--- Josep Monés i Teixidor <[EMAIL PROTECTED]> va
escriure:

> [...]
> per:
> * creixement de serveis
> * tecnologia més eficient i barata
>
> Aquí­ es podria argumentar:
> * Estàs dient que per prestar un mateix serveix es
> factura menys perquè la tecnologia més barata. El
> raonament és que això fa que es consumeixin més
> serveis; o sigui que la demanda no es mou
> estrictament per necessitat sinó que hi ha serveis
> que si són prou barats es compren, cosa amb la que
> tothom hi estaria d'acord. Però estàs dient que amb
> aquest increment es superaria el volum de negoci
> total anterior? Si dius això no ho entenc.

Durant la revolució industrial la introducció de
màquines va fer que la producció de la mateixa
quantitat de producte fos molt més barata i necessités
menys gent treballant, però com que els productes eren
més barats va augmentar la demanda i al final la
economia va crèixer molt més i es van generar més
llocs de treball. Si fer servir un ordinador és més
barat, es compraran més ordinadors, l'aplicació dels
quals augmentarà la eficiència en molts àmbits, i per
tant augmentarà la productivitat general de l'economia
i es produirà creixement.

> La impressió que tinc fins ara és que, a banda dels
> arguments com a consumidor, els arguments per moure
> la indústria cap al programari lliure els basem molt
> en que ens serveix, com a zona no propietària dels
> productes informàtics d'ús habitual, per reduir
> dependència cap a fora.
>
> (...)
>
> M'agradaria trobar arguments que, sense entrar en
el,
> ells i nosaltres, funcionés "globalment".

T'he donat el que tu dius "arguments com a consumidor"
perquè crec que són els arguments que funcionen des
d'una mirada d'estratègia econòmica i tecnològica de
país, mirant de posar-me en l'estret espai del cervell
d'un polític (sense mals rotllos, si algun d'aquests
m'escolta ;-)), però des del punt de vista de les
empreses productores de tecnologia crec que també són
vàlids. Recordo que quan va començar això d'Internet
tothom deia molt seriós que omplir la Xarxa de
continguts prou atractius seria molt lent i costós i
que per tant el creixement mateix d'usuaris estaria
sempre molt limitat "als experts", i efectivament així
hauria estat si no fós pel fenòmen de la introducció
voluntària i gratuita d'eines i continguts per part de
milers d'usuaris, empreses i organitzacions, i al
final aquest model ha generat molt més negoci arreu
perquè tothom ha entés que cal estar a Internet i
contracta empreses i profesionals per poder estar a
Internet. Si el model de creixement de la Xarxa hagués
estat, per exemple, com el de la televisió, amb
empreses de continguts organitzades en canals, navegar
per Internet sera ara mateix encara un caprici de
maniàtics de les novetats.

Per altra banda la naturalesa "nacionalista" d'alguns
arguments no és gens improcedent, escolta't als
polítics, tots parlen de la competitivitat de "les
nostres empreses", de fer avançar el país "cap als
primers llocs de desenvolupament", d'atraure capitals
foranis, etc. Tot polític és nacionalista per
naturalesa (sigui quina sigui la nació que consideri
la seva) encara que digui el contrari.

De tota manera et donaré un argument molt global,
encara que ja et dic que resultarà poc interessant per
als que prenen decisions polítiques i empresarials
(especialment en els temps que corren): el model
d'innovació cooperatiu és més eficaç i eficient que el
model competitiu, atés que cada innovador no ha de
partir de 0, sinó que es pot recolzar en la feina dels
precedents i dels contemporanis. L'argument
competitiu, que a més pretén justificar les patents
sobre el coneixement científic, diu que cada innovador
ha de protegir la seva feina amb el secret i el
monopoli perquè en cas contrari no podria obtenir
beneficis sobre la seva feina i per tant no tindria
incentius per treballar... si això fos cert, d'on surt
tota la gent que treballa cada dia en el
desenvolupament de programari lliure? són potser
extraterrestres? o és que no innoven?

Paco Arquero
"La violencia es el último recurso de los incompetentes" Isaac Asimov

Renovamos el Correo Yahoo!
Nuevos servicios, más seguridad
http://correo.yahoo.es