Dit is mijn persoonlijke mening, ik ben geen advocaat.

Ik juich het gebruik van OSM data van harte toe, hoe meer hoe beter over
het algmeen. Ik steek niet al die uren in het mappen om alleen een mooie
dataset te creeren, deze dataset moet ook gebruikt (kunnen) worden.

Om OSM te beschermen tegen leechen van onze data door bijvoorbeeld
commerciele instanties als Navtec is bij de oprichting gekozen voor
CC-by-SA licentie. Hoewel de meningen verdeel zijn is het voor mij wel
duidelijk dat dit niet de meest ideale licentie, maar de realiteit is
dat we deze gebruiken.

Dit heeft tot gevolg dat OSM data gebruikers, hoe goed bedoeld ook, zich
aan deze licentie hebben te houden. Volgens mij is het tweede punt van
[1] van toepassing hier: Door OSM landuse in 1 map te mengen met NWB
straten ontstaat een merged work of je nu vind dat straten volledig los
staan van landuses of niet. Zelfs al zou je vermeende UFO waarneming
sites zo presenteren dan is het nog steeds gemengde data en dus derived
work. Zodra je derived work publiceert, waaronder ik een publieke OL
implementatie versta, dan moet je de bron data vrijgeven [2].

Al dit gedoe om licenties kun je eenvoudig voorkomen door de landuse in
een aparte layer te plaatsen. Hiermee is het collective work geworden
(punt drie van [1]) en kun je genieten van de gratis data van OSM. Door
de huidige licentie ben je dus gedwongen om nu van een langzamere extra
laag gebruik te maken, dat is jammer maar helaas het gevolg van CC-by-SA.

OSM verbied niemand om van onze data gebruik te maken. Je hoeft ook niet
onze tileserver te gebruiken. Je hoeft ook niet je software openbaar te
maken [3] (hoewel sommigen dat menen te lezen in de licentie), etc.
Heus, het gaat ons niet om 'all your base belongs to us' maar puur om
bescherming van onze geodata. Doordat je onze brondata rechtstreeks mag
gebruiken krijg je meer flexibiliteit dan met de andere 'gratis'
aanbieders waarbij je alleen hun tiles maar mag gebruiken; OSM data kun
je volledig naar eigen hand zetten, dat heeft enorme voordelen. Maar,
ondanks dat we onze brondata aanbieden wil dat nog niet zeggen dat je je
niet aan de regels hoeft te houden!

Nu vind ik de reaktie van Stefan (claimen dat het NWB dus nu door OSM
gebruikt mag worden) wel wat agressief, ik wil zover niet gaan aangezien
ik denk dat het hier om een misverstand gaat. De meeste mensen zullen
het beschikbaar stellen van de data ook belangrijker vinden dan de
licentie. Ik vind ook niet dat we dus nu de NWB data maar mogen
overnemen. Mochten we dat doen dan bestaat de kans dat we in de
rechtzaal belanden waar het project niks mee opschiet.

Het lijkt me daarom beter dat je bij de (kennelijk reeds geplande)
nieuwe OSM landuse import de zaak corrigeert en de landuse als aparte
laag beschikbaar stelt in plaats van mengt en de boel tot die tijd maar
laat zoals het is. Dit lijkt me een prima compromis.

[1]
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Common_licence_interpretations#I_created_a_layer_on_top_of_an_OSM_map._What_do_I_have_to_put_under_your_license.3F
[2]
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Legal_FAQ#If_I_have_data_derived_from_OSM_data.2C_do_I_have_to_distribute_it.3F