El dt 21 de 06 del 2005 a les 18:30 +0200, en/na Paco Arquero va
escriure:
> [...]
> escriure:

> Durant la revolució industrial la introducció de
> màquines va fer que la producció de la mateixa
> quantitat de producte fos molt més barata i necessités
> menys gent treballant, però com que els productes eren
> més barats va augmentar la demanda i al final la
> economia va crèixer molt més i es van generar més
> llocs de treball. Si fer servir un ordinador és més
> barat, es compraran més ordinadors, l'aplicació dels
> quals augmentarà la eficiència en molts àmbits, i per
> tant augmentarà la productivitat general de l'economia

mmm... ok... però tu veus el mercat de l'informàtica així ara? A mi em
sembla que l'adopció dels ordinadors no està limitada pel preu de les
aplicacions sinó per coses com la dificultat o facilitat de digitalitzar
processos, etc...

Però ok! L'utilitzaré aquest! ;P

> T'he donat el que tu dius "arguments com a consumidor"
> perquè crec que són els arguments que funcionen des
> d'una mirada d'estratègia econòmica i tecnològica de
> país, mirant de posar-me en l'estret espai del cervell
> d'un polític (sense mals rotllos, si algun d'aquests
> m'escolta ;-)), però des del punt de vista de les
> empreses productores de tecnologia crec que també són
> vàlids.

I tant! Si de fet el programari lliure s'acaba imposant serà perquè la
demanda (els consumidors) així ho requereix. I si els productors veuen
que serà així (entenen els arguments del consumidor) potser es volen
avançar als competidors.

El que passa és que com que estava plantejant-me la situació d'intentar
convèncer a polítics perquè facin polítiques de cares a convèncer
productors i tot això...

> [...]
> sempre molt limitat "als experts", i efectivament així
> hauria estat si no fós pel fenòmen de la introducció
> voluntària i gratuita d'eines i continguts per part de
> milers d'usuaris, empreses i organitzacions, i al
> final aquest model ha generat molt més negoci arreu
> perquè tothom ha entés que cal estar a Internet i
> contracta empreses i profesionals per poder estar a
> Internet. Si el model de creixement de la Xarxa hagués
> estat, per exemple, com el de la televisió, amb
> empreses de continguts organitzades en canals, navegar
> per Internet sera ara mateix encara un caprici de

Ens ha salvat la "naturalesa humana". Tothom vol ser escoltat :)

> Per altra banda la naturalesa "nacionalista" d'alguns
> arguments no és gens improcedent, escolta't als
> polítics, tots parlen de la competitivitat de "les
> nostres empreses", de fer avançar el país "cap als
> primers llocs de desenvolupament", d'atraure capitals
> foranis, etc. Tot polític és nacionalista per
> naturalesa (sigui quina sigui la nació que consideri
> la seva) encara que digui el contrari.

no no... no ho és pas... el que hi veig és que algú pot dir: "molt bé,
entenc perquè és millor per nosaltres que si tot el món fa programari
propietari i nosaltres fem lliure a nosaltres ens va millor. Però què
passa si tothom fa programari propietari?". En aquest punt ja no hi ha
"nosaltres" i "ells", per la qual cosa l'argument deixa de funcionar. Em
plantejava si els avantatges d'aquest pas són transitoris o romanen en
una situació d'aquest tipus.

A banda m'agrada etiquetar-ho de "nacionalista" perquè ho són per fer
urticària a la gent que pugui fer aquests arguments i que diguin que
això dels nacionalismes són "lo pitjor"... que n'hi han... m'estava
divertint una miqueta... de bon rotllo eh... ;)

> De tota manera et donaré un argument molt global,
> encara que ja et dic que resultarà poc interessant per
> als que prenen decisions polítiques i empresarials
> (especialment en els temps que corren): el model
> d'innovació cooperatiu és més eficaç i eficient que el
> model competitiu, atés que cada innovador no ha de
> partir de 0, sinó que es pot recolzar en la feina dels
> precedents i dels contemporanis.

Aquest seria ben bo si tinguéssim un pèl més d'autoestima. De saber que
podem fer-ho tant bé o millor que qualsevol en igualtat de condicions.

Això requereix una economia dinàmica, d'empreses que assumeixen riscos,
que apareixen i que desapareixen, que triomfen o no, que duren poc o
molt, d'una certa incertesa, que aquí no tenim.

Està bé que ho veiem, a veure si ens adaptem.

>  L'argument
> competitiu, que a més pretén justificar les patents
> sobre el coneixement científic, diu que cada innovador
> ha de protegir la seva feina amb el secret i el
> monopoli perquè en cas contrari no podria obtenir
> beneficis sobre la seva feina i per tant no tindria
> incentius per treballar... si això fos cert, d'on surt
> tota la gent que treballa cada dia en el
> desenvolupament de programari lliure? són potser
> extraterrestres? o és que no innoven?

És que ells no ja parlen d'innovació com a un valor per millorar la
societat, sinó de l'explotació comercial de la propietat sobre la
innovació, com a una manera de competir amb els altres països.

És ben bé el dilema del presoner entre estats.

Josep