El Dimecres, 11 de Gener de 2006 21:47, Benjamí Villoslada va escriure:
> Em dedicaria a una altre
> cosa perquè la vida és una i massa curta per dedicar-la a una cosa que fa
> mal als principis ètics d'un.

Puc ampliar la meva resposta a la teva pregunta amb un text del llibre d'en
Richard M. Stallman, un fragment que acaba amb:

«Però em vaig adonar que d'aquesta manera m'ho podria passar bé escrivint codi
i que hi podria guanyar diners (especialment si ho feia fora del MIT), però
al final, quan repassés la meva trajectòria professional, m’hauria de dir que
"M'he passat la vida construint murs per dividir la gent", i m'avergonyiria
de la meva vida.»

Tenc la traducció al català, que es publicarà dins de poc, perquè en Richard
em va demanar (junt a Ricardo Galli) que en féssim la revisió tècnica.
Avanço una part que hi aplica (podria enviar l'original format lliure .sxw de
l'OOo o en OpenDocument (.odt), però com sol passar el 99,99% dels cops només
és text i puc fer una copiaferrada).  Forma part del capítol 20.  L'original
és aquí; http://www.gnu.org/doc/book13.html

Nosaltres formem part del moviment per al programari lliure i parlaré sobre
què és el moviment del programari lliure, sobre què significa, sobre què hem
fet, i, com que aquest acte en part està patrocinat per una escola
empresarial, diré algunes coses més del que normalment solc dir sobre com es
relaciona el programari lliure amb l'àmbit empresarial i amb altres àrees de
la vida social.

            Bé, alguns de vosaltres potser no escriviu mai programes
informàtics, però potser sabeu cuinar. I si sabeu cuinar, llevat que realment
sigueu uns genis, probablement feu servir receptes. I si feu servir receptes,
probablement heu tingut l'experiència de rebre la còpia d'una recepta a
través d'un amic que la comparteix. I probablement també heu tingut
l'experiència, llevat que sigueu uns autèntics principiants, de canviar la
recepta. Una recepta diu certes coses, però no cal fer exactament el que diu.
Se'n poden treure alguns ingredients. Afegir-hi xampinyons, perquè us agraden
els xampinyons. Tirar-hi menys sal perquè el metge us ha dit que havíeu de
reduir la sal... el que sigui. Fins i tot hi podeu fer canvis més grans,
segons les habilitats de cadascú. I si heu fet canvis en una recepta i la
prepareu per als amics, i els agrada, algun d'ells podria dir: "Escolta, em
pots passar la recepta?" Aleshores, què feu? Podeu apuntar la vostra versió
modificada de la recepta i fer-ne una còpia per al vostre amic. Això és el
que es fa d'una manera natural amb qualsevol tipus de recepta funcionalment
útil.

            Doncs una recepta és molt semblant a un programa informàtic. Un
programa informàtic s'assembla molt a una recepta: és una successió de passos
realitzats per a aconseguir algun resultat desitjat. De manera que és igual
de natural fer el mateix amb els programes informàtics: passar-ne una còpia
al vostre amic. Fer-hi canvis perquè la feina per a la qual va ser escrit no
és exactament la mateixa que voleu fer. El programa anava molt bé per a algú
altre, però la vostra tasca és diferent. I, després de modificar-lo,
probablement serà útil per a altres persones. Potser aquestes persones han de
fer una feina igual que la vostra i podrien preguntar: "Escolta, em pots
deixar una còpia?" Per descomptat, si sou bona persona, els en donareu una
còpia. Aquesta és la forma de ser d'una persona com cal.

            Imagineu què passaria si les receptes estiguessin empaquetades
dintre de caixes negres. No podríeu veure els ingredients que es fan servir,
per no parlar de canviar-los, i imagineu que feu una còpia per a un amic, us
diuen pirata i us intenten tancar uns anys a la garjola. Aquest món generaria
una ràbia immensa en tota la gent que està acostumada a compartir receptes.
Però així és exactament el món del programari privatiu. Un món en què la
deferència habitual cap als altres està prohibida o coartada.

            Com me'n vaig adonar jo, d'això? Doncs perquè als anys setanta
vaig tenir la bona sort de formar part d'una comunitat de programadors que
compartien programari. Aquesta comunitat tenia els seus orígens essencialment
en els inicis de la informàtica. Als anys setanta, però, era una mica estrany
que hi hagués una comunitat que compartís programari. I, de fet, era una mena
de cas extrem perquè, al laboratori on jo treballava, tot el sistema operatiu
era programari desenvolupat per la gent de la nostra comunitat i el
compartíem amb tothom. Tothom era benvingut a entrar i fer-hi un cop d'ull,
endur-se una còpia i fer-ne el que volgués. No hi havia avisos de copyright
en aquests programes. La cooperació era la nostra forma de vida. I estàvem
segurs dintre d'aquesta forma de vida. No lluitàvem per ella. No havíem de
lluitar per ella. Simplement vivíem així. I, pel que fa a nosaltres, hauríem
continuat vivint així. Així que hi havia programari lliure, però no un
moviment del programari lliure.

            Però la nostra comunitat va ser destruïda per una successió de
calamitats. Finalment va quedar aniquilada. L'ordinador PDP-10,[2] que fèiem
servir per a tota la nostra feina, es va deixar de fabricar. El nostre
sistema, anomenat Incompatible Timesharing System (sistema operatiu de temps
compartit incompatible) va ser escrit a principis dels anys seixanta, de
manera que estava escrit en llenguatge d'assemblador. Era amb el que se
solien escriure els sistemes operatius els anys seixanta. És clar que el
llenguatge d'assemblador està concebut per a una arquitectura informàtica
determinada: si aquesta arquitectura es deixa de fabricar, tota la feina feta
s'esvaeix com fum i resulta inútil. I això és el que ens va passar. Els
aproximadament 20 anys de feina de la nostra comunitat es van esvair com fum.

            Però abans que passés això, vaig tenir una experiència que em va
preparar, em va ajudar a veure què fer, em va ajudar a preparar-me per veure
què fer quan això passés, perquè, en un moment determinat, Xerox va donar al
Laboratori d'Intel·ligència Artificial, on jo treballava, una impressora
làser. Era un regal ben bonic, ja que era la primera vegada que algú fora de
Xerox tenia una impressora làser. Era molt ràpida, imprimia una pàgina per
segon, molt bona en molts aspectes, però molt inestable, perquè en realitat
era una fotocopiadora d'oficina d'alta velocitat que havia estat transformada
en impressora. I, com ja sabeu, les fotocopiadores s'encallen, encara que
sempre hi ha algú per arreglar-les. La impressora s'encallava i ningú no ho
veia. Així que es quedava encallada molt de temps.

            Bé, teníem una idea de com tractar aquest problema. Es tractava de
modificar-la de manera que cada vegada que la impressora s'encallés,
l'ordinador que controlava la impressora pogués dir a la nostra màquina de
temps compartit, i als usuaris que esperaven les còpies impreses, que s'havia
d'arreglar la impressora, perquè si haguessin sabut que estava encallada...
per descomptat, si estàs esperant que s'imprimeixin els teus treballs i saps
que la impressora està encallada, no esperes assegut una eternitat, sinó que
mires d'arreglar-la.

            No obstant això, arribats a aquest punt, estàvem completament
bloquejats, perquè el programari que controlava aquesta impressora no era
programari lliure.  Havia vingut amb la impressora i era simplement un
binari. No podíem tenir el codi font: Xerox no ens permetia tenir-lo. Així
doncs, malgrat la nostra capacitat com a programadors (al capdavall, havíem
escrit el nostre propi sistema de temps compartit) ens era completament
impossible afegir aquesta funció al programari de la impressora.

            L'única cosa que podíem fer era patir mentre esperàvem. Podia
passar una hora o dues abans no aconseguies imprimir els treballs, perquè la
màquina estava encallada gairebé sempre. Esperaves una hora pensant "Sé que
s’encallarà. Esperaré una hora i aniré a recollir la impressió". I aleshores
veies que havia estat encallada tota l'estona i que en realitat ningú no
l'havia arreglada. Així que l'arreglaves i tornaves a esperar mitja hora.
Aleshores tornaves i veies que s'havia encallat una altra vegada, abans
d'imprimir el teu treball. Imprimia durant tres minuts i en romania trenta
encallada. Frustració total. Però el pitjor era saber que ho podríem haver
solucionat, però algú, pel seu propi egoisme, ens estava coartant i impedint
que milloréssim el programari. És evident que sentíem cert ressentiment.

            Aleshores vaig saber que algú de la Universitat Carnegie Mellon
tenia una còpia d'aquest programari. Un dia hi vaig anar de visita i vaig
anar al despatx d'aquesta persona i li vaig dir "Hola, sóc del MIT. Que em
podries deixar una còpia del codi font de la impressora?” I ell va dir "No,
vaig prometre que no te’n donaria cap còpia". [El públic riu] Em vaig quedar
de pedra. De debò, estava molt empipat i no sabia com podia fer-hi justícia.
Només vaig poder pensar a girar cua i sortir del despatx. Potser vaig donar
un cop de porta. [El públic riu] I vaig pensar sobre això més endavant,
perquè m'adonava que no només havia vist un imbècil aïllat, sinó que es
tractava d'un fenomen social important que afectava molta gent.

            Vaig tenir sort: jo només el vaig tastar una mica. Altres persones
havien de suportar aquesta situació constantment. Així que hi vaig pensar amb
profunditat. Ell havia promès que es negaria a cooperar amb nosaltres, els
seus col·legues del MIT. Ens havia traït. Però no només ens ho va fer a
nosaltres. Probablement també t'ho va fer a tu [assenyalant una persona del
públic]. I crec que molt probablement també t'ho va fer a tu. [Assenyalant
una altra persona del públic] [El públic riu] I probablement també t'ho va
fer a tu [assenyalant una tercera persona del públic].  Possiblement ho va
fer a la majoria de la gent d'aquesta sala (excepte, potser, uns quants que
encara no havien nascut el 1980), ja que havia promès que es negaria a
cooperar amb gairebé tota la població del planeta Terra. Havia signat un
contracte de no-divulgació.

            Bé, aquesta va ser la meva primera trobada amb un contracte de
no-divulgació i vaig aprendre una lliçó important (important perquè la
majoria dels programadors mai no l'aprenen). Aquesta era la meva primera
trobada amb un contracte de no divulgació i jo n'era la víctima. Jo, i tot el
meu laboratori, n'érem les víctimes. I la lliçó que en vaig treure és que els
contractes de no-divulgació impliquen víctimes. No són innocents. No són
inofensius. La majoria dels programadors es troben per primera vegada amb un
contracte de no-divulgació quan se'ls n'ofereix un per signar. I sempre hi ha
alguna temptació, alguna propina que reben si signen. Així que s'inventen
excuses. Diuen "Passi el que passi, mai no en tindrà una còpia, així que...
per què no m'hauria d'unir a la conspiració per privar-lo de la còpia?" Diuen
"Així és com sempre s'ha fet. Qui sóc jo per oposar-m'hi?" Diuen "Si no ho
signo jo, algú altre ho farà". Excuses vàries per fer callar les seves
consciències.

            Però quan algú em va oferir que signés un contracte de
no-divulgació, la meva consciència ja estava sensibilitzada. Em recordava com
m'havia empipat quan algú va prometre que no m'ajudaria a mi ni a tot el meu
laboratori a resoldre el nostre problema. No podia girar-m’hi d'esquena i fer
exactament el mateix a algú que no m'havia mai fet cap mal. Si algú em
demanés que prometés no compartir alguna informació útil amb un enemic odiat,
jo ho acceptaria. Si algú ha fet alguna cosa dolenta, s'ho mereix. Però els
desconeguts no m'han fet cap mal. Com es podrien merèixer aquest tipus de
maltractament? Un no es pot permetre començar a tractar malament tothom. Si
no, et converteixes en un depredador per a la societat. Així que vaig dir:
"Moltes gràcies per oferir-me aquest bonic paquet de programari. Però, en les
condicions que vostès exigeixen, no el puc acceptar amb la consciència
tranquil·la, així que passaré sense ell. Moltíssimes gràcies". I d'aquesta
manera, mai no he signat conscientment un contracte de no-divulgació
d'informació d'utilitat tècnica general, com és el programari.

            Ara bé, hi ha altres tipus d'informació que plantegen diferents
assumptes de caràcter ètic. Per exemple, hi ha la informació personal. Si
volguéssiu parlar amb mi sobre el que passa amb el vostre xicot i em
demanéssiu que no ho expliqués a ningú, jo estaria d'acord a guardar-vos
aquest secret, perquè no és informació d'utilitat tècnica general.

            Almenys, és probable que no sigui d’utilitat general [el públic
riu]. Existeix una petita probabilitat (encara que és una possibilitat), que
em reveléssiu alguna meravellosa nova tècnica sexual [el públic riu] i
aleshores sentiria el deure moral [el públic riu] de posar-la en coneixement
de la resta de la humanitat perquè tothom se'n pogués beneficiar. Així que
hauria de posar una condició a aquesta promesa.

            Si només són detalls sobre qui vol què i qui està empipat amb qui,
i aquesta mena d'embolics... això us ho puc guardar en secret, però no puc
retenir una informació de la qual la humanitat se'n beneficiaria
tremendament. L'objectiu de la ciència i la tecnologia és crear informació
útil per a la humanitat, per ajudar la gent a viure millor. Si prometem que
retindrem aquesta informació (si la guardem en secret), estarem traint
l'objectiu del nostre sector. I això, vaig decidir que no ho havia de fer.

            Però mentrestant la meva comunitat se'n va anar en orris i això em
deixava en una mala situació. Tot l’Incompatible Timesharing System va quedar
obsolet perquè el PDP-10 estava obsolet, de manera que no hi havia forma que
pogués continuar treballant com a desenvolupador de sistemes operatius tal
com ho havia estat fent. Aquesta activitat depenia de formar part de la
comunitat, usar el programari de la comunitat i millorar-lo. Això ja no era
possible, fet que em va plantejar un dilema moral. Què havia de fer? Perquè
la possibilitat més òbvia significava posar-me en contra d'aquesta decisió
que havia pres. La possibilitat més òbvia era adaptar-me als canvis del món.
Acceptar que les coses eren diferents, que havia d'abandonar aquests
principis i començar a signar contractes de no-divulgació per a sistemes
operatius privatius, i molt probablement escriure també programari privatiu.

Benjamí
http://weblog.bitassa.net

.