>Lyhyesti pistelaskusta ja dx-kilpailuista ylipäätään;

>Ainakin minun kohdalla luopumisessa rankin ja maanosa-QSL-palstojen
kilpailusta oli kyse jo pitkän aikaa vireillä olleesta kypsymisestä
pisteidenlaskuun ja siinä kilpailemiseen. Minun mielestä pistekilpailut
menettivät merkityksensä SDR-aikakaudelle siirryttäessä, kun >10-15 vuoden
aikana perinteisin keinoin kovalla työllä saavutettu NA-QSL-saldo oli
saatavissa yhdellä hyvin ajoitetulla ja onnistuneella Lapin reissulla. Jos
minä olisin kaikista asioista päättävä despootti (DX-kuuntelun oma pieni
”Putler”), niin olisin jäädyttänyt QSL->palstat ja rankin 90-luvun
loppupuolen tasolle ja eriyttänyt sen jälkeen perinteisen ja SDR-kuuntelun
omiksi lajeikseen. Ja tässä vaiheessa eli nyt lopettaisin kaikenlaiset
pisteiden laskuun liittyvät kilpailut liiton julkaisuissa – ja kääntäisin
kehitysvoimat siihen suuntaan, >että kilpailutarpeet tyydytettäisiin
vuosittaisessa dx-taitoja mittaavassa kesäkokouksien yhteydessä
järjestettävässä SM-kisassa, jossa voittajasta leivotaan DX-kuuntelun Suomen
mestari.

Minä en ole kyllä nähnyt QSL-palstoja enkä edes rankkiakaan varsinaisena
"kilpailuna". Palkintoja kun niistä ei jaeta ja lähtökohdat ovat kaikilla
kuitenkin niin kovin erilaiset. Enemmänkin ne ovat tilastoinnin välineitä.
Antavat kuvan siitä kuinka paljon ja millaisia vastauksia (ne nykyään
muutama kymmenen aktiivia - ei kovin montaa enempää kuin kuuluisa 17
veljestä) kuuntelijat ovat saaneet. Nyt täällä kuitenkin jatkuvasti puhutaan
hampaat veressä kilpailemisesta ja sen sellaisesta ... kaikki kovin
tunnepitoinen suhtautuminen asioihin on erikoista.

Ainoa varsinainen kilpailu on vuosittainen QSL-kilpailu, jossa kilpaillaan
rajatulla ajanjaksolla aktiivisuudesta. Siinä voidaan leikillisesti jakaa
kultaa, hopeaa ja pronssia. Sitten ennen vanhaan oli DX-kuuntelukilpailuja,
jotka olivat selkeästi sellaisia.

Jos asiaa kuitenkin ajatellaan kilpailullisesta näkökulmasta niin tilannehan
alkaa muistuttaa ideaalia - olen kohta kaikkien QSL-palstojen ja rankkien
kärjessä, koska en ole vetänyt tuloksiani pois :)

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että QSL-palstat voitaisiin jopa yhdistää
yhdeksi, joka helpottaisi QSL:ien ilmoittamista. Ihan hirveä työmääräkään se
luultavasti ei olisi, mutta vaatisi toki ylläpitäjältä työpanosta useammin.
Ne maaosakohtaisetkin pisteet voisi silti jättää - jos joku ei laske
pisteitä niin voisi ummistaa silmänsä sen rivikohdan kohdalla.

73, Timo TIK

aktiivikuuntelija 1979-1998, 2012-

http://thehamradio.com