Netplan a fost dat afară pentru că s-au gândit ei că dacă am dezinstalat python nu îmi mai trebuie nici netplan.

Problema e că aparent netplan e sistemul default de configurare network în ubuntu, cel puțin asta înțeleg ( btw, de când ubuntu a ajuns noul windows e aproape imposibil să mai găsești o documentație ca lumea pentru că numărul de kizi a înecat în zgomot orice informație utilă. By default aleg răspunsurile care nu conțin "ub)untu")

Și sigur că ai dreptate, mi-am permis o atitudine mai laxă pentru că era un vps nou, nu aveam aplicații în producție (adică nu aveam deloc) și aveam și VNC. Dar încă o dată, nu despre asta vorbeam. Sigur că providerul chiar îmi dădea dhcp, dar cu ce script de inițializare trebuia să primesc eu dhcp-ul ăla?  Eu în general prefer căile simple, în general să lași setările așa cum erau pare suficient de sigur.

Acu' știu, când începi să zici că "pe vremea noastră... " sigur e semn de bătrânețe  și probabil că nici nu e adevărat, pentru că acum sistemele merg mai bine decât atunci (chiar merg) . Dar chiar mi se pare că unele lucruri au început să fie complicate excesiv și fără vreo utilitate concretă. Evident nu toate, și nu totdeauna, dar uneori chiar e adevârat.

Sunt ani de zile de când folosesc debian, că deși în continuare apreciez simplitatea și curățenia unui sistem ca slackware îmi dau seama și de slăbiciunile pe care le implică. Debian are niște scripturi de networking extrem de legacy care însă fac față și nu dau rateuri niciodată ( a, da, a fost și la ei o bătaie de cap când s-a schimbat schema de denumire a interfețelor, dar aia era justificată, o schimbare majoră în kernel). Dacă vrei ceva mai complicat, ai network-manager (acum ai chiar și în slackware 15.0 , de pildă). Mi se pare o atitudine sănătoasă și sigură. Un sistem simplu și sigur, dublat de unul mai complex dacă ai nevoie. Dincoace, la ubuntu, au preferat să meargă direct pe calea complicată. cloud-init, netplan, python... Evident, ai și network-manager.  Nici nu îmi e clar dacă a mai rămas vreo variantă simplă în afară de a-ți scrie tu un script "ca pe vremuri".

.Și apropo, că am avut niște treburi mai acum ceva ani cu containerele, la un moment dat vine docker și zice: filozofia mea e "un container, un proces". Oops. nu pot rula ubuntu sau debian, pentru că am deja un proces, systemd, și nu îl mai pot porni pe al doilea. Până la urmă au fușerit-o cumva, dar a fost o perioadă în care nu puteai să upgradezi containerele vechi, care nu aveau systemd, pentru că alea noi aveau systemd mandatory. O aberație, care s-a rezolvat prin altă aberație, când soluția evidentă era să facă systemd default dar opțional (de ce am nevoie de systemd pe docker?).  Încerc să nu fiu taliban, dar uneori... :)  Parcă nu mi se mai pare așa de aberant când căutam la windows2008 prin regiștri după plăci de rețea "fantomă" ...