2010/9/4 Nadav Har'El <n...@math.technion.ac.il>

On Sat, Sep 04, 2010, Shai Berger wrote about "Re: Plural":
> כמו שחר, גם אני שואל כי אני לא בטוח אם אני מדבר שטויות, אבל משקפיים,
> אופניים ומכנסיים נראים לי ככאלה -- למרות השימוש הנדיר למדי בצורות הרבים
> מכנסים, משקפים ואופנים (במובן גלגלים).

הזכרתי כבר במייל הראשון שלי, שבנוסף לצורת הזוגי האמתי, יש גם שמות עצם
שהריבוי
שלהם מתחזה לריבוי זוגי, אבל איננו כזה. כדי לראות את ההבדל, נסה לספור:

שעה: "שעה אחת", "שעתיים" (לא אומרים "שתי שעות"!), "שלוש שעות".
זוהי צורה זוגית אמתית.

גרב: "גרב אחת", "שתי גרביים" (לא מספיק לומר "גרביים" סתם), "שלוש גרביים"
זוהי איננה צורה זוגית - סתם ריבוי רגיל.

סלח לי על התיקון הקטנוני, גרב זה זכר... גרב אחד, שני גרביים...

"מכנסיים", "משקפיים" ו"אופניים" הן מקרים בעייתיים: צורת הזוגי הפכה לשם עצם
אחר. "מכנסיים" אינם סתם שני מכנסים, ואפשר להתווכח אם בכלל קיימת מילה "מכנס".
בכל מקרה, כשאתה רואה את המילה "מכנסיים", לא ברור כלל שמדובר בשניים (או אחד,
כלומר שני מכנסים). "מכנסיים" יכול לדבר גם על שבעה. זאת בניגוד ל"שעתיים" שהן
תמיד, בדיוק, שתי שעות - ולא כפולה של שעתיים ולא שום דבר אחר.
ובכלל, היום כבר אין דבר כזה "משקף" אחד, ו"אופניים" יכולים להיות גם תלת-אופן
או אופניים עם גלגלי עזר, ולאו דווקא שני אופנים.

ובכול זאת, חד אופן ותלת אופן הם דברים ידועים ומוכרים, סוג מסוים של רב אופן
הוא מה שמכונה בשפת העם מכונית :)