Det är bra att Habj förklarar sin inställning så noga. Det gör det
lättare att inte missförstå mycket av det goda arbete som gjorts
tidigare i år. Det är inte utan att "det där tar Habj hand om" har varit
en förhärskande inställning, men i och för sig ser jag inget dåligt i
det. Habj är gammal i gamet och har i stort sett alltid mycket kloka
synpunkter, och framför allt en mycket sund hållning till hur en wiki
ska fungera. Habj har därför kommit att betraktas som den som kodifierar
de oskrivna lagar som sedan länge gällt på svwiki, hur mycket Habj själv
än ogillar den statusen.

Nog för att flera skulle kunna ge sig in och redigera i namnrymnden
Wikipedia, men då riskerar man att från vissa få på sig kritik att inte
engagera sig i projektets kärna, artikelredigeringar. Så har jag till
exempel fått mig gliringar i irc-kanalen när man tittat på
redigeringsstatistik och ser att jag haft många redigeringar i
namnrymnden Användardiskussion. Mitt försvar för detta är att i ett väl
fungerande projekt tar olika deltagare på sig olika uppgifter, gärna det
de är bäst på. Det får också den följden att inte alla såsar i allt,
vilket annars kan få ödesdigra konsekvenser.

Förslaget att skriva en introduktionssida tycker jag är bra, och tanken
väl värd att understödja. Min åsikt är att just Habj är den som är bäst
lämpad genmom sin praktiska erfarenhet att skriva den sidan. Jag har
ofta känt mig vilsen när det gäller att hitta bland dessa sidor, men
ofta fått hjälp av någon på IRC (jag tror det var Essin) att hitta den
sökta informationen. Därför skulle jag gärna se att Habj eller Essin
skriver den sidan. Utblicken till enwiki, som Habj hänvisar till, är
också bra, en erfarenhet som inte många delar med Habj, så det ärännu
ett argument för mig att säga: "om du känner för det, Habj, så skriv
den. Det är en wiki". Jag är säker på att den blir väl emottagen.

R-)

Till