[...]
    ES> Bu durumda ya elitist davranip, "böyle sacma muhabbetlere
    ES> giriyorsa ugrasmaya degmez" denip gecilir gidilir ya da
    ES> olabildigince diger IDE ortamlarindaki özelliklerin
    ES> muadillerinden bahsedilir, en azindan varliklarina dair ipucu
    ES> serpistirilir baslangic belgesine.

Netten ulasabilecegimiz, ve sadece netten ulasarak bildigimiz seyleri
verimli sekilde paylasabilecegimiz insanlarda ayni zamanda bu
paketlerin belgelerini okuma gayret ve aliskanligi da var bence.  (dil
problemi var ama o ayri konu) Okuyarak ogrenemeyen insanlar da var,
tarz/yapi meselesi ama onlara su anki imkanlarla ulasmamiz zaten
mumkun degil.  O yuzden 'elitistlik' degil, 'ugasmayalim' demek her
durumda.

    ES> Aklima gelmisken, bir özellik daha yazayim: Insanlarin
    ES> beklentilerinden biri de "proje" yönetimi IDE ortaminda. Yani
    ES> bir grup dosya, resource vs. tek bir isimle
    ES> iliskilendirilecek, projeyi ac dendiginde bunlar acilacak,
    ES> Emacs bunlarin iliskili oldugunu bilecek filan. Kisaca bir
    ES> nevi "session" yönetimi. Evet, bu Common Lisp'e özgü bir sey
    ES> degil ama aklinizda bulunsun, baska ortamlarda bu güzel
    ES> özellige alismis olan insanlarin aklina gelen sorulardan biri.

O boy bir proje ile ugrastiklari zaman sorsunlar bunu bence.  Ondan cok
daha onemli 'version control' problemi var (emacs halledebiliyor bunu) ama
insanlar bunu pek sormuyorlar.  Lisp ile alakali araclar belirli bir
tarza hitap ediyorlar, bu tarzin iyiligi kotulugu bir tarafa eger bu
tarzin disinda kalan seylerde inat soz konusuysa -- ozellikle ucretsiz
ve gonulluler tarafindan gelistirilen araclarda -- zaten problem
cikmasi kacinilmaz olabilir.  Yukarida denileni anladim, ve isimiz
pazarlama olsaydi hakikaten yerinde bir tavsiye olurdu ama gerek emacs
gerek lisp belirli bir caba yatirimi gerektiren, yaygin kullanilan
sistemlere o kadar da benzemeyen seyler.  Mesela yukarida arzu edilen
ozellik aslinda (parametreler vs. lisp 'image'ina sorularak gosterildigi
icin slime'da) bir defsystem/asdf ozelligi.  Bunu dosya kumesi bazinda
incelemek elimizdeki araclarin ve gelistirme seklinin aksine degilse de
disina cikmamizi gerektiriyor.  Gayet tabii 'sunu soyle yaz olsun' seklinde
anlatip 'kullanici kaybetmemek' de mumkun, ama iyilik mi bu insanlara
bilemiyorum.  Tekrar 'elitizm'e donersek, bunun elitizm olmadigini
soylemek icin sebep var bence.  Yaniliyor da olabilirim tabii, ama aklimda
ne var biraz acmaya calistim en azindan.

[...]
    ES> Su anda ne desem bos cünkü özgün fluxbox tus kombinasyonlarina
    ES> epey müdahale ettim Emacs ile cakistikca. Yeni fluxbox
    ES> sürümünde de yeni kombinasyonlar gelmis midir, onun disinda
    ES> diger pencere yöneticileri ya da KDE, GNOME'un kendi
    ES> kombinasyonlari, vs.

Benim aklima M-TAB geliyor.

    ES> Belgenin bununla ilgili kisminda tek tek kombinasyonlara dair
    ES> bir sey söylemek yerine, bir cakisma olabilecegi ve bunun
    ES> Emacs tarafinda nasil degistirilebilecegi anlatilabilir ya da
    ES> anlatan yere link verilebilir (pencere yöneticisinin tus
    ES> kombinasyonlarina müdahele etmek daha iyi olabilir ama bu
    ES> Emacs ve CL anlatan bir belgenin sorumlulugunda olmaz
    ES> herhalde).

Hmm.  Emacs tarafindan degistirilince bu sefer de bir suru acayip
ve belli bir tutarliligi olamayan kombinasyon cikabilir.  Bunun dogrusu
ne bilmiyorum.

BM