Merhaba,

Volkan'in problemi oldukca ilginc ve -benim de musait oldugum bir
zamanda- bilgisayarina (ssh vb sekilde) girmeden cozulmesi biraz zor
olacak gibi.  Bu konuda aslinda kendisinden epey bir bilgi topladim
fakat butun cabalarimiza ragmen sonuc alamadik.  Ben en son Volkan'dan
bosluk tusunun urettigi kodu `xev' ile raporlamasini soylemistim, o da
dogru cikti.  (Fakat pipe'dan sonra spacebar'i denemedi zannediyorum.
Acaba pipe -ctrl veya capslock gibi-  state'mi degistiriyor,  bir de
buna bakmak lazim.)

Su Debian raconu meselesine gelince :-) ...

`xmodmap' ile Turkce klavye destegi X 3.x serisinden kalma bir yontem.
X 4.x'den itibaren X Window mimarisinde onemli degisiklikler oldu.
Oncelikle X'i daha moduler hale getirdiler,  font yonetimi icin
`freetype' modulu kullanilmaya baslandi, klavye arayuzu icin `xkb' icat
edildi.  `/etc/X11/xkb' altinda gordugunuz dosyalar bu modulle ilgili.
Nilgun hanim takip ediyorsa daha detayli bilgi verebilir.  `xmodmap'
suphesiz ki yararli bir arac.  Mesela klavye'nizde bulunan bazi ozel
tuslari (multimedya klavyeler) degerlendirmek veya misal belirli bir
tusa ozel bir eylem (poweroff gibi) atamak icin kullanilabilir.  Fakat
bu araci butun bir X sisteminin -dile ozel- klavye altyapisini kurmak
amaciyla kullanmak uygun degil.  Linux'un genel olarak klavye arayuzunde
hala onemli tasarim kusurlari var.  Konsol ile X klavye'nin birbirinden
bagimsiz olmasi boyle mesela ve muhtemelen bu durum gelecekte
degisebilir.  Konsol klavye ile X klavye'nin ayni altyapiyi kullanmasi
konusunda bazi calismalar var.  Bu ve benzeri faktorler de `xkb'nin
kullanilmasini racona uygun secenek haline getiriyor.  `xmodmap'in diger
bir kullanim alani sistem genelinde etkili olan `xkb'yi pas gecerek size
ozel bir tus haritasini `$HOME/.xmodmap' ile olusturabilme imkani
sunmasi.  Amerika'daki bir universitenin linux terminal'ini kullanan bir
Turk kullanici Turkce klavye'ye boyle kavusabilirdi mesela.  (Henuz yeni
yeni kodlamaya basladigim `user-tr'de boyle bir lokal yapilandirma
secenegini de hesaba katacagim.)

Aslinda sistemin cesitli yerlerinde Turkce sorunlari var hala.  `irssi'
`tr' locale ile gecinemiyor,  `lyx'le gelen eski tus eslemi X'in yeni
`tr' tus eslemiyle calismiyor (lyx icin guncellenmis bir tus eslemi
hazirladim, test ettikten sonra hata raporunu gonderecegim),  benzer
sekilde `wine' Turkce locale altinda sorunlu...  `user-tr'de butun bu
sorunlari -duzeltilmis versiyonlari cikincaya kadar- cozecek bir
`version spesific workaround' eklemeye calisiyorum (en azindan paket
dokumantasyonuna eklenebilir).  Karsilastiginiz butun Turkce sorunlarini
listeye raporlamaniz bu acidan cok onemli.

--
roktas

Cevap