On Saturday 27 December 2008, Lambertus wrote:
> Dat is jouw mening en lijkt me erg gebaseerd op jou idee hoe een
> kaart eruit zou moeten zien en niet welke informatie we willen
> verzamelen. Uiteindelijk gaat OSM over het verzamelen van informatie
> en niet het maken van een (lelijke) slippy map. Persoonlijk map ik
> ook geen trottoirs, lantaarnpalen of putdeksels maar als iemand dat
> wel wil doen, prima. En als jij een kaart wilt maken zonder voetpaden
> langs de wegen dan kan dat evenals diegene die dat juist wél wil,
> gewoon een kwestie van filteren.

Mijn mening is dat als je trottoirs met aparte objecten mapt, je dat
moet doen met polygonen en niet met lijnen. Aangezien trottoirs nu
eenmaal altijd tegen de rijweg aanliggen kan je niet meer informatie
geven dan "hier is een trottoir" en eventueel de breedte op elk punt.
En dat kan je dan evengoed op de way van de straat zelf toevoegen dan,
tenzij je erop staat je leven moeilijk te maken :-)

Als je trottoirs met aparte objecten wil mappen ga ik ervan uit dat je
de volledige vorm van het trottoir wil ingeven, en dat kan enkel met
polygonen. Maar in dat geval moet je ook wel de oorspronkelijke weg als
polygoon hebben om niet te vreemd te doen...

> Voor jou misschien ideaal. Voor mensen die een zo hoog mogelijke
> detail willen wellicht juist niet. Hoe wil je overigens die vlakken
> gaan mappen? Een lijntje in het midden en dan allemaal breedtes
> opgeven, of het tekenen van allemaal rechthoeken waarbinnen tags
> duidelijk moeten maken wat er allemaal is (middenberm, wegen,
> buitenberm, fietspaden, voetpaden)?

Zoals de officiële kaarten bij bouwplannen en dergelijke: polygonen voor
de straten, polygonen voor de fietspaden, de trottoirs, de bermen,
parkeerplaatsen... Stel bijvoorbeeld voor dat je dit in OSM ziet:
http://fietsersbondheezeleende.dse.nl/heeze_2_fietspaden_deelD.jpg .
Ik begrijp niet wat je dan bedoelt met "Voor mensen die een zo hoog
mogelijke detail willen wellicht juist niet". Wat mij betreft is het
invoeren van wegen en alles wat op die wegen ligt, hangt of staat met
polygonen zowat het gedetailleerdste dat mogelijk is (of je moet al
volledige driedimensionale modellen maken van bushokjes, gebouwen,
verkeerslichten, etc.), en komen de mogelijkheden van lijnen niet in de
buurt, tenzij je het begrip "lijn met breedte" invoert, maar dat zijn
dan ook vermomde polygonen.

Maar goed, dat is enkel een denkoefening nu en niet echt aan de orde
want ik zie het niet echt onmiddellijk populair worden dat alle OSM'ers
met landmetermateriaal de straten gaan afmeten, en onze gps'en zullen
ook niet direct op tien centimeter na nauwkeurig gaan worden.

> Dat is dus wat ik ook doe, gewoon bycycle=no op een weg waar een
> fietspad naast is getekend.

Dan ben jij een grote uitzondering :-)

Hoe dan ook, 't is onvolledig (tenminste voor België), want dan zijn er
ook regels voor bromfietsers (klasse B verplicht of verboden op
fietspad, en soms mag die kiezen), en de regel dat je bij een
richtingswijziging toch de rijbaan mag volgen als er een verplicht
fietspad is.

Dat werkt enkel met impliciete regels, maar afijn, dat is een andere
discussie...

Ben