Diferin de nou :)

El fet que l'article fos en jornada de reflexió, o d'eleccions, en una
situació democràtica "normalitzada" (cadascú segons els seus
estàndars) no hauria de tenir importància. Fins i tot un discurs cru i
negatiu seria acceptable en una situació així.

L'únic discurs que jo no puc acceptar en democràcia com a moralment
acceptable (tot i que és perfectament vàlid per la mateixa naturalesa
de la democràcia) és el de l'abstencionisme. ¿Estàs en desacord amb la
situació política actual? Perfecte, estàs en el teu dret. ¿Creus que
cal un vot de càstig, però que "els altres" (siguin quins siguin) no
se n'haurien de beneficiar? Perfecte, estàs en el teu dret.

És la manera d'exercir aquest dret, en el que diferim.
L'abstencionisme és una manca de respecte per a tots els que han
lluitat per la democràcia en aquest país. Per a proclamar el nostre
desencís disposem de dues eines que no són irrespectuoses pels
lluitadors democràtics: el vot en blanc i el nul. EL vot nul pot
interpretar-se com a un error, però el vot en blanc és un símptoma
clar i directe.

Les forces polítiques poden (i ho fan) interpretar l'abstencionisme
com els vingui millor: uns diran que són desencantats del rival,
altres que venen forçats per un discurs determinat... el que els vagi
millor.

El vot en blanc només es pot interpretar (segons el meu parer) de dues
maneres: no m'agrada cap o estic indecís. Les dues interpretacions
acaben (o haurien de fer-ho) en la mateixa conclusió: alguna cosa no
va bé.

Si l'article del Luís, o qualsevol altre, convidés al vot en blanc,
inclús al vot nul, em semblaria totalment lícit, tant en jornada de
reflexió com en d'eleccions. Igual com el sistema electoral dels EUA,
em semblaria perfecte que es pogués fer campanya fins i tot a la porta
dels col·legis electorals en jornada d'eleccions. És perfectament
democràtic.

El que no em sembla bé és qualsevol tipus de discurs abstencionista. I
tot i que el puc acceptar, em sembla molt lleig fer-lo públic en
jornada electoral.

Els que hem tingut la sort de no patir un règim dictatorial (encara
que poguem estar patint-ne encara algunes conseqüències) potser no
valorem el vot en el que val, i per això una abstenció ens sembla una
cosa normal i acceptable. Però no és així. El vot és un dret que al
mateix temps és un deure, i perdre de vista aquesta segona meitat de
la naturalesa del vot és donar peu a que algú pugui atribuïr-se el
dret a arrabassar-nos la democràcia pel fet que una majoria
abstencionista implica una desil·lusió en el sistema, i no en els seus
participants.

Un altre missatge llarg i espés, ho sento :(