Det verkar ha varit totalt 14 konton som genomfört denna import. Jag har
tagit en närmare titt på alla dessa konton för de har många gemensamma
nämnare.

master-shake
http://hdyc.neis-one.org/?master-shake
Skapades 19/1. Låg oanvänt till 13/4. Testedits 13-15/4 och sedan drygt
1000 changesets om dagen varje dag till 26/4. Efter det inga edits. Har
deltagit i två changesetdiskussioner på engelska:
https://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=10675834

ap-s
http://hdyc.neis-one.org/?ap-s
Skapades 19/1. Låg oanvänt till 19/4. Testedits 19-29/4 och sedan drygt
1000 changesets om dagen varje dag till 6/5. Efter det inga edits.

zag_abss
http://hdyc.neis-one.org/?zag_abss
Skapades 19/1. Låg oanvänt till 19/4. Testedits 19-24/4 och sedan drygt
1000 changesets om dagen varje dag till 1/5. Efter det inga edits.

Stasik1
http://hdyc.neis-one.org/?Stasik1
Skapades 17/5-2016. Genomförde runt 11 changesets då, det första i Ukraina.
Låg sedan oanvänt fram till 15/2 då några testedits gjordes fram till 17/2.
Gissningsvis i Indonesien men jag hittar inte detaljer om vilka changesets
dessa var. Låg igen oanvänt till 24/4. Testedits 24-27/4 och sedan drygt
1000 changesets om dagen till 1/5. 353 changesets 4/5 sedan åter runt 1000
om dagen 7-9/5. Efter det inga edits.

tomas471
http://hdyc.neis-one.org/?tomas471
Skapades 19/4-2017. Genomförde runt 11 changesets då, den första i ett
HOT-projekt hotosm-project-2782 i Mozambique. Låg sedan oanvänt fram till
14/2 då några testedits gjordes fram till 17/2. Låg igen oanvänt till 23/4.
Från det datumet gjordes runt 1000 changesets om dagen fram till 30/4.
Efter det inga edits.

rohweder
http://hdyc.neis-one.org/?rohweder
Skapades 10/10-2009. Genomförde något 20-tal edits i Tyskland runt november
2010 och framåt. Låg sedan oanvänt till 15/2 då några testedits gjordes
fram till 17/2. Också dessa i Indonesien verkar det som. Låg igen oanvänt
till 24/4. Några testedits till 26/4 sedan runt 1000 changesets om dagen
varje dag 27/4-1/5. Åter en massiv mängd changesets 8-9/5. Efter det inga
edits.

serge_dahlin
http://hdyc.neis-one.org/?serge%20dahlin
Skapades 19/1. Låg oanvänt till 19/4. Testedits 19-24/4 och sedan drygt
1000 changesets om dagen varje dag till 30/4. Efter det inga edits. Har
deltagit i två changesetdiskussioner på svenska:
https://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=10675882

mustahir
http://hdyc.neis-one.org/?mustahir
Skapades 9/5-2018. Genomförde drygt 10 edits då som en del av HOT-projekt
hotosmid-project-111 i Indonesien. Låg sedan oanvänt till 15/2 då några
testedits gjordes fram till 17/2. Också dessa i Indonesien. Låg igen
oanvänt till 25/4. Testedits 25-30/4 sedan runt 1000 changesets om dagen
nästan varje dag 1/5-9/5. Efter det inga edits.

arraggonn
http://hdyc.neis-one.org/?arraggonn
Skapades 23/2-2012. Genomförde runt 10 edits då i Ryssland. Låg sedan
oanvänt till 15/2 då några testedits gjordes fram till 17/2. Även dessa i
Indonesien vad det verkar. Låg igen oanvänt till 24/4. Testedits 24/4-29/4
sedan runt 1000 changesets om dagen nästan varje dag 30/4-9/5. Efter det
inga edits.

bob_curse_isaac
http://hdyc.neis-one.org/?bob_curse_isaac
Skapades 19/1. Låg oanvänt till 19/4. Testedits 19/4-1/5 och sedan drygt
1000 changesets om dagen 4-8/5. Efter det inga edits.

Sivia1811
http://hdyc.neis-one.org/?Sivia1811
Skapades 12/8-2018. Genomförde runt 10 edits i Uganda som en del av
HOT-projekt hotosm-project-4974. Låg sedan oanvänt till 15/2 då några
testedits gjordes fram till 17/2. Även dessa i Indonesien. Låg igen oanvänt
till 24/4. Testedits 24/4-5/8 sedan runt 1000 changesets om dagen 9-12/5.
Efter det inga edits.

ivan_petrov_2013
http://hdyc.neis-one.org/?ivan_petrov_2013
Skapades 19/1. Låg oanvänt till 19/4. Testedits 19/4-1/5 och sedan drygt
1000 changesets om dagen 4-9/5. Efter det inga edits.

Följande två konton avviker något från mönstret:

30d4f4e1ccf24
http://hdyc.neis-one.org/?30d4f4e1ccf24
Skapades 8/12-2013 och har varit någorlunda aktivt med lite under 30
mappardagar om året sedan dess. Verkar ha redigerat i princip enbart i
Ryssland innan det plötsliga intresset för platsnamn i Sverige uppstod. Som
övriga konton genomfördes testedits 16-18/2, nya testedits 13-14/4 plus
23/4. Mängder med changesets sedan 30/4-4/5. Efter det inga edits. Har
deltagit i en changesetdiskussion här:

operaman
http://hdyc.neis-one.org/?operaman
Skapades 12/1 och gjorde några edits då. Låg sedan oanvänt till 1/5 och har
gjort edits av den här typen sedan dess. Användaren har också deltagit i
arbetet med att lägga in vindskydd. Operamans changesets ser lite
annorlunda ut och verkar lägga in många platser per changeset. Har deltagit
i ett antal changesetdiskussioner om just vindskydd:
https://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=10646352 Nämner
i ett av dem att någon form av skript används.

Totalt skapades 6 konton för detta ändamål samma datum 19/1-2020. De har
följt samma mönster med ett antal testedits i februari i Indonesien sedan
legat oanvända igen fram till slutet av april/början av maj. För någon
vecka sedan slutade alla konton redigera tvärt, med lite olika
start/slutdatum. De konton som redan fanns sedan tidigare har konsekvent
inte skrivit några changesetkommentarer och verkar ha varit baserade i
olika delar av världen. Med tanke på det konsekventa mönstret har jag
väldigt svårt att tänka mig att det handlar om olika människor som gjort
dessa edits från alla möjliga delar av världen (med möjligt undantag för
operaman). Jag ser det som mer sannolikt att dessa konton haft svaga
lösenord som lätt kunnat gissas. Jag vet inte om DWG kan göra det men det
hade varit bra om man kunnat kontrollera om de alla redigerat från samma
ip-nummer exempelvis.

Jag har ännu inte fått svar från något av kontona jag skickade meddelande
till. Avvaktar någon vecka för att se om jag får några.

MVH Andreas