On Sunday, August 01, 2010 at 22:15 CEST,
     Peter Kindström <peter2...@infolagret.se> wrote:

> [...]
> wikin tycker jag mig se att det inte finns bara ett verktyg, tyvärr.
> Jag _gissar_ att det vi behöver för Skånetrafiken är:
> 1. Konvertera deras data till OSM-format
> 2. Köra "osmosis" för att jämföra nya datat mot förra versionen
> 3. Ladda upp Osmosis "diff-file" till databasen med "upload.py"
>
> Första gången är förstås enklare, då verkar det kunna gå med 1. och
> sen lägga in den i JOSM, kolla och ladda upp. Men dessa tre steg
> verkar knöliga och jag är inte säker på att det verkligen kan gå
> smidigt utan handpåläggningar mellan punkterna.  :-(

Punkt 1 blir den klart knepigaste, och vi lär ju från början behöva
designa lösningen för att uppdatera befintlig data (om inte annat för
att det redan finns ett antal relationer för deras busslinjer). Deras
linjedata bör väl någorlunda likna de noder och bågar vi har för vägar
i OSM, så en rimlig ansats vore väl att jämföra deras data och vår data
och hitta de vägar som passar in på deras linjer genom att jämföra
koordinater, ev. vägnamn osv. Med en felmarginal på, säg, 10 m borde det
förhoppningsvis kunna bli träff i de flesta fall. När vi matchat ihop
data får vi generera en OSM-fil för att skapa/förändra linjerelationen
och ladda upp den.

Jag är lite lurig på vilken precision det är på deras data. Hur hanterar
vi dålig kvalitet i källdatan vad gäller t.ex. hållplatser? När en
hållplats skapas får vi ju acceptera deras position, men ifall den
justeras av en eller annan anledning så vill vi ju inte att nästa import
från Skånetrafiken skriver över den justeringen. Å andra sidan händer
det ju att hållplatser faktiskt flyttas, och de ändringarna vill vi
förstås plocka upp.

Ett annat möjligt kvalitetsproblem är hur de lagrar linjesträckningar
som skiljer sig mellan olika riktningar (dvs. hur lätt det blir att
applicera forward/backward-roller).

Man kanske ska börja med busslinjerna, och kräva att vägarna redan måste
existera i OSM? Det kan säkert bli knepigt att matcha noder och vägar,
men det borde bli mindre tillstånd mellan importerna som måste hållas
reda på (apropå hållplatsproblematiken).

I bästa fall kan vi få Skånetrafiken att göra merparten av detta, men
det är väl risk att export av linjedata i något standardformat för GIS
(vad nu det kan vara) är vad de kan sträcka sig till.

> Men allt är genomförbart, bara man vill! Är bara någon/några beredda
> att lägga tid på att försöka så går det nog? Jag tror all fakta och
> vertygen finns, det gäller bara att lista ut hur vi ska gå till
> väga...

Jag är beredd att bidra med vad jag kan, t.ex. Python, Perl och Java om
det kniper (plus lokalkännedom). Däremot kan jag ingenting om GIS eller
OSM bortom JOSM, så där kommer jag behöva hjälp. Det behöver å andra
sidan inte nödvändigtvis vara någon på den här listan som hjälper till
med de tekniska detaljerna.

> Om någon vill fortsätta föreslår jag följande:
>
> Mot Skånetrafiken:
> - Vilket/vilka format kan de leverera?
> - Hur villiga är de att försöka anpassa sitt data mot OSM?
> - Ta reda på var de vill ha bättre gångnät
> Vi bör väl till en början hålla alla dörrar öppna och säg att vi är nya
> på detta, men gärna vill ha ett samarbete.

Yes, jag drar detta vidare. Krister som jag pratat med på Skånetrafiken
kom tillbaka från semestern idag så jag kanske kan få veta lite mer
under veckan.

Jag ville inte skicka vidare hela mailet från Krister till en publikt
arkiverad lista, men ifall någon vill ha det så kan jag förstås skicka
det vidare.

[...]

--
Magnus Bäck