RESPOSTA A V. LOZANO:

Com diria Jack l'Esbudellador, anem per parts... La meva intenció de realitzar
un vot de càstig no va adreçada a cap partit en concret, sinó a un sistema amb
el qual vaig deixar de creure fa molt de temps (com diries tu, hi estic
desil·lusionat). Hi vaig deixar de creure perquè penso en els problemes que
m'afecten i no veig que cap partit hi vulgui donar resposta, ja que a l'hora
dels debats la major part dels discursos es basen en elocubracions sobre futurs
pactes post-electorals i en la desqualificació de l'adversari, però mai en la
presentació de solucions sòlides a problemes com el de la vivenda (per posar el
primer exemple que m'ha vingut al cap). Això vol dir que, o bé els polítics no
s'atreveixen a adquirir compromisos, o bé directament prefereixen mirar cap a
l'altre costat. El dia que això canviï, recuperaré la il·lusió i aniré a votar,
no et preocupis.

Potser per tu aquesta classe política respecta més que jo aquells que van
lluitar per la democràcia, però a mi, com a ciutadà, em sembla humiliant
aquesta actitud envers l'electorat, i per dignitat personal no puc jugar al seu
joc. Perquè una de les bases de la democràcia és que la ciutadania legitima el
poder. I jo no puc legitimar a qui em gira l'esquena. I precisament, si votés
en blanc jugaria al seu joc. Perquè tot i que votant en blanc no dono suport
explícit a cap partit, no deixo de legitimar aquest sistema amb el qual no crec.

Sobre la teva afirmació "El vot és un dret que al mateix temps és un deure",
t'equivoques de ple. Un dret és quelcom de què ningú et pot privar, però al
mateix temps ningú t'hi pot obligar. Tens dret, per exemple, a un full de
reclamacions cada cop que entres a un restaurant. Però només en faràs ús si
creus que ho has de fer. Un deure, en canvi, és una obligació. Per exemple,
pagar impostos. I precisament, per respecte a aquells que com tu recordes, van
lluitar per la democràcia, em sembla molt greu que vulguis imposar el vot com
una obligació. Perquè aquesta gent va lluitar per la llibertat: i això
implicava (entre moltes altres coses) que tinguéssim dret a votar, no pas que
ens hi obliguessin.

I això em porta a la teva distinció entre dictadura i democràcia. Crec que
hauríem de tenir en compte que la diferència entre els dos models no rau
únicament en el fet de dipositar una papereta en una urna cada quatre anys (no
serveix de res si qui surt escollit s'oblida dels seus compromisos). Perquè,
salvant distàncies, a l'antiga Unió Soviètica també votaven cada quatre anys, i
allà de democràcia poca. I com ja he dit abans, jo ahir vaig anar a votar, però
no ho vaig fer perquè creiés en absolut amb el partit a qui vaig votar, sinó
per votar contra un altre partit (però això és un altre tema). I com jo, molta
gent. I això és el que pot fer trontollar la democràcia: que votem contra
projectes determinats, a falta d'un que realment ens convenci. Davant d'aquesta
situació, l'abstenció no és més que un símptoma que les coses no van bé, un
crit d'atenció a la classe política. El problema és que ningú en pren nota i
cada quatre anys ens trobem amb el mateix escenari.

Perdona pel rotllo, si vols, estic d'acord amb tu a deixar-ho aquí, tot i que,
com tu, accept rèplica ;-)

RESPOSTA AL RICARD:

Et dic el mateix que li deia a V. Lozano, un dret no pot ser mai un deure. I
votar és un dret, no pas una obligació. Només faltaria !!! Sinó, de què
serviria que altres vagin donar les seves vides, com tu bé dius, perquè
nosaltres poguem gaudir del dret al vot?

D'altra banda, parles de ciutadans "poderosos" (els governants) i "no
poderosos" (nosaltres, la ciutadania, o directament "la plebe"). Preocupant, no
trobes? Si més no, poc democràtic. On estan principis com la igualtat? Vés per
on, el dia que deixi d'haver-hi ciutadans poderosos i no poderosos, i hi hagi
simplement ciutadans, probablement deixarà d'existir aquesta barrera entre la
classe política i l'electorat. Una proximitat que probablement implicarà una
major transparència i un millor funcionament de les institucions públiques.
Aquell dia segurament hi haurà algun projecte que m'engrescarà prou com per
votar-lo.

Salut !!!

oriol

Tecnología, moda, motor, viajes,…suscríbete a nuestros boletines para estar
siempre a la última
http://newsletters.msn.com/hm/maintenanceeses.asp?L=ES&C=ES&P=WCMaintenance&Brand=WL&RU=http%3a%2f%2fmail.live.com