Aycan iRiCAN wrote:

Bulent Murtezaoglu <[EMAIL PROTECTED]> writes:

"ES" == Emre Sevin <Emre> writes:
[...]
   ES> Yazinin birkac yerinde "özdevimli" denmis, sanirim
   ES> "özdevinimli" olacakti o. [...]

Ilk haline de bakmistim, bu dogrusuna da baktim ama TDK sozlugu bunlari bilmiyor. Yanlis mi bakiyorum? Ne demektir bu ozdevinim? Kendiliginden mi demek? Cumleden oyle cikiyor gibi.

"devim" hareket demek. "özdevimli" kelimesini ise "automatic"
kelimesine karşılık kullanıyorum. Aşağıdaki adres sanırım bu konuda
faydalı olabilir.

http://www.tbd.org.tr/genel/sozluk.php

Enteresan bir manzara olusmus orada:

Mesela söyle bir kisim var:

özdevimli                 auto
özdevimli ayar         auto adjust
özdevimli yanıt         auto answer
özdevimli çağırma     auto call
özdevimli bağ/bağlantı     auto link
özdevimli bağlantı     auto logon
özdevimli seçme       auto select
öz ilinti                     autocorrelation
özdevinir                  automata
özdevimli vezne        automated teller machine
özdevimli                 automatic
özdevimli başlama     automatic Startup
özdevimli                  automatically
özdevinim                 automation
özdevimli kaydetme   autosave

Bir de böyle bir kisim:

devingen                         dynamic
devingen bağlantı             dynamic linking
Devingen Bağlı Kitaplık    Dynamic Link Library
devingen bellek ayırma     dynamic storage allocation
devingen kaynak ayırma   dynamic resource allocation
devingen programlama      dynamic programming
Devingen Veri Alışverişi    Dynamic Data Exchange
devingen öncelik               dynamic priority

TDK sözlügüne göre "devinmek" diye bir sözcük kabul ediyor yani "devin" kökünü
kabul ediyor "hareket etmek", "hareket et" anlamlarinda.

Bu durumda "devin" köküne ek olarak "devim" kökünü de kabul etmek gerekir
gibi cünkü özdevimli varsa, bu öz + devim + li seklinde. TBD sözlügü disinda ve bu belgeler disinda "devim" kökünden türetilmis sözcüklerin kullanildigi baska
kaynak var mi? (Olmak zorunda degil, o ayri, sonucta sözcük türetmek, ortaya
atmak böyle bir sey).

Bu sözcüge özel olarak ben de "otomatik" lafini tercih ederdim cünkü uzun zamandir kullandigimiz ve anlamakta güclük cekmedigimiz bir sözcük (yani misal "stack", "heap",
"yigit" karmasasi gibi bir durum söz konusu degil).

--
Emre S.