Hej!

Jag och Essin har diskuterat detta lite under den senaste veckan och jag
har också tittat på datan här och där. För det mesta ser den väl hyfsad ut
på det sättet att den lyckats med att kopiera av (ja, vilken källa
egentligen, se längre ner) rätt så slaviskt (som jag förstått det).
Däremot, i tråden som föranledde den här importen, varnade jag vid flera
tillfällen för att datan inte är bra nog för att importera till OSM rakt
av, delvis för att den inte visar den typ av data som importörerna trodde.
Se tråden som Essin länkar till. Exempelvis verkar källan ha kopierat
Ekonomiska kartan, vilket lett till att platser dubblerats vid
kartbladsbyten i Ekonomiska kartan, bara för att ta ett exempel. Att
importera data som en gång redan importerats från en annan databas är skit
in skit ut skit in skit ut.

Se mina inlägg
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2020-January/003791.html
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2020-January/003793.html
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2020-January/003797.html

Ännu ett konto som verkar ha bidragit till importen, men grupperat sina
edits lite bättre, är https://www.openstreetmap.org/user/operaman/history.

De invändningar jag hade verkar dessa konton inte ha tagit till sig av.
Åtminstone är det väldigt svårt att avgöra när datan är så svår att
analysera. Jag tycker också det är problematiskt att ett antal nya konton
utan koppling till ordinarie användare på OSM plötsligt dyker upp för att
genomföra en import som denna. Om det handlar om användare som den som
skapade wikisidan rekryterat, bör han ha varit öppen med detta och uppmanat
dem att skriva något på sina användarsidor.

Jag tycker definitivt att detta ska tas till DWG för revert. Vill man titta
på kartan som importerats kan man titta på den. Jag ser ingen anledning att
okritiskt importera data från den källan (eller någon annan källa) till OSM.

MVH Andreas

PS: En cliffhanger från högre upp, vilken källa har egentligen använts? Den
tråd som Essin länkar till, och även importsidan på wikin, handlar om
Terrängkartan, men i kontonas källhänvisning står det Topografiska kartan.