Molt be. Però jo també conec el mercat i també ser el que passa. Potser
son dues realitats de la mateixa situació, però jo ho veig així:

Gartner diu, per exemple, que el 40% de les causes d'aturada dels
sistemes ho son per el programari i per les aplicacions, perquè o son
poc robustes o no suporten configuracions tipus cluster cercant una alta
disponibilitat.

Els directors d'informàtica de les companyies, a tot el mon, busquen
seguretat, disponibilitat i rendiment, si no ho aconsegueixen els tallen
el coll i es llavors quan es refien d'altres companyies que si ho fan
malament també els hi passa el mateix o les seves accions a la borsa
baixen o senzillament desapareixen o son absorbides.

Es cert que el programari lliure te molt ganxo, però jo el veig mes a
"companyies" que no tenen amo, al sector públic, on el client es el
contribuent, a on el responsable d'informàtica es normalment un
funcionari que sovint no s'hi juga les garrofes i que si avui el sistema
està aturat el contribuent haurà de tornar l'endemà.

No veig un futur gaire més enllà de la noticia mediatica, com la d'ahir
al Ajuntament de BCN, i els CIOs a les companyies privades on  han de
passar contes s'ho pensen molt abans de escollir una opció com la que tu
defenses.

Hi ha solucions mixtes, es clar, però llavors es quan necessiten de les
grans multinacionals del sector per donar-hi el suport adequat, coherent
i el mateix a tot el mon, o sia, el muntatge necessita d'uns recursos
externs i cars on les companyies del sector seguiran buscant-hi
rendibilitat.

Ens trobem doncs amb un escenari complex, un programari lliure, amb una
estructura (si n'hi ha) funcional i jeràrquica lliure amb unes normes
que es basen en el voluntarisme havent de donar servei a les companyies
que busquen seguretat, disponibilitat i rendiment, que han de buscar la
"col.laboració" externa, evidentment a un preu, sovint elevat.

El clients no entenen com per un programari lliure han de pagar un
suport relativament car en comparació al preu de la llicencia. Si no hi
ha un retorn de la inversió en el programari lliure que vingui del preu
del suport, en pocs anys quan surtin altres iniciatives, tan lloables
com la vostra, llavors els voluntaris canviaran i aquell programari
quedarà obsolet perquè ningú el suportarà.

Diga'm visionari. Però son fabes contades.

Salut

Jordi Manchon