Salam Dunsanak di lapau kasado alahe,

Manuruik pandangan ambo nan awam, reflesi Sanak Jepe ko sabana baranjak dari
realitas sosial. Dalam abaik ka-19 etnis2 nan kini manyabuik dirinyo 'urang
Indonesia' ko masih namuah dipacakak'an dek Ulando baru: Urang Jawa dibao
parang ka Minang, urang Madura dibao parang ka Makasar, dll. Kalau kito caliak
midiak2 jo taropong sosiologi, pemahaman nations-states masiang2 etnis dalam
negara Indonesia nan laweh ko babeda2 tingkeknyo. Urang Minang, basyukur dek
budaya marantaunyo nan lah relatif tuo, jauah labiah leba alam pancaliak'anyo
dibandiang etnis lain. Bacolah refleksi Djamaluddin Adinegoro tentang iko dalam
bukunyo Kembali dari Melawat ke Barat (1930). Iko bukan mangapik daun kunik.
Urang Jawa, lapisan sosial tingkek ateh lumayanlah, tapi di kelas gras root
--maminjam istilah Sanak Jepe -- masih relatif ekslusif juo baru.

Kalau kito pai ka wilayah timur Indonesia, taraso, sentimen etnis di daerah2 tu
masih kareh. Saketek sajo dipantiak isu etnisitas ko, bisa jadi api manggabubu.
Baitu juo soal agamo. Namun, hal itu tak kurang tampak di Indonesia bagian
barat. Konsep 'otonomi daerah' nan rancak tu, nan dibuek dek urang2
badasi-bapintalon di Jakarta, nan pinta e tidak kepalang tu, 'diterjemahkan'
sacaro kaliru dan sempit dek daerah2. Tumah kini, lah tampak 'hasil'nyo:
friksi2 antar etnis, antar golongan, makin mengkhawatirkan, malah labniah
banyak nan cenderung maadu fisik daripado maadu argumen dalam debat dan diskusi.

Bagi ambo, gambaran Sanak Jepe tentang namo2 banyak organisasi massa nan
mengandung arti kekerasan itu sangaik menarik. Iko jaleh bahan kajian
atropolinguistik nan menarik (pasti ado scholar nan tertarik manaropong
fenomena ko sacaro ilmiah). Jaleh bahaso itu adolah semacam 'cultural site'
melalui mano kito dapek maresek2 'cultural significance' nan ado di baliak
namo2 tu, nan dek banyak urang mungkin kelihatan sepele. SANAK JEPE JAN
MARANDAH BANA, MANURUIK AMBO, REFLEKSI SANAK JEPE DALAM EMAIL DI BAWAH LABIAH
MAH DARI PENOROPONGAN ILMIAH SORANG MAHASISWA S2 SOSIOLOGI. Sacaro pribadi,
ambo satuju dengan pandangan Sanak Jepe.

Sadangkan sistem OTONOMI DAERAH sajo lah co itu. Apolai kalau sistem NEGARA
FEDERAL. Baa agak hati nasib provinsi2 nan agak kakurangan dari segi sda dan
sdm sarupo NTT atau nan lain? Mungkin provinsi2 nan kayo bantuak Riau dll.
cenderung akan mangecek: mati sorang sae lah waang, indak urusan den.

Soalnyo, perjalanan politik sebuah nasion-states ko indak bisa dikacau2 sajo
bantuak urang mambuek tangguli doh. KOK TAU BANA SAJAK 17 AGUSTUS 1945 KITO
SUPAKAIK JADI NEGARA FEDERAL, MUNGKIN KINI AKAN JADI TABIASO. Tapi kalau
diubah2 sajo tanpa perhitungan, resiko politiknyo gadang. Mungkin ado nan indak
setuju, tapi buliah kito diskusikan. Lieklah negara2 maju: umumnyo sistem
politiknyo stabil, indak baubah2. Tapi perangkat2nyo nan selalu di-upgrade,
diperbaharui, disempurnakan.

Jauah di baliak itu, nan ambi ingin diskusikan adolah: BANGSA INDONESIA INI MAU
APA, MAU KEMANA? MASIH MAU JADI BANGSA INDONESIA ATAU MAU JADI BANGSA PAPUA,
BANGSA MINANGKABAU, BANGSA BALI, dll.? Rentang waktu 1945-2013 alah kito lalui
sebagai sebuah 'BANGSA', tapi sacaro hakikat masih dalam tando kutip baru.
Masih bayi merah. Mah lah samo kito caliak bahaso pemahaman NATION kito tu
masih gaca baru, ibaraik manusia, masih baumua 2 bulan. Maraknyo budaya korupsi
di negara ko, tarutamo di kalangan politikus dan birokrat, merefleksikan bahaso
dalam hati dan utak banak mereka alun tumbuah lai apo itu NATION-STATE: sebuah
konsep nan semestinyo mambuek urang batenggang raso satu samo lain, saling
membantu, dalam sebuah kerangka geografis antaro Sabang sampai Merauke, dengan
idak maliek warna kulik, tingkek pendidikan, agamo, kelas sosial dll.

Jadi, kok ka mambuek negara FEDERAL juo: cubo pikia2 banalah dulu. Aniang
saribu aka, nanang ulu bicaro. SETIAP BANGSA MEMERLUKAN SISTEM POLITIK YANG
BERBEDA DENGAN MEMPERHITUNGKAN FAKTOR2 KULTURAL, DEMOGRAFIS, SEJARAH, dan
TINGKAN PENDIDIKAN BANGSA YANG BERSANGKUTAN. Jan mancaliak konsep negara
federal di Amerika rancak, mensejahterakan rakyaiknyo, lalu co ilmu koncek sajo
ingin pulo kito menerapkannyo di Indonesia, samantaro faktor2 kultural,
demografis, sejarah, dan pendidikan antaro kedua bangsa itu sangaik berbeda.

Baak agak hati Dunsanak di lapau tu? Iko pikiran nan kalua dek manuang2 sambia
marosok tapi kain saruang surang di nagari urang nan disabuik 'negara maju' tu.
Padohal, rumpuik sajo cuma bisa tumbuah 3 bulan dalam sataun nyeh di nagari e
tu.

Wassalam,
Suryadi