitet som de som föreningen kan hålla.

Om föreningen ändå tänker hålla föreläsningar i sammanhang där arrangören tar betalt kan jag tycka att det kan vara rimligt att även föreningen tar betalt av arrangören. Men som sagt, låter man bli att åta sig föreläsningar i dessa sammanhang så finns det ändå personer som kommer att kunna presentera vad Wikipedia och systerprojekten handlar om på ett fullgott sätt mot betalning men utanför föreningen.

/Anna