Aycan iRiCAN wrote:

Emre Sevinc <[EMAIL PROTECTED]> writes:
Aklima gelmisken, bir özellik daha yazayim: Insanlarin beklentilerinden
biri de "proje" yönetimi IDE ortaminda. Yani bir grup dosya, resource
vs. tek bir isimle iliskilendirilecek, projeyi ac dendiginde bunlar
acilacak, Emacs bunlarin iliskili oldugunu bilecek filan. Kisaca
bir nevi "session" yönetimi. Evet, bu Common Lisp'e özgü bir sey
degil ama aklinizda bulunsun, baska ortamlarda bu güzel özellige
alismis olan insanlarin aklina gelen sorulardan biri.

Bunun için ilk adımda speedbar-frame-mode örneği verebiliriz
sanırım? Bahsettiğin şeyi tam olarak karşılamıyor ancak fare kullanmak
isteyenler için kolaylık sağlıyor. En azından dosyaları ve içerdikleri
nesneleri bir miktar görebilirler.

Cesitli speedbar modlarindan bahsetmek ve en temel kullanimina dair bilgi verip ne kadar esnek ve güclü olabildigine dair bir iki örnek yahut ilgili bir belgeye link vermek güzel olabilir.

Yine benzer kategoride bir soru: Belli bir buffer semasi olusturmusum
misal iki tane yatay, solda da bir tane dikey. Buna bir isim verip
etiketlemek istiyorum. Sonra bu düzenegi bozup mesela bu sefer 3
yatay buffer iki tane de dikey actim, bu duruma da bir isim vermek
istiyorum. Sonra bir buffer'dan digerine gec degil de bir buffer
düzeneginden diger buffer düzenegine gec demek istiyorum.

Bunu EMACS belgesine "Pencereler" başlığı altına ekledim, teşekkürler.

http://people.core.gen.tr/~aycan.irican/web/publish/NasilBirEmacs.html

adresinde "Pencere Islemleri" basligi altinda gördüm. Tesekkürler, eline saglik.

Bu arada yukarida adresini belirttigim Emacs yardim belgesinin "Yardim Almak" bölümüne
eklenmek üzerine birkac öneri:

M-x apropos

C-h C-f

C-h i

Bunlarin disinda, region ile yapilan islemlerinin bir kisminin "rectangle" ile de yapildigini belirtmekte ancak "rectangle" secmenin tipki region secmek gibi bir görüntüye yol actigini belirtmekte fayda olabilir. Gelisigüzel blok secimi genellikle programci editörlerinin övündükleri bir özellik, Emacs'ta baktigim seylerden biri bu olmustu ve bir süre acI cekmistim cünkü keyfi blok secimi ile "region" secmenin farkli farkli seyler oldugunu düsünmüstüm.

Bir baska nokta, yine ayni belgede, arama kismi ile ilgili, asagidaki tus kombinasyonu
faydali olabilir:

"M-/  : Expand previous word "dynamically".

Expands to the most recent, preceding word for which this is a prefix.
If no suitable preceding word is found, words following point are
considered. "

Böylece uzun uzun yazmis oldugumuz bazi sözcükleri, vs. sadece birkac
harflerini yazmak sureti ile tamamlayabiliyoruz.

Ayrıca CL belgesine paredit ve hyperspec bölümlerini de ekledim. Göz
atarsanız sevinirim.

Baktim o iki kisma, anlamadigim nokta, HyperSpec'in html dosyalarini hangi web tarayici ile görüntüleyecegimiz belirtilmemis. Varsayilan olarak sanirim sistemde tanimli web tarayiciyi aciyordu (bende Firefox aciyordu yardim almaya calistigimda). Bunlarin Emacs icinden nasil görüntülenecegini (misal w3m ile) anlatmak iyi olabilir. Bu önemli cünkü Emacs disina cikmak zorunda olmadigimizi göstermesi acisindan güzel bir entegrasyon örnegi.

paredit'e gelince, ondan önce ya da ondan sonra SLIME'in ve Emacs'in düzenleme yeteneklerinden bahsetmekte fayda olabilir mi acaba? Herhangi bir satira gelip TAB bastiginda o satiri düzgün
hizalama, ya da bir bölgeyi tek harekette düzgün hizalama, ya da misal M-(
ile tek harekette parantez cifti acip kapatip imleci araya sokma gibi.

Belge ile ilgili birkac nokta daha:

"Resmi Lisp Kanalı: irc.freenode.org#lisp"

Bazilari yukaridaki ifadeye ciddi ciddi uyuz oluyor, "hayir Lisp degil Common Lisp kanali denmeli!"
diyorlar, bilginize ;-)

Yazinin birkac yerinde "özdevimli" denmis, sanirim "özdevinimli" olacakti o.

Bir yerde diger belgeye link verilirken "Nasil Bir Emacs" denmis, "i" unutulmus "Nasil"
sözcügünde.

--
Emre Sevinc
eMBA Yazilim Gelistirme